4 239 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Borttagning av ventilationsrör med asbest / eternit, rimlig kostnad?
Vi håller på att sätta in ett FTX-system i vår bottenvåning, och ska samtidigt passa på att byta ut gamla ventilationsrör med asbest / eternit. Totalt rör det sig om ca 5 meter.
Jag förstår att det är omöjligt att svara på frågan "men hur farligt kan det vara", och när min fru hörde ordet "asbest" så totalvägrar hon att jag gör det själv. Har därför försökt ta in offerter för arbetet.
Har nu ett par offerter som verkar vara snarlika, där kostnaden skulle bli ca 30 tkr efter rot. Är detta ett rimligt pris för ett arbete som jag själv uppskattade till någon dag eller så max? Eller ska jag köpa någon form av engångsdräkt, dammsugare för ändamålet och göra det själv när min bättre halva är borta under dagen?
Detta är i Stockholm.
Jag förstår att det är omöjligt att svara på frågan "men hur farligt kan det vara", och när min fru hörde ordet "asbest" så totalvägrar hon att jag gör det själv. Har därför försökt ta in offerter för arbetet.
Har nu ett par offerter som verkar vara snarlika, där kostnaden skulle bli ca 30 tkr efter rot. Är detta ett rimligt pris för ett arbete som jag själv uppskattade till någon dag eller så max? Eller ska jag köpa någon form av engångsdräkt, dammsugare för ändamålet och göra det själv när min bättre halva är borta under dagen?
Detta är i Stockholm.
Dammsugare som stoppar asbestfiber blir ganska dyr. Vanliga grovdammdugare eller hushållsdammsugare släpper igenom mycket av fibrerna för att de är så små så de gör nog mer skada än nytta. Det kanske går att hyra.
Om det går att montera isär utan att ha sönder så är det inga problem att göra själv. Engångsoverall och en bra halvmask är nödvändigt.
Om det måste kapas eller brytas sönder så är nog en asbestsäker dammsugare nödvändig.
Risken med asbestfiber är låg vid enstaka exponering. Det är vid upprepade exponering över lång tid och än värre i kombination med rökning som det blir farligt.
Om det går att montera isär utan att ha sönder så är det inga problem att göra själv. Engångsoverall och en bra halvmask är nödvändigt.
Om det måste kapas eller brytas sönder så är nog en asbestsäker dammsugare nödvändig.
Risken med asbestfiber är låg vid enstaka exponering. Det är vid upprepade exponering över lång tid och än värre i kombination med rökning som det blir farligt.
Låter rimligt. Det kommer behöva plastas in, ha dammfälla och den kommer behöva stå troligen ett dygn och gå. Sen städas på det. Sen ska dom köra det till någon återvinning som kommer vilja ha betalt då det är ett företag som lämnar materialet.
Ser det som en del av husets modernisering. Dessutom så ska nya rör dras som behöver anslutas till dessa kanaler så oavsett måste någon form av demontering ske.Farstatjej90 skrev:
Tack, men då vet jag i alla fall att jag inte fått offert som är helt åt skogen. Det var nog mest det jag var ute efter. Lutar väl åt att jag kommer lägga ut arbetet trots allt.Purre skrev:
Vi betalade 30k (innan ROT, tror jag) till Ocab för att ta bort ca 10 meter rörisolering + ca 30 m2 eternitplattor i tak.M matthiask skrev:Vi håller på att sätta in ett FTX-system i vår bottenvåning, och ska samtidigt passa på att byta ut gamla ventilationsrör med asbest / eternit. Totalt rör det sig om ca 5 meter.
Detta är i Stockholm.
Det vi ser på bilderna bedömer jag går att att ner utan alltför mycket skador på rören.
Bila upp dom murade genomföringarna en bit från rören. Skarvarna brukar inte vara så noggrant gjorda och kan med lite tur dela sig själv.
Trots att jag hade en farbror som dog p g a cancer från asbest (har alltså sett faran på nära håll) så skulle jag göra det där själv. Bryt inte i onödan eller framförallt såga inte i materialet bara.
Bila upp dom murade genomföringarna en bit från rören. Skarvarna brukar inte vara så noggrant gjorda och kan med lite tur dela sig själv.
