Byggahus.se

Bosch torktumlare larmar "töm vattenbehållare"

1. N
    Medlem Nivå 2
  2. J
    Medlem Nivå 1
    Säkert kommit in ludd i någon slang som gör att den inte tömmer ut vattnet ifrån kondensortanken till själva behållaren där man tömmer vattnet ifrån.

Jag hade problem med min gamla torktummlare med att slangen blev igensatt av ludd så man fick leka mekaniker lite titt som tätt.
    Men är maskinen ny och har garantin kvar så är det inte att föredra å pilla med dem själv.

• Laddar…
  3. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Hej
    Har haft samma med min maskin.
    Det sitter 2 behållare för vatten på maskinen.
    Sitter en nede där sensor för full behållare sitter.
    Från denna pumpas vatten upp till behållare som du tömmer.
    När behållaren uppe blir full och maskinen inte klarar pumpa upp mer får du full behållare.
    Problemet är att i den nedre behållaren så samlas klet från sköljmedel runt sensorn så den tror att behållaren är full.
    Svar från bosch var att vi använde för mycket sköljmedel.
    De visste om att maskinerna hade en svaghet så jag fick en ny maskin där behållaren nede satt annorlunda.
    Tack vare att maskinen använder vatten från behållaren uppe att göra rent med i behållare nede så ska man efter man har tömt på vatten fylla på 1 liter rent vatten i behållaren uppe så maskinen kan använda, varje gång man tumlar.

Men för att få maskinen att fungera tillfälligt så tog jag tryckluft och blåste i röret där vattnet kommer upp i den övre tanken.
    Luften kommer då ned i nedre tanken och bubblat runt så det rensade.
    Den fungerade för mig i 1 månad då tills min nya maskin kom.

Eller så får man ta isär hela maskinen och göra rent tanken nede.

• Laddar…
  4. N
    Medlem Nivå 2
    Tack för ditt svar. Med övre behållare, menar du då den behållare som man tömmer på vatten?

Redigerat 11 okt 2015 11:27
  5. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Ja den övre är den som du tömmer vattnet med.
    Nedre heter väl kondens vatten behållare

6. Bästa svaret

I
    Medlem · Nivå 2
    Hej. Jag väckte liv i vår Maxx7 igår. Såg ett tips i en annan tråd och det funkade klockrent! Tog bort vänster gavelplåt.(Skruvad från alla håll.) Längst bak ner vid golvet sitter en pump med en flottör och dessa var helt inbakade i blött ludd. Tog loss och gjorde rent så nu får frugan vänta ett tag till på en ny tumlare!

7. H
    Medlem · Nivå 7
    Har en Bosch Maxx 8 Sensitive som betedde sig så här på sistone. Anslutet direkt till golvbrunn via slang så övre behållaren används inte. Det hjälpte i början att blåsa rejält i avloppsslangen, man hör hur det bubblar till i maskinen. Men till slut funkade det inte längre, lampan för fylld vattenbehållare gick igång efter några minuter.

Lösningen var att rensa under den dolda luckan som beskrevs i första inlägget. Men jag kan förstå om det inte alltid hjälper eftersom det är svårt att komma åt och rensa ordentligt, fick använda en liten spegel. Dessutom omöjligt att komma in i de där pump/nivåsensorprylarna som sitter till vänster.

Skulle det inte hjälpa att rensa under "dolda luckan" så kan man ju som Invar_Ekman skriver demontera vänster ytterplåt och komma åt att rensa komponenterna ordentligt på så vis.

Mycket trevligt att det är såpass lättservat byggt tycker jag!

8. Niteowl
    Medlem Nivå 5
    Hur fick du bort plåten? Jag har tagit bort fem (sex för att få bort överdelen) skruvar på baksidan, en på framsidan inne i facket för vattenbehållaren, en på toppen och en i botten. Hittar inga fler. Ska man behöva ta bort fronten med? Har en Maxx8 från 2010 och den har fungerat i över sex år innan detta hände.

9. N
    Medlem Nivå 2
    Hade inga problem att få loss sidoplåten. Om du vickar på plåten så märker du var den sitter fast. Leta efter skruvar där.

10. Niteowl
    Medlem Nivå 5
    Tror den är lös men överkanten ska ju rakt ut men ett plaststift gör att den måste bakåt. Moment 22 typ.

11. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har just fixat min Siemens tumlare enligt denna modell. Hittade denna video efter att jag fixat den på motsvarande vis. Jag struntade i att lossa sidoplåten i framkan, i övrigt rätt lika. Fick loss en massa mög i både pump och flottör.

12. R
    Medlem Nivå 1

13. Niteowl
    Medlem Nivå 5
    Precis så där min ser ut, fungerat klockrent efter rengöring. Får prova nästa gång att inte ta bort hela sidoplåten.

14. K
    Medlem Nivå 3
    Detta fungera även på min Siemens WT46W572DN (värmepumpsvariant) fast pump och givare satt litet mer i mitten och kom lättast åt från höger sida. prova att blåsa baklänges och köra rent vatten genom tumlaren några gånger men blev inte bra, så fick ta bort och göra rent manuellt. såg att en ny givare inte var så dyr heller =)

15. X
    Medlem Nivå 1
    Har en Siemens torktummlare. Ludd i sensorn är ett trist och återkommande problem. Har fått rengöra vår tumlare två gånger. I övrigt inget annat fel på maskinen. Räknar med att få rengöra den en gång per år. Det är lite meckigt att behöva skruva isär.