Sugen på en ny kap/ger-såg och kollar lite på Boscharna som har axial arm för att slippa djupet på dom vanliga sågarna.. (kör både blå och grön 8 men dom är båda utslitna)

Det skiljer väldigt lite i pris på dessa just men behöver egentligen ingen 12:a.

Inga här som gått "all in" på nån av dessa och kan lämna lite tankar?

Bosch kap/ger-såg med axial arm och blå design på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följer tråden, är också sugen på att byta ut min 8:a:D

Intressant!

Har också börjat kika efter en ny kapger. Kraven är möjlighet till exakthet och repeterbarhet, minimalt med flex i armen/gejdrarna, mjukstart och att gejdrarna/armen skall bygga framåt så man slipper massa deadspace bakom maskinen. Maskinen kommer i mitt fall användas till finsnickerier och stå stationärt.

Maskinerna jag kommit fram till är
Makita LS1219L (finns ju en 10" variant också)
Bosch GCM 12 GDL
Festool Kapex KS60/KS120

Kikar man på youtube verkar det finnas mycket både positivt och negativt på samtliga maskiner .
Kritik på både Boschen och Makitan verkar vara att man sliter ut "skivan" för vinkelinställningar. Boschen verkar ha en del flex i armen.

hmm ja..
Nu har jag ju seriösa problem med impulsivitet :rofl: så efter 6 timmars ytterligare läsande och Youtubande efter den här posten igår köpte jag en Makita DLS111ZU på Bauhaus.. (8300kr)

Jag har redan fullt med Makita prylar + batterier. Läste på om problemen du beskriver och kollade in Stene Woodworks videos på Youtube.. mycket informativt om Makitan som han ändå gillar.

Kapex tycker jag är för liten/alldeles för dyr..

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.