C
Håller på att se över låsen på ett stort hus med flera entrédörrar och behöver lite tips på hur man kan få en bortasäkert/hemmabekväm-funktion i ett sådant läge. Det är förstås både bekvämlighet och utrymningsmöjligheter jag är ute efter i "hemmaläget".

Dörrarna sitter så klart i olika ändar av huset så att springa runt mellan dörrarna och fippla med låsen varje gång man kommer hem eller lämnar huset är direkt opraktiskt och kommer inte att fungera i praktiken.

Om jag inte missar någon smart enkel lösning på problemet återstår då, antar jag, någon sorts fjärrstyrd låsning - dvs. motorlås. Sidoentréerna har idag vanliga uppställningsbara fallås vilket är väldigt praktiskt när man är hemma, så jag funderar på om det optimala är att komplettera dem med ett motordrivet extralås för bortafunktionen. Det man eventuellt skulle sakna då är detektering av uppställt "daglås". Finns det någon lösning som kombinerar detta i samma lås på ett smidigt sätt?

Det enklaste är att antingen ta rundan och låsa alla lås innan du lämnar eller låta vissa dörrar ständigt vara låsta bortasäkert.
Om du inte har krav på godkänd låsning så kan du låsa i vilket läge du vill.
Det finns motorlås motor/elslutbleck men det är en kostsam lösning.
Om du monterar ett extra motorlås så kan du få ut indikeringar på om låset är öppet eller låst samt om dörren står öppen eller stängd.
Du kan få signaler från andra lås om de är försedda med mikorbrytare eller om du monterar en microbrytare i slutblecket för att erhålla önskad detektering.
Motorlås behöver el och kablar som ska dras fram samt så behöver de "prata" med varandra för att förstå om de ska vara öppna eller stängda.
Om du gör allt detta så varför inte även installera passersystem på åtminstone huvudentrén samt ett larm så får du full kontroll.
Om du har krav på låsning så brukar det krävas larm tillsammans med motorlås för att uppfylla kraven.

C
Försäkringsbolaget kräver godkänd låsning, men inget krav på skyddsklass. Men vis av erfarenhet efter två inbrott är detta i första hand för min egen skull och inte pga försäkringsvillkoren. FB är nöjda med nuvarande låsning. Tanken är förstås att en eventuell tjuv inte enkelt skall kunna kånka ut mina prylar genom någon av dörrarna.

Inser att en lösning med motorlås är dyrt och knepigt att installera. Å andra sidan sitter det i nuläget fallås i dörrarna utan extralås så även en grundläggande "bortasäkring" kommer att kosta en slant. Förvisso inte i samma storleksordning, men alltid trist att lägga pengar på något som inte riktigt fungerar bra.

Larm finns och integration med larmet + ev. passersystem är förstås på önskelistan om jag landar i en lösning med någon sorts elektrisk låsning.

Hur gör ni andra med era sidoentréer?

Jag upplever att många har sidodörrar som inte används ständigt låsta och ibland fungerar fönster som nödutrymning vid fara.
Om man har en källare som är bebodd så blir det skillnad då endast dörren kan användas som utrymning då fönster är för små och högt placerade.
Motorlås är bra mycket dyrare än andra lösningar men kan vara en bra dag/nattlåsning (hemma/borta).
Elektronik och brand är inte helt tillförlitligt även om låsen är upplåsta när ni är hemma så vet man aldrig vad som kan hända i ett brandögonblick men du har fler dörrar och fönster samt att du är väl orienterad i ditt hem så det torde inte vara några problem ens i värsta möjliga scenario.
Personligen så gillar jag motorlås och tycker att det är en bra lösning som tyvärr svider lite extra i plånboken men det kostar att ligga på topp.

Försäkringsbolag låter lite rörigt om de har krav på godkänd låsning och godkänner det du har idag men det är som det brukar vara.
Lås har godkännande efter olika klasser och försäkringsbolag brukar föreskriva skyddsklasser som talar om vilken nivå av skydd de önskar eller kräver.
Vanligtvis när