Byggahus.se
Hej och Föråt!

Jag behöver hjälp att välja ny sticksåg men jag gillar inte denna typ av trådar. Fast nu har jag sökt och läst men inte kommit fram till något. Jag vet att Bosch har gjort bra sticksågar och att Festool brukar göra bra verktyg, med några få undantag.

Jag skulle behöva en bra sticksåg att ha i min snickerboa. Jag värdesätter dammuppsamling och precision högt. Men har tyvärr inte obegränsad budget, tydligen så behöver man betala ränta och amortera åxå. ;) Så smärtgränsen går väl vid 2700kr, som en GST 160 kostar (går säkert att hitta billigare). Det är väl så jag kommit fram till dessa två alternativ.

Dammuppsamlingen och sticksågar går kanske inte riktig ihop men man kan ju iallafall göra ett försök.
Så ni som använder någon av dessa två maskiner, vad tycker ni om dammuppsamlingen? Funkar den? Eller är den som på min Hitaski? Det vill säga, det kvittar om man ansluter an dammsugare eller en pulversläckare, det dammar lika mycket.

Rörande precision, är den lätt att svänga och såga rakt med (ja, jag vet att det finns bättre verktyg att såga rakt med, men i bland är man tvungen)? Håller snittet den önskade vinkeln?

Någon annan för- eller nackdel med respektive maskin?

Tack och förlåt!

Jag har en äldre modell, GST 135, som jag tror har samma typ av bladstyrning (någon får gärna rätta mig om jag har fel).
För att vara en sticksåg så tycker jag att precisionen är okej, som natt och dag jämfört med min tidigare nonamesåg. Styva blad ska det ju så klart vara för att få snitten så raka som möjligt.
Ändå försöker jag oftast att köra så mycket som möjligt med någon typ av klingsåg först, och tar sen det som inte går att komma åt med sticksågen, för att undvika att snittet drar åt något håll. Åtminstone om det handlar om lite grövre virke.

Dammutsuget har jag tyvärr aldrig testat, bl. a. på grund av att jag tills nyligen inte haft någon grovdammsugare. Dessutom så har jag en känsla av att det kan bli lite klumpigt, och då tappar man ju en av de stora fördelarna med en sticksåg.

GST160 har en annan och förbättrad? bladstyrning än 135.

GST160 använder sig av dubbelrulle som styr, medans 135 har en rulle och precision control (2 metallklackar som styr).
Jag upplever att dammsugaren funkar rätt bra, en del spån yr så klart närmast bladet men det märks med och utan dammsugare tillkopplad på den 135 jag har.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
FredrikR skrev:
GST160 har en annan och förbättrad? bladstyrning än 135.

GST160 använder sig av dubbelrulle som styr, medans 135 har en rulle och precision control (2 metallklackar som styr).
Tack för informationen FredrikR! Jag hade nog bara sett 160:an på bild och där sett vad som såg ut som en likadan knapp för "precision control" som på 135:an, så jag trodde att det var samma typ av styrning. Hade missat det där med dubbelrullen.

Man kan ju hoppas att 160:an då är lite bättre en den gamla 135:an, eller åtminstone inte sämre. Någon som jämfört?

Tack för era svar, glädjer mig att höra att dammuppsamlingen kan fungera bättre än den jag har idag. Någon som har koll på festools dammuppsamling?

Inte jämfört, men specen säger:

160´n är 0,4kg lättare och 2cm kortare och 1cm lägre.
800W mot 720W på 135.
LED belysning.

Lättare, nättare och effektfullare. :)
Så det verkar vara ett bra kliv framåt på alla områden.

Det är ju en blå Bosch, då är det ju inget att fundera på :D.

Har nya Boschen något rivskydd?

bulleribock skrev:
Har nya Boschen något rivskydd?
Jo, om du menar splitterskydd med rivskydd.
Medföljer till alla blå Bosch som är aktuella nu ser de ut som.

Redigerat:
Du har rätt Fredrik, jag hittade inte ordet.

Jag har en 300 och är väldigt nöjd med nollspelsinsatsen.
Sågar fint på fanerad plywood till båtinredningar.
Sågar man upp och ner så kvittar det, men har man tvåsidig ply, så måste man ha offerskiva, t e x masonit på sågsidan.

Men med 300an behövs inte det.
Festool v Bosch JS 2: http://youtu.be/hWwjJSjGpMU

sågar man konstruktionsvirke så behövs inte den precisionen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag kan inte lämna någon jämförelse då jag inte testat den grönsvarta men jag har en 160 CE. Vad gäller precision så kan jag säga att den är utmärkt, det blev ett rejält lyft om jag jämför med min batterimakita. Dammuppsamlingen är riktigt bra men dock så blir det ju lite klumpigare med den adaptern på, som en annan skribent påpekade. Jag föredrar limpmodellen på stickis och den här har ett mycket skönt grepp, vilket är viktigt. Jag tror inte du blir besviken om du slår till.

Fredrik

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har en del blå bosch redan. Men jag har blivit lite sugen på att prova en såndär grön-svart sak, därför överväger jag PS300 ännu.

Det känns som att jag kommer att bli nöjd med en GST 160. Troligen även med en PS300.

Får fundera lite till innan jag slår bestämmer mig. Skulle man inte bli nöjd får man väl sälja den på tradera och få tillbaka ca 70% av pengarna... helt vansinnigt vad folk ger för beggade saker där.

Jag har en 300. Nu har den många år på nacken men den går och går. Har ingen annan att jämföra med. Dammuptagnings förmågan är ok...men räkna med att det går inte att följ ett ritat streck för man ser inte det genom plastkåpan. Eller så är min bara så gammal och repig.
Och jag är övertygad att båda är lika bra. Så det som avgör är om det är samma dammutsug på alla maskiner man har så man inte behöver olika adaptrar.

Pär

Tycker generellt sett det är svårt att de genom plastkåpor på verktyg. Dammar de inte igen så blir det mörkt eller så får man reflexer. =) Ingen unikt med PS300 skulle jag tro.

Men jag läste på något ställe att man skulle gnugga in plastkåpor med sköljmedel (för kläder) och torka av så skulle dammet in fastna. Jag får prova det vid tillfälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.