Trots att jag hade en farbror som dog p g a cancer från asbest (har alltså sett faran på nära håll) så skulle jag göra det där själv. Bryt inte i onödan eller framförallt såga inte i materialet bara.
Om ni inte är svårt sjuka så är det som sagt helt ofarligt med en engångsoverall och andningsskydd och lite andra enkla åtgärder.
Får du ändå inte igenom det för frun så kan jag skicka en faktura som du kan visa för henne och som du betalar. Så skickar jag tillbaka pengarna sen så kan du köpa öl för dem och njuta av att du sparat massor av pengar när du rev kanalen själv i lönndom när hon inte var hemma.
Får du ändå inte igenom det för frun så kan jag skicka en faktura som du kan visa för henne och som du betalar. Så skickar jag tillbaka pengarna sen så kan du köpa öl för dem och njuta av att du sparat massor av pengar när du rev kanalen själv i lönndom när hon inte var hemma.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"

Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Att offerten är dyr beror på att firmor som tar hand om asbest måste följa rigorösa regler. Typ rymddräkt osv. Det är naturligt, eftersom annars skulle de anställda till slut riskera att få en hög exponering mot asbest.
Men att försiktigt ta bort enstaka eternitrör är inte farligt, bara man tar det försiktigt så att rören inte skadas, pulvriseras eller på annat sätt sprider sitt material i form av damm. Om man i värsta fall måste såga eller bryta i ett rör kan man spreja rikligt med vatten på det, så att det inte dammar. Skura sen vägg och golv efteråt.
Vi tog bort hela den gamla ventilationen på kallvinden när vi satte in FTX, så det var rätt många meter rör. Men med försiktig hantering går det bra. Den största asbestrisken var troligen när vi behövde bängla för att plasta in allt, annars tog inte avfallsanläggningen emot det.
Men att försiktigt ta bort enstaka eternitrör är inte farligt, bara man tar det försiktigt så att rören inte skadas, pulvriseras eller på annat sätt sprider sitt material i form av damm. Om man i värsta fall måste såga eller bryta i ett rör kan man spreja rikligt med vatten på det, så att det inte dammar. Skura sen vägg och golv efteråt.
Vi tog bort hela den gamla ventilationen på kallvinden när vi satte in FTX, så det var rätt många meter rör. Men med försiktig hantering går det bra. Den största asbestrisken var troligen när vi behövde bängla för att plasta in allt, annars tog inte avfallsanläggningen emot det.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gjort likande själv. Fick tips om att blanda glycerin i vatten och spraya med. Köpte billig tryckvatten-spruta och dränkte in med vatten/glycerin och plockade ned det. Bitarna gled isär ganska bra, på något ställe hade det målats flera gånger så man fick övertyga lite för att få bitarna att gå isär. Blev smetigt och mycket att torka bort, men inget damm överhuvudtaget. Använde ändå ansiktsmask och overall som jag kastade sen. Största problemet var att golvet blev fruktansvärt halt av glycerinlösningen, lite som att stå med en tvål under varje fot.
Glycerinlösning på något standardgolv är väl hur man halktestar skyddsskor, klass S1+P bör man ändå ha på sig när man snickrar och där ska halkigheten vara testad om jag inte missminner mig.D diy1 skrev:Har gjort likande själv. Fick tips om att blanda glycerin i vatten och spraya med. Köpte billig tryckvatten-spruta och dränkte in med vatten/glycerin och plockade ned det. Bitarna gled isär ganska bra, på något ställe hade det målats flera gånger så man fick övertyga lite för att få bitarna att gå isär. Blev smetigt och mycket att torka bort, men inget damm överhuvudtaget. Använde ändå ansiktsmask och overall som jag kastade sen. Största problemet var att golvet blev fruktansvärt halt av glycerinlösningen, lite som att stå med en tvål under varje fot.
Jag följer en snubbe på YouTube som renoverar gamla redskap, verktyg och små maskiner. Han stöter ofta på misstänkta asbestgrejer typ packningar och isolering. Hans metod är att dränka dessa grejer i WD40 innan han börjar pilla med dem. Om det är en effektiv metod eller inte har jag ingen aning om...men jag funderar på att använda den när (om) jag ger mig på böjarna i våra rör för inkommande vatten som misstänks innehålla asbest.