Hjälp! Jag behöver hjälp att ta bort dessa vita fläckar från min svarta laminatskiva från IKEA Jag vet faktiskt inte ens om det är vatten/kalk som är orsaken till detta eller något helt annat 😅

Jag ser också att jag har lite repor på den också. Så tips hur man fixar det välkomnas 😊

• Stänkskyddat köksbänksdiskho med tvålpumpflaska, nötta ytor, inga personer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Om det är laminat har du kanske slitit igenom ytskiktet, annars har jag svårt att se hur det blivit så skavt och blekt.

Exakt vilken bänkskiva har du? Om det verkligen är laminat är det ju bara ett tunt skikt på ytan och MDF eller annat inuti.

Jag har använt bilpolish och vax på en gammal Perstorpsplatta från 1960-talet, men där var ytan fortfarande ok och det tryckta mönstret opåverkat, bara väldigt smutsig efter alla år. I ditt fall ser slitaget värre ut.

MultiMan MultiMan skrev:
Om det är laminat har du kanske slitit igenom ytskiktet, annars har jag svårt att se hur det blivit så skavt och blekt.

Exakt vilken bänkskiva har du? Om det verkligen är laminat är det ju bara ett tunt skikt på ytan och MDF eller annat inuti.

Jag har använt bilpolish och vax på en gammal Perstorpsplatta från 1960-talet, men där var ytan fortfarande ok och det tryckta mönstret opåverkat, bara väldigt smutsig efter alla år. I ditt fall ser slitaget värre ut.
Tack för att du svarar! Detta är en helt svart IKEA laminatbänkskiva. Nu i efterhand inser jag att jag borde ha valt en med lite mönster för när den är helt svart så syns allt. Den är också bara 5år gammal!

Tycker också att det ser ut mer som slitage än som fläckar.
Hur används bänken? Gör man något som skapar mer slitagebelastning på just det området?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.