Jag ska göra en större mängd räckesspjälor med lite snickarglädje och upptäckte att det var ganska svårt med sticksågen. Jag har en Bosch Gst 160 och bladet är ”mitt under” maskinen så det är ganska svårt att såga snirkligt med precision.
Jag hade en tanke om att att göra en riktigt bra mall som jag sen kan använda som stöd genom att tvinga fast ovanpå en spjäla som är grovt ursågad och ta det sista med fräsen. Låter det som en bra idé?
Jag har tidigare varit sugen på en Bosch GKF 12v-8. Men behöver isåfall en kopierhylsa (heter det så?) som passar. Någon som vet om detta finns?
Mvh Amrich
Jag hade en tanke om att att göra en riktigt bra mall som jag sen kan använda som stöd genom att tvinga fast ovanpå en spjäla som är grovt ursågad och ta det sista med fräsen. Låter det som en bra idé?
Jag har tidigare varit sugen på en Bosch GKF 12v-8. Men behöver isåfall en kopierhylsa (heter det så?) som passar. Någon som vet om detta finns?
Mvh Amrich
En kantfräs för en större mängd spjälor låter som det kommer ta lång tid. Köp en hygglig sladddriven vanlig överhandsfräs med möjlighet att köra minst 8 mm skaft. Använd en färdig spjäla som mall för att göra etn mall i mdf. Droppa superlim eller sprejlacka kanten på mallen så den blir hårdare.
Sen är det bara att köra. Kontrollera var tionde (typ) spjäla mot originalet för att se om det fortfarande ser bra ut.
Sen är det bara att köra. Kontrollera var tionde (typ) spjäla mot originalet för att se om det fortfarande ser bra ut.
Produkter som diskuteras: "superlim"

Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Tack för det svaret!Z z_bumbi skrev:En kantfräs för en större mängd spjälor låter som det kommer ta lång tid. Köp en hygglig sladddriven vanlig överhandsfräs med möjlighet att köra minst 8 mm skaft. Använd en färdig spjäla som mall för att göra etn mall i mdf. Droppa superlim eller sprejlacka kanten på mallen så den blir hårdare.
Låter rimligt att jag behöver en nätdrivem maskin!
Är det ett stål som kallas ”mallfräs” med kullager ovanför skären som blir lämpligast? Tar gärna mot tips på något prisvärt alternativ som klarar 22mm tjocklek.
Jag har en spjälmall i furu, duger det? Eller vad är fördelen med att göra en i mdf?
Mvh Amrich
En Bosch POF 1400 Acke med div. frässtål på väg hem. Hoppas jag blir nöjd!
En fråga till. Vilket frässtål behöver jag för att få till samma kant som på räcket på bilden nedan. Svårt att se men tittar man noga ser man att kanten har en liten profil typ avrundning fast tvärtom eller ”u-profil” eller hur jag ska förklara.
Jag tycker det är snyggt och färgen sitter säkert bättre också. Hur åstadkommer jag detta?
Bilden lånad från annan tråd på forumet.
En fråga till. Vilket frässtål behöver jag för att få till samma kant som på räcket på bilden nedan. Svårt att se men tittar man noga ser man att kanten har en liten profil typ avrundning fast tvärtom eller ”u-profil” eller hur jag ska förklara.
Jag tycker det är snyggt och färgen sitter säkert bättre också. Hur åstadkommer jag detta?
Bilden lånad från annan tråd på forumet.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bosch 12V
Verktyg, Maskiner & Fordon -
1/4" spännhylsa till bosch kantfräs
Bosch 12v FC tillbehör samt laddare.
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Passar Bosch 12v-batteri till Dremel 8260?
Använda Bosch 12V Li batterier till allmän strömförsörjning.
Verktyg, Maskiner & Fordon