Vi har nu fått ny markkabel dragen i området för att ersätta den gamla luftledningen. Idag då jag skulle åka på jobbet var dom där och skulle koppla in nya matningen. Gamla anläggning såg ut som följer. Huvudsäkringar på stolpe vid tomtgränsen. 4*6 markkabel ca 25m in i huset till huvudbrytaren, och sedan till elmätaren. Nu såg det ut som dom skarvar ihop gamla och nya matningen i backen efter det nya markskåpet.
Detta har jag 2 problem med.
Nr 1 är att jag nu tappat mina huvudsäkringar så om det blir något problem så måste jag ringa ut eon.
Nr 2 känns mer olustigt och det är att i nuläget är min "klena" kabel avsäkrad med 35A säkringar i det nya markskåpet. Detta känns inte helt ok tycker jag.

Är det normalt att man gör så här och får man verkligen ändra anläggningen så mycket och fortfarande ha en 6mm2 PEN-ledare?

Det låter konstigt. 35A säkringarna antar jag är s.k servisäkringar? De skall säkra ledningen mellan elverkets fördelningspunk (stolpe eller skåp) och dina huvudsäkringar. Om jag tolkar dig rätt så har du inga huvudsäkringar vid din mätare?

Nej precis. Mina huvudsäkringar satt ute på stolpen där dom nu klippt kabeln och skarvat på nya matningen.

Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
1. Det var nog inte säkringar du skulle röra tidigare heller utan vad som brukar kallas servisledningssäkring, har du inte mätarsäkringar vid mätaren?

2. Det är inget konstigt med det dina mätarsäkringar troligtvis DII max 25 A är samtidigt som abonnemangsättande också överlastskydd. Säkringen i andra änden är kortslutningsskydd för kabeln och därför sätter man större så de ska inte lösa om det inte sker skador etc på kabelsträckan.

Det är inte ovanligt att det görs så som du beskriver i såna här fall och inget som ska ge dig några problem heller. Vet du vad det är för kabel du har där? Finns varianter som använts av eldistributörer där ena ledaren är grövre vid tex EKKJ 4x6/6.

Edit: Ser nu att du skriver att det inte sitter mätarsäkringar, då ska du göra dem uppmärksamma på det verkar lite konstigt trots allt och även att man inte kollar nu vid omläggningen.

Redigerat:
Fick ett nytt skåp och kabel från stolpen för något år sedan. Jouren som var här då sa i alla fall att det var säkrat uppe i stolpen också samt att jag fick nyckel till nya skåpet. Finns som sagt inga mätarsäkringar inne och är relativt säker på att kabeln är en enkel 4*6mm2.

Just det ja, abonnemanget är ett 16A.

tommib
Det låter spontant konstigt. PEN måste vara minst 10kvmm idag. Du borde också ha mätarsäkringar inne, att du inte har det låter jättekonstigt.

Samtidigt måste du ha koll på var nätägarens överlämningspunkt är till dig. Är den i tomtgräns i det nya skåpet? I så fall blir en ev ny servisledning ditt problem :(

Just den delen av anläggningen är gammal, troligen sedan huset byggdes 1946. Är fullt medveten om att en ev ny kabel är troligtvis mitt problem men det jag blir lite irriterad på är att dom bara åker dit och kopplar om utan någon information om hur dom hade tänkt sig. Hade jag vetat att dom tänkte göra så här har jag ju kunnat förbereda med ny kabel och ett fasadskåp på en gång. Då har jag även kunnat flytta mätaren så jag slipper ha den inne. Nya kabeln var ju dragen upp och förbi det gamla skåpet så jag var helt övertygad om att det var där den skulle in.

Redigerat:
Om du har möjlighet kan du skicka ditt kundnummer alt anläggniningsnummer till mig så ska jag undersöka det när jag är på kontoret imorgon. Jobbar på E.on.

tpsoft skrev:
Om du har möjlighet kan du skicka ditt kundnummer alt anläggniningsnummer till mig så ska jag undersöka det när jag är på kontoret imorgon. Jobbar på E.on.
Skickar ett pm senare ikväll då jag slutat jobbet. Ska bara dubbelkolla då jag kommer hem först så jag inte missat något. Såg ju iof hur dom höll på att skarva på backen då jag åkte, samt att jag fick ett kort från frugan på den avklippta kabeln vid gamla skåpet. Men ska dubbelkolla ändå ikväll.

Pm skickat.

IMG_20151013_215948236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på gamla kabeln och skåpet.

Tja, en gammal försäkringslåda är inte mycket att sakna och den avklippta kabeln är inte sedan 1946, ser ut som en EKKJ med svart-röd-grå+skärm från 60-talet. Det protesterar inte över 35 A i andra änden och 16 i kåken.
Tekniskt sett verkar det inte finnas så mycket att oroa sig för men jag kan förstå irritationen om du hade tänkt passa på att flytta ut mätaren.

Ok då vet jag det i alla fall. Speciellt gammal är den dock inte då dom bytte den för något år sedan.
Problemet är ju att jag inte har några 16A i huset.
Som det är kopplat nu kör jag ju i princip på 35A huvudsäkringar och det känns inte ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.