1 686 läst · 32 svar
2k läst
32 svar
Bosch diskmaskin "kräver" anslutning till internet?
Hej,
Såg en video med Jeff Gerling för en tid sedan där han konstaterar att han måste ansluta sin Bosch diskmaskin till Home Connect(?) för att kunna använda vissa funktioner, bland annat att köra en sköljning.
Då vi nyligen valde att ta med en Kallboda(Bosch) till vårt IKEA-kök så gjorde sig den videon påmind. Jag kan inte hitta något uppenbart i bruksanvisningen som säger att väsentliga funktioner kräver anslutning till internet för att fungera. Bosch supporten avslutade chatten när jag ställde frågan "Kräver Bosch diskmaskiner anslutning till internet för att alla väsentliga funktioner ska fungera?".
Jag vänder mig hit för att höra med er om era erfarenheter med Bosch och dess funktioner på deras vitvaror.
Tack
Såg en video med Jeff Gerling för en tid sedan där han konstaterar att han måste ansluta sin Bosch diskmaskin till Home Connect(?) för att kunna använda vissa funktioner, bland annat att köra en sköljning.
Då vi nyligen valde att ta med en Kallboda(Bosch) till vårt IKEA-kök så gjorde sig den videon påmind. Jag kan inte hitta något uppenbart i bruksanvisningen som säger att väsentliga funktioner kräver anslutning till internet för att fungera. Bosch supporten avslutade chatten när jag ställde frågan "Kräver Bosch diskmaskiner anslutning till internet för att alla väsentliga funktioner ska fungera?".
Jag vänder mig hit för att höra med er om era erfarenheter med Bosch och dess funktioner på deras vitvaror.
Tack

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 453 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 453 inlägg
Jag har en Siemens, så same-same, som är rätt ny (6 månader?). Jag har inte funderat på försköljning etc, men det verkar som man måste använda appen för det och samma sak för att sätta den i tyst läge (vad nu det är). Jag har inte använt dessa. Man kan tydligen också ladda hem uppdaterade program, har inte använt det heller.
Moderator
· Stockholm
· 54 398 inlägg
Har nyligen satt in en Siemens maskin i fritidshuset. Siemens och Bosch brukar ha identiska typer, med olika namn. Och ev. lite olika färg på ngn plastbit. Vår maskin saknar fast sköljprogramm, det snabbaste programmet kör på ca 1,5h. Men den har en programmerbar knapp där man kan lägga in ett egenkomponerat program. Det gör man i deras app. Har inte provat det ännu. Men från fabrik ligger det förprogramerat ett sköljprogram som kör på 15 minuter.
Man behöver alltså inte internet såvida du inte vill komponera nya program. I övrigt ger den statusindikationer på telefon, som att maskinen kört klart osv.
Hur det sedan är på just den maskin du väljer vet vi inte.
Man kan också lite enklare komma åt att konfigurera saker som sköljmedelsdosering osv via appen. Har inte tittat om det finns fler konfigureringasmöjligheter från appen än via knapparna på maskinen, utöver att skapa egna program.
Man behöver alltså inte internet såvida du inte vill komponera nya program. I övrigt ger den statusindikationer på telefon, som att maskinen kört klart osv.
Man kan också lite enklare komma åt att konfigurera saker som sköljmedelsdosering osv via appen. Har inte tittat om det finns fler konfigureringasmöjligheter från appen än via knapparna på maskinen, utöver att skapa egna program.
Så det finns alltså inte ett sköljprogram men första gången man startar upp maskinen så kan maskinen bruka ett sköljprogram på 15 minuter?H hempularen skrev:Har nyligen satt in en Siemens maskin i fritidshuset. Siemens och Bosch brukar ha identiska typer, med olika namn. Och ev. lite olika färg på ngn plastbit. Vår maskin saknar fast sköljprogramm, det snabbaste programmet kör på ca 1,5h. Men den har en programmerbar knapp där man kan lägga in ett egenkomponerat program. Det gör man i deras app. Har inte provat det ännu. Men från fabrik ligger det förprogramerat ett sköljprogram som kör på 15 minuter.
1,5 timmar snabbaste programmet?H hempularen skrev:Har nyligen satt in en Siemens maskin i fritidshuset. Siemens och Bosch brukar ha identiska typer, med olika namn. Och ev. lite olika färg på ngn plastbit. Vår maskin saknar fast sköljprogramm, det snabbaste programmet kör på ca 1,5h. Men den har en programmerbar knapp där man kan lägga in ett egenkomponerat program. Det gör man i deras app. Har inte provat det ännu. Men från fabrik ligger det förprogramerat ett sköljprogram som kör på 15 minuter.
Jag har en billig Electrolux snart 10år gammal. Den diskar på strax över 30min. :O
Inget Internet/app krav heller 👍
Finns längre program men dom använder jag inte om det inte handlar om att köra nån rengöringstablett eller så
Jag har inga konkreta belägg för det men jag har fått för mig att snabbare program genrellt använder mer energi än de långa "eco-programmen". Så att de tar tid på sig är inte nödvändigtvis en negativ sak. Vår nuvarande diskmaskin körs på natten och då bekommer det mig inte att programmet, på pappret, är 4 timmar långt, där 1½ timme är att maskinen står med öppen lucka..T TheGame skrev:
Det börjar nästan bli så att ju mindre funktioner en vitvara har, desto mer pålitlig och attraktiv blir den..
