Hejsan,
Medveten om att frågan är ganska vid och svaret säkert är "det beror på", men jag tänkte försöka kolla med forumet om någon redan lyckats penetrera mysteriet med alla modeller dom har.
Jag är alltså ute efter en batteridriven vinkelslip från Bosch eftersom jag har deras 18V maskiner i övrigt.
Kollar jag på deras hemsida så finns det en uppsjö modeller och dessa finns sedan paketerade av återförsäljare i ytterligare en antal varianter, med och utan batteri, laddare, låda mm mm.
Om man lägger återförsäljarpaketering åt sidan för stunden och koncentrerar sig på själva maskinen, hur reder jag ut vilken modell jag ska köpa? Jag tänker mig en 125 mm maskin som inte behöver vara superavancerad men ändå ha basala saker som autostop om man tappar den tex.
Dessutom bra om man kan sätta på dammkåpa vilket verkar vara ytterligare en problemdimension för det finns dom som skruvas fast med klämma och dom som typ "klickas" fast om jag fattat det rätt och tittar man noga på produktbilderna så kan man se att maskinmodellerna ser lite olika ut i infästningen för skyddet. Å andra sidan vet jag av erfarenhet att återförsäljarnas produktbilder inte alltid är korrekta, dom kan visa en allmän bild eller en helt korrekt bild. Lite som när bilannonserna säger "bilen på bilden kan vara extrautrustad", man kan inte vara helt säker på vad bilden visar helt enkelt.
Kollade på Proffsmagasinet och dom har följande långa lista med varianter:
GWS 18V-10 C
GWS 18V-10 SC
GWS 18V-10 PC
GWS 18V-10 PSC
GWS 18V-15 C
GWS 18V-15 SC
GWS 18V-125 PSCT
GWS 18V-125 PSC
GWS 18V-125 PCT
GWS 18-125 V-LI
Någon som lyckats genomskåda hur Boschs produktfamilj och modellbeteckningar fungerar?
/Per
Medveten om att frågan är ganska vid och svaret säkert är "det beror på", men jag tänkte försöka kolla med forumet om någon redan lyckats penetrera mysteriet med alla modeller dom har.
Jag är alltså ute efter en batteridriven vinkelslip från Bosch eftersom jag har deras 18V maskiner i övrigt.
Kollar jag på deras hemsida så finns det en uppsjö modeller och dessa finns sedan paketerade av återförsäljare i ytterligare en antal varianter, med och utan batteri, laddare, låda mm mm.
Om man lägger återförsäljarpaketering åt sidan för stunden och koncentrerar sig på själva maskinen, hur reder jag ut vilken modell jag ska köpa? Jag tänker mig en 125 mm maskin som inte behöver vara superavancerad men ändå ha basala saker som autostop om man tappar den tex.
Dessutom bra om man kan sätta på dammkåpa vilket verkar vara ytterligare en problemdimension för det finns dom som skruvas fast med klämma och dom som typ "klickas" fast om jag fattat det rätt och tittar man noga på produktbilderna så kan man se att maskinmodellerna ser lite olika ut i infästningen för skyddet. Å andra sidan vet jag av erfarenhet att återförsäljarnas produktbilder inte alltid är korrekta, dom kan visa en allmän bild eller en helt korrekt bild. Lite som när bilannonserna säger "bilen på bilden kan vara extrautrustad", man kan inte vara helt säker på vad bilden visar helt enkelt.
Kollade på Proffsmagasinet och dom har följande långa lista med varianter:
GWS 18V-10 C
GWS 18V-10 SC
GWS 18V-10 PC
GWS 18V-10 PSC
GWS 18V-15 C
GWS 18V-15 SC
GWS 18V-125 PSCT
GWS 18V-125 PSC
GWS 18V-125 PCT
GWS 18-125 V-LI
Någon som lyckats genomskåda hur Boschs produktfamilj och modellbeteckningar fungerar?
/Per
S:et verkar stå för Variabel hastighet.
Kan P vara spindellåsning?
C och T kan jag inte gissa mig till
Edit: GWS 18v-15 har större klinga än 125.
Edit 2: Nej, P var inte spindellåsning.
Kan P vara spindellåsning?
C och T kan jag inte gissa mig till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: GWS 18v-15 har större klinga än 125.
Edit 2: Nej, P var inte spindellåsning.
Redigerat:
Bra tips där om spindellåsning. Det verkar heta X-LOCK på Bosch-språk och jag ser att dom modellerna heter visst GWX och inte GWS så jag läste inte rätt på sajten. Så det är som en helt annan produktfamilj verkar det som.
Tror du har rätt om S, det kanske betyder Speed Selection.
Det där med diametern är skumt. Följer ingen logik.
Dom som heter 15 tar 125 klinga. Men om dom heter 150 så är det 150 klinga
10-modellerna kan vara antingen 100 mm eller 125 mm.
Alla modeller heter "C" så det betyder väl inget särskilt antar jag.
Vissa 15 modeller tar 150 klinga också!perjar skrev:
Bra tips där om spindellåsning. Det verkar heta X-LOCK på Bosch-språk och jag ser att dom modellerna heter visst GWX och inte GWS så jag läste inte rätt på sajten. Så det är som en helt annan produktfamilj verkar det som.
Och P var INTE spindellåsning.
C kan vara typ att den har sprängskydd eller stödhandtag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
18v laddare till blå Bosch Professional?
Verktyg & Maskiner -
Bosch GKS 18V-57-2 GX-radiellt glapp?
Verktyg & Maskiner -
Någon som har Bosch gli 18v-1900 c arbetslampa?
Verktyg & Maskiner -
Glappande hylsor/”mutterknack” (Bosch Professional GDX 18V-200)
Verktyg & Maskiner -
Säljes: Bosch GHO 18V-LI Elhyvel - Stockholm
Säljes, Uthyres & Skänkes