Byggahus.se
Just nu håller jag på att dränera huset. Och entreprenören säger att man inte ska fylla igen det man grävt upp då det är lera. Orsaken till det är att leran är mättad med vatten. Stämmer det att man inte ska lägga tillbaks massorna om det är lera? Han vill då forsla bort allt till ett pris av 6500 kr per lass. Varje lass är 15 kubik. Enligt honom är det ett fantastisk pris. Detta gäller Stockholm. Min andra fråga är om kostnaden är rimlig?

Claes Sörmland
Hela min trakt är lera och visst återfyller man runt hus med lera när metoden tillåter det. Andra har makadam runt huset när metoden kräver det.

6500 kr per lass låter spontant dyrt. Vem tar emot leran? Är det deponi det handlar som gör att det drar i väg? Själva transporten i Stockholm borde väl inte gå på mer än strax över tusenlappen per lass. Är det många mil att åka till slutdestinationen trots Stockholm? Just nu kan det nog vara svårt att få någon att ta emot lera, vi är ju mitt i semestern och med tanke på detta kanske priset är helt OK.

Att leran är vattenmättad beror på att den legat i vatten. Ligger den på hög ovan mark ii någon vecka torkar den upp rejält och blir hård och svårarbetad.

6500 lasset?
Luktar blåsning lång väg, visserligen är det tippavgift per lass men jösses, det är väl inte förorenat med bensin eller kreosot o ska köras 40mil till certifierad anläggning.

Vilket dräneringssystem installerar ni?
Man brukar kunna återfylla med gamla massorna om man ser till att rensa ur större sten så de inte gör hål på skivor och duk.
Men det blir ju massor över eftersom man tillför singel runt dränrör och sockel och ofta toppar med ny matjord eller gör nån stensättning på samma gång.

Klassas det på tippen som blött/lera får jag betala 387,50:- / tonnet i tippavgift.....
Så priset ink transport är inte orimligt
Men som tidigare nämnt behöver det inte vara fel att återfylla med det.....
Kolla med isodrän eller vilket system det utförs enligt

P Per_Eriksson skrev:
6500 lasset?
Luktar blåsning lång väg, visserligen är det tippavgift per lass men jösses, det är väl inte förorenat med bensin eller kreosot o ska köras 40mil till certifierad anläggning.

Vilket dräneringssystem installerar ni?
Man brukar kunna återfylla med gamla massorna om man ser till att rensa ur större sten så de inte gör hål på skivor och duk.
Men det blir ju massor över eftersom man tillför singel runt dränrör och sockel och ofta toppar med ny matjord eller gör nån stensättning på samma gång.
Det ska vara 200mm isodrän som ska utgöra skyddet mot källarväggarna. Rören vet jag inte vad det är för några. Men allt ska väl kopplas till en brunn som går till kommunens ledningar.

Bild på massorna?

387,50/ton för att tippa lera.
Ännu en punkt på listan med anledningar att inte flytta till Stockholm........
Här tar de skit som nästan rinner av flaken för samma pris som allt annat.

Förutom astronomiska tippavgifter krävs det provtagning på mycket massor och dokumentation på hur dom uppkommit m.m m.m
Det är inte ”bara” i Stockholmstrakten.....

jobbar själv inom branschen och får du vågkvitton att det är mottaget korrekt är det en rimlig kostnad, då lera/blöta massor inte kan återanvändas brukar det tyvärr vara snuskigt dyrt att bli av med :rolleyes:

Varför inte återfylla med det? Sätt en platonmatta utanpå isodrain skivorna så blir ju dessa avskiljda.
Vad är annars problemet med fuktig/blöt lera ?
Det är väl inte lervälling iallafall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.