Byggahus.se

Bosch GAS 25 grovdammsugare - vilket tillbehör till vad?

1. D
    Medlem Nivå 4
    Efter att ha lessnat ur på min billiga Kärcher var jag idag och fyndade en Bosch GAS 25 hos lokala bygghandlaren som hade 50% på alla Boschgrejer. Så den blev att kosta 2400 kr, klart överkomligt! :)

Manualen säger inte ett skvatt om vilket munstycke som är mest lämpat till vad, kanske någon kan upplysa mig om det? Det står nämligen inget på Bosch hemsida heller, i alla fall inte med bilder så man vet vilket munstycke som gör vad.

1. Det är dels ett avlångt avsmalnande plaströr, ungefär som en Calippoglass (!). Det är ju ett sånt som alla dammsugare kommer med som brukar vara bra till att suga mellan sätena i bilen osv.

2. Sen är det ett litet munstycke som är kanske 15 cm bredd, utan filt eller liknande som brukar vara till vanliga dammsugare (till att suga t.ex. möbeldynor). Vad ska man ha detta till? Suger man bilklädseln t.ex. så lär den ju noppra sig då inget filtmaterial finns.

Sen är det tre breda tillbehör som ska tryckas fast på det breda golvmunstycket:

3. Borst på båda sidorna
    4. Borst på ena sidan och gummi på andra sidan
    5. Enbart räfflad plast under

Frågan kanske är dum men man vill ju utnyttja tillbehören till max. :)

2. FredrikR
    Tidsoptimist · Nivå 23
    PM skickat :)

3. D
    Medlem Nivå 4
    Efter en hel del efterforskning har jag lyckats komma fram till vad de tänkt att man ska använda de olika munstyckena till.

1. Som jag skrev, typ mellan bilsäten.
    2. Grovsmutsmunstycke kallar de det... kanske för att suga upp skräp på arbetsytan.
    3. För plana golv
    4. För vätska (ok, det var kanske inte speciellt svårt att räkna ut...)
    5. För mattor

Kanske inte var så svårt att lista ut, men men... :) Min gamla körde jag i 95% av fallen helt utan munstycke med bara röret när jag städade, men mestadels användes den ansluten till elverktyg.