Vår diskmaskin har börjat diska sämre på senaste tiden. Den löser upp fett och smuts så att glas och tallrikar blir tydligt rena, men sen känns det som att skräp (typ riskorn och andra "partiklar") inte sköljs ut, utan istället sprids över all disk igen och torkar in. Någon som varit med om något liknande?

Har du gjort rent i bottenfiltret?

Ja, men jag ska göra det igen riktigt ordentligt. Tack.

håller med om att kolla bottensilen. men saltbrist i avhärdaren kan ge liknande bekymmer.

R rakt09 skrev:
håller med om att kolla bottensilen. men saltbrist i avhärdaren kan ge liknande bekymmer.
Håller med. Det brukar vara då jag märker att saltet är slut.

Saltbrist lär vi ha eftersom jag aldrig använt det. Trodde inte det behövdes i Stockholm. 😬

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Saltbrist lär vi ha eftersom jag aldrig använt det. Trodde inte det behövdes i Stockholm. 😬
behövs och behövs. du får ett bättre resultat om du använder avhärdaren, men den kan stå på någon av de lägsta inställningarna. på köpet kan man slippa skölj- och torkmedel.

Det beror på vattnet. Vi har inget vatten som behöver det vid våra fastigheter, dvs det är inte kalkrikt.
Men använder ändå tablett Yes Original/Platinum.

Ska absolut testa och se om det gör skillnad. Tack!

Jag kör alltid med spol OCH salt. Fast vi har tabletter. Maskinen är som ny inuti, silarna behöver sällan rengöras och disken torkar riktigt bra. Har spol OCH salt på lägsta då det räcker men det behövs faktiskt för att göra skillnad.

OCH kör aldrig eco utan bara vanliga program. Eco är också skit.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag kör alltid med spol OCH salt. Fast vi har tabletter. Maskinen är som ny inuti, silarna behöver sällan rengöras och disken torkar riktigt bra. Har spol OCH salt på lägsta då det räcker men det behövs faktiskt för att göra skillnad.

OCH kör aldrig eco utan bara vanliga program. Eco är också skit.
ja uttorkningen särskilt av plastgods sker mindre droppvis om man begåvar sista sköljvattnet med ytspänningssänkande kemikalier. men torkfläckarna slipper man redan om man tar avhärdaren i bruk.

trots att man har mjukt vatten i sina ledningar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Har ts en Bosch med Zeolith så fungerar det bra med det Yes maskindiskmedel jag skrev om tidigare. Vi har två Bosch där en av dem har det och inga problem med torkresultat oberoende av material, men kan bara svara utifrån Yes maskindiskmedel.

Vår diskmaskin har börjat diska sämre på senaste tiden. Den löser upp fett och smuts så att glas och tallrikar blir tydligt rena, men sen känns det som att skräp (typ riskorn och andra "partiklar") inte sköljs ut, utan istället sprids över all disk igen och torkar in. Någon som varit med om något liknande?
skit i spolarmararna eller att spolpumpen inte går riktigt
finsilen skall vara riktigt ren inget smolk öht i maskorna, handdiskas med borste

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.