Byggahus.se

Borttagning utav plankvägg som är en del av bjälklaget.

1. S
    Medlem · 7 inlägg

scasi

Medlem
    Vi ska öppna upp planlösning i vårt hus från 1947 genom att ta ner en vägg som vi trodde inte var bärande men som nu visar sig vara en del utav vindsbjälklaget. Vilka förändringar/avvägningar måste göras för att vi ska kunna ta ner väggen på bilden? Denna vägg löper längsmed takstolarna.

Vår granne som bor i ett likadant hus har tagit bort väggen utan att addera någon avväxling/förstärkning men jag tycker inte det verkar rätt nu är vi ser hur det är uppbyggt.

Redigerat 27 okt 2020 20:39
  2. J
    Medlem · Blekinge · 8 535 inlägg

justusandersson

Medlem
    I ett hus med plankstomme är alla väggar mer eller mindre bärande. Det enklaste är att ni nöjer er med att göra en större öppning i väggen. Då kan de översta plankbitarna sitta kvar om man stöttar upp dem med en balk. Alternativet är att ta bort plankväggen helt och fälla in en ny bjälke i bjälklaget, men det blir mycket mer arbete tillbegränsad nytta.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 7 inlägg

scasi

Medlem
    Tack för svar!
    Vilken dimension på balk rör det sig om tror du? Öppningen är 4m.

Finns det möjlighet att göra något på ovansidan, alltså vinden?

4. J

justusandersson

Medlem
    Hur tjock är plankväggen?

5. S
    Medlem · 7 inlägg

scasi

Medlem
    Cirka 50 mm.

6. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 526 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Är väggen alltså paralell med husets längdriktning?
    Då bär den upp vindsbjälklaget och takstolarnas "underliggare".

Tror det blir svårt att ta bort den och långsiktigt få ett stabilt hus utan att fälla in en balk.

7. S
    Medlem · 7 inlägg

scasi

Medlem
    Nej, väggen är parallell med takstolarna. I min värld är längdriktning samma som nocken.

8. J

justusandersson

Medlem
    Jag har inte alla uppgifter som behövs, men en limträbalk 56x225 mm bör ha marginaler. En fördel med limträ är att det går att få i andra bredder än 45 mm.

9. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 526 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Om den är parallell med takstolar så är den väggen antagligen inte "bärande" i ordets egentliga betydelse, utan uppstyvande. För att tex ta upp vindlaster etc.

Då räcker det kanske inte med att ersätta den med en balk Men det låter som en erfaren trähus konstruktör bör ta en titt på det där.

10. S
    Medlem · 7 inlägg

scasi

Medlem
    Tack för info. Ja, en konstruktör får titta på detta men jag tänkte jag postar här för att få lite idéer och en uppfattning om vad det innebär.

11. S
    Medlem · 7 inlägg

scasi

Medlem
    Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.