Byggahus.se

Bosch Gts 10 Xc,tänker jag fel...???

1. F
    Medlem Nivå 3
    Fick hem en Bosch Gts 10 Xc idag.
    Hade den gamla modellen innan i många år och var skapligt nöjd med den tills motorn brann!
    På den nya finns en justerslid eller vad man ska kalla det,och det är den som ger mig huvudbry!
    Den ligger högre än bordet så om jag ska såga något som ligger över sliden så blir inte snittet 90grader!
    Det är ingen stor diff,men den finns och desto smalare bitar desto större fel.
    Går den att justera eller finns det något annat sätt att komma runt detta.
    Eller tänker jag bara fel på något sätt....?

2. F
    Medlem Nivå 3
    Fortsätter lite själv!
    Ringde till Toolab idag och en trött kille frågade två gånger om anhållet var snett.
    När jag för tredje gången sa att det var skjutsliden som ligger högre än sågbordet så blev han ännu tröttare och sa att det inte finns någon skjutslid på den sågen!
    Antingen så fick jag skicka tillbaka eller ta kontakt med Bosch.
    Bosch är kontaktat.....

3. F
    Medlem Nivå 3
    Är det bara jag som har det här problemet?
    Det verkar finnas några såna här sågar här på forumet!

4. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Min slid ligger lite över men jag har inte upplevt något problem med detta än :)

5. F
    Medlem Nivå 3
    Men om man sågar något litet och inte använder sliden så blir det inte 90grader!?
    Och om man använder sliden så glipar det ca 7 tiondelar.
    Det verkar jättekonstig:x

6. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Förstår inte riktigt vad du menar faktiskt. Min slide ligger mindre än några tiondelars mm över bordet. Sliden ligger ju säkert 10cm ifrån klingan? Det du sågar måste ju vara mer än 10 cm brett och vinkelfelet blir därmed försumbart?

7. F
    Medlem Nivå 3
    Min slid ligger knappt 6cm från klingan och höjdskillnaden är 7 tiondelar så jag tycker inte att det är försumbart.
    Jag har iofs inte provsågat.
    Men när jag lägger på vinkeln på bordet så lyser det igenom rejält.

8. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Då lär det väl vara 6 cm här också, gick bara "från huvudet". Tror dock att denna skillnad är väldigt liten. Jag sågar nästan alltid med den stora biten av ämnet på höger sida om klingan. Ämnet behöver således vara minst 12 cm för att det skall bli ett problem. 700 µm på 12cm ger ett vinkelfel på atan(0,7/120) = 0,3 grader. Det är iofs inte försumbart, men det är ett extremfall.

9. V
    Medlem · Nivå 12
    Dessa sågar som avhandlas är ju inga snickeriproffsmaskiner utan avsedda för bygg och enklare snickeri. Vill man ha den precisionen som efterfrågas får man gå på tyngre grejer.
    Ett tips är att tillverka ett kapbord till din såg då försvinner problemet och gör sågningen säkrare.

10. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Har ingen sådan såg men förstår vad du menar. Så länge du kapar och ämnet vilar på sliden borde det inte var något problem. Men, om du klyver och vänstersidan av ämnet klättrar upp på sliden får du inte 90 graders snittyta. Någon 100 del är väl bra om sliden ligger över bordet för att undvika att ämnet fastnar/släpar på fasta delen av bordet när man kapar, 0.7mm låter dock alldeles för mycket.

11. F
    Medlem Nivå 3
    Man borde väl kunna göra vinkelräta snitt på en vanlig bordssåg,eller hur menar du!?
    Om problemet ska försvinna helt med ett kapbord så måste ju det schimsas in,annars så ligger det snett oavsett.
    Det verkar inte gå att justera iaf.

12. F
    Medlem Nivå 3
    Exakt så!
    Ett litet problem dock om man ska använda zero-clearens-inlägg och använda sliden.
    Då ligger det man ska såga 7 tiondelar ovanför inlägget.
    Nu känner jag att jag börjar bli gnällig men jag var väldigt nöjd med min gamla GTS och såg verkligen fram emot den nya!

13. F
    Medlem Nivå 3
    Det är sant.
    Men jag vill gärna prova live så att säga!
    Jag vill inte använda sågen innan jag vet om den ska stanna i garaget,så jag tog fram gammelgammelsågen från förrådet och gjorde lite tester.
    Efter lite letande så hittade jag en bit mässingsplåt som mäter in på 0,6mm och måttade in den 59mm från klingan.
    Jag tog en bit 19 Mdf som var 14cm och började klyva....och det nyper rejält!
    Biten viker ner.
    Testade med 16mm limträ,samma resultat!?
    Så helt plötsligt så låter jag dubbelt så negativ och vinkelfelet börjar kännas som ett mindre problem.
    Att en såg nyper har väl dom flesta upplevt och det kan bli farligt.
    Jag tror att min såg är på gränsen för toleranserna iom att dom flesta inte har några problem.
    Ska bli intressant att höra vad Bosch säger!
    Dom kanske vet ungefär hur mycket högre sliden bör ligga!?

14. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag var ute och kollade på min såg. Sliden ligger visserligen högre än bordet. Men det är definitivt inte så mkt som 0,7mm. Har inga bladmått men skulle uppskatta det till ca 0,1mm.

15. F
    Medlem Nivå 3
    Ok tack så mycket.
    Det bekräftar min ide om att min ligger i fel ände av toleranserna.
    Kollade du i framkant eller mitt för klingan?
    I framkant har sliden inget stöd från glidskenorna så där kan man trycka ner sliden tills den är i höjd med bordet.