När jag för ett år sedan stod och diskuterade kök på Elgiganten och frågade över de olika nivåerna för vitvaror i ett Epoq-kök så blev det till slut uppenbart att det man fick när man gick från BAS upp till Premium var att man kunde ansluta sina vitvaror till någon app och i vissa fall fick man även en "TV" på kylskåpsdörren så man slapp öppna den för att se vad som finns där inne.
Jag påtalade att det man får är mer eller mindre funktioner ingen egentligen behöver eller har bett om, varpå han svarar, med ett axelryck och ett leende, "typ så..".
Redigerat:
Ok nej vi kan köra diskmaskinen 2 eller tom 3 ggr på en dag så nå 4 timmar skulle inte funka 😅B Benpe skrev:Jag har inga konkreta belägg för det men jag har fått för mig att snabbare program genrellt använder mer energi än de långa "eco-programmen". Så att de tar tid på sig är inte nödvändigtvis en negativ sak. Vår nuvarande diskmaskin körs på natten och då bekommer det mig inte att programmet, på pappret, är 4 timmar långt, där 1½ timme är att maskinen står med öppen lucka..
Det börjar nästan bli så att ju mindre funktioner en vitvara har, desto mer pålitlig och attraktiv blir den..
När jag för ett år sedan stod och diskuterade kök på Elgiganten och frågade över de olika nivåerna för vitvaror i ett Epoq-kök så blev det till slut uppenbart att det man fick när man gick från BAS upp till Premium var att man kunde ansluta sina vitvaror till någon app och i vissa fall fick man även en "TV" på kylskåpsdörren så man slapp öppna den för att se vad som finns där inne.
Jag påtalade att det man får är mer eller mindre funktioner ingen egentligen behöver eller har bett om, varpå han svarar, med ett axelryck och ett leende, "typ så..".![]()

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 453 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 453 inlägg
Det behövs inte med en modern heller. De förbrukar mindre energi och mindre vatten på de långsamma programmen. Eco-programmet (50 grader) tar drygt 3,5 h på min maskin, autoprogramet tar ungefär 2h15 min, 70 graders intensiv tar 2,5 timmar, speed (65 grader) en timme och speed (45 grader) 35 minuter. Sen finns det andra program att ladda ner om man villT TheGame skrev:
Vad bra blev nästan lite orolig att ett ev framtida köp resulterar i långsamma maskiner. Eftersom denna nu är rätt gammal och den var billig.Fairlane skrev:
Det behövs inte med en modern heller. De förbrukar mindre energi och mindre vatten på de långsamma programmen. Eco-programmet (50 grader) tar drygt 3,5 h på min maskin, autoprogramet tar ungefär 2h15 min, 70 graders intensiv tar 2,5 timmar, speed (65 grader) en timme och speed (45 grader) 35 minuter. Sen finns det andra program att ladda ner om man vill
Jag tror det heter speed på den Jag har också sen står det 35 eller 45 grader (kan minnas fel kanske menar minuter) men det känns väldigt varmt när den öppnar luckan.
Moderator
· Stockholm
· 54 398 inlägg
Du har tillgång till sköljprogrammet så länge du inte programmerar om knappen via din app.B Benpe skrev:
Får se när jag får tid att leka mer med appen. Men "bottom line" man får en fullt fungerande maskin med alla funktioner jag känner är nödvändiga, utan att koppla upp den mot internet.
Har bara en Boschfläkt med uppkoppling och vissa funktioner är enklare att hantera i appen än diverse x tryckningar på fläktens touchknappar.
När det gäller tid, har både diskmaskiner och tvättmaskin av Bosch, så anpassar de sig på något sätt utifrån förutsättningar så visad tid i början kan bli betydligt kortare. Misstänker att de har sensorer/avkänning som påverkar tiden.
När det gäller tid, har både diskmaskiner och tvättmaskin av Bosch, så anpassar de sig på något sätt utifrån förutsättningar så visad tid i början kan bli betydligt kortare. Misstänker att de har sensorer/avkänning som påverkar tiden.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 453 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 453 inlägg
Vad menar du?slothy skrev:
Det finns ingen prenumeration och man behöver inte koppla upp sig. Du får med X program från start. Vill du ha nya eller uppdaterade måste du koppla upp dig, annars behövs det inte. Skillnaden mot en äldre maskin är väl framförallt att man kan uppdatera, vilket inte gick innan.
kolla i bruksanvisningen , där står det hur mycket vatten resp energi olika program tarB Benpe skrev:Jag har inga konkreta belägg för det men jag har fått för mig att snabbare program genrellt använder mer energi än de långa "eco-programmen". Så att de tar tid på sig är inte nödvändigtvis en negativ sak. Vår nuvarande diskmaskin körs på natten och då bekommer det mig inte att programmet, på pappret, är 4 timmar långt, där 1½ timme är att maskinen står med öppen lucka..
Jag påtalade att det man får är mer eller mindre funktioner ingen egentligen behöver eller har bett om, varpå han svarar, med ett axelryck och ett leende, "typ så..".![]()
bli förvånad för de flesta programmen tar mindre energi än eco