Bosch diskmaskin med fläkt?

265 läst  8 svar

1. H
    Medlem Nivå 6
    Vår gamla diskmaskin pajade för nån vecka sen. En bekant vi känner har en Bosch med märket silence plus som vi knappt hör när vi är där. Det har hänt flera gånger att jag råkat öppna luckan där och funnit att maskinen varit igång, så tyst är den. De var inte speciellt dyr heller runt 5000 kr.

Eftersom vi har öppen planlösning tänkte vi att "en sån ska vi också ha", och köpte en Bosch med Silence Plus för ca 7000 kr, senaste A++ etc.

Nu har vi kört den en vecka med olika program och en sak är slående, det verkar vara någon sorts fläkt i den som susar i princip hela tiden. Diskningen i sig hörs bara lite svagt plaskande och så knappt hörbart, men fläkten är direkt störande med sitt brummande. Vi ringde till firman som levererade och installerade och en gubbe kom hem och lyssnade, och konstaterade att det var "normal funktion". Varför vår bekantas maskin är knäpptyst hela tiden den diskar kunde han såklart inte svara på. Kan kunde dock inte reklamera den eller byta ut den då den enligt honom fungerade normalt.

Frågan är dock: Är detta med susande fläktar i diskmaskiner ett nyare påfund? Grannens maskin är väl 5 år eller så. Jag tänker, det spelar ju ingen roll om diskmaskinen diskar hur tyst som helst när det sitter en brummande/susande fläkt i den som låter betydligt mer än själva "diskningen".

/S

2. torbeno
    Medlem · Nivå 11
    Fläkten ingår i zeolith-systemet. Inget att göra åt. Zeolith har blivit mycket billigare och vanligare än för 5 år sedan. Vissa hör aldrig fläkten medan andra stör sig på den.

3. electroluxaren
    Medlem · Nivå 13
    Märk väl att det är alltid tekniker som säger att det är normalt oavsett vad det är

• Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 6
    Är det så? Asså vad f-n vi stod och velade kring om vi skulle ha med zeolit eller inte och frun tyckte att vi inte skulle ha det för det kostade lite extra, men jag tänkte att då får vi bättre torkning för nån tusenlapp. Ingen risk att säljaren sa något om att det ingår en störig fläktj-vel då :mad: Detta vågar jag absolut inte berätta för frun, det är mest hon som går och stör sig på det då den står och susar i över en timme och hon brukar ligga i kökssoffan och läsa det är typ hennes favoritplats (eller var det innan vi bytte diskmaskin).

Är riktig sugen på att koppla ur fläkten :) Går den sönder så kan man ju skylla på att det var ett måndagsexemplar och byta till en utan fläkt.

Vi kör oftast snabbprogrammet på en timme för då är fläktljudet som minst störigt men den skramlar lite mer och då torkar den ändå inte disken hahahaha. epic fail..

5. H
    Medlem Nivå 6
    Det är säkert normalt, men jag vill inte veta hur mycket pengar jag lagt på att t.ex. bygga en tyst dator då jag avskyr väsande fläktar, frun är likadan och klagade när hon satt i läsrummet att den gamla vanliga speldatorn full med fläktar väsnades för mycket, och nu köpte man verkligen en trojansk häst med denna diskmaskinen. Dyr var den också.

6. torbeno
    Medlem · Nivå 11
    Nu vet du var du skall ställa dina frågor nästa gång innan du köper något ...

(Det är enkelt att koppla ur fläkten för övrigt, nackdelen är att maskinen kommer vägra starta)

• Laddar…
  7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Det går inte att kolla med butiken om man kan byta?

8. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Men då är den ju i alla fall tyst! :cool:

Vi har en Siemens med zeolith-systemet, snarlik Bosch om jag fattar rätt. Ljudnivån var en av de viktigaste faktorerna när vi köpte den. Jag stör mig också lite på ljudet typ sista halvtimman, när den torkar. Har dock inte tänkt på att någon fläkt skulle låta under hela programmet. Skiljer det mellan modeller eller är jag bara halvdöv?

9. I
    Medlem Nivå 6
    har inte bosh en nöjd kund garanti där man kan byta utan kostnad inom 100 dagar om man reggar det man köpt på deras webb sida

Redigerat

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: