Byggahus.se

Borttagning av träoljemärken på granitsten inomhus

1. Byggare_Anders
    Medlem · 122 inlägg

Byggare_Anders

Medlem
    Jag har satt några granitplattor på en vägg inomhus. När jag skulle olja trälisten vid golvet under dessa plattor, missade jag dock att tejpa över graniten.

Resultatet blev, att när jag oljade trälisten så snuddade jag på flera ställen vid själva granitstenen ovanför. Eftersom granit är ett poröst naturmaterial, suger det åt sig träolja, som sedan lämnar fula märken.

Vet någon hur man kan få bort träoljemärken på granitplattor som är monterade inomhus, d v s som ej utsätts för väder, med regn och vind som med tiden "suddar ut" sådana märken?

2. H
    Medlem · Dumsnål · 1 641 inlägg

Helioz

Medlem
    Svårt att få bort fläckar från porösa material utan att förstöra dem mer. Spontant tänker jag att värme borde fungera vilket borde kunna förånga oljan utan att missfärga stenen. Använd något som brinner rent (butan, gasol) och testa att hetta upp en fläck på dolt ställe först och se hur stenen reagerar.
    Alternativt kan du olja alla stenarna istället med en mineralolja eller klinkerolja vilket borde dölja fläckarna, nackdelen är att stenen blir mörkare.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 452 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag fick rådet att använda Thinner för att ta bort limfläckar från maskeringstejp som suttit för länge. Det gick som en dans.

Nu sitter nog iofs lim ytligare än oljan, men kan vara värt att prova.

Thinner kallas numera "förtunning" i färgaffären, för att förvilla ev. sniffare.

4. B
    Medlem · uppsala · 4 inlägg

baracuttra

Medlem
    Prova försiktigt med lite lut, ty det kan förtvåla oljan men lämna stenen oberörd. Om det biter på oljan behöver du dock skölja noga, för att få bort restprodukterna.

Kolla dom du har propplösare eller målarsoda liggandes hemma. Plus skyddsglasögon! :)

Funkar inte det kanske det är bäst att låta det vara, tidens tand lär vara hård mot oljan men inte mot stenen.

5. sir_daniel
    Självbyggare · Stockholm · 2 492 inlägg

sir_daniel

Självbyggare
    Prova allt på en lös bit först

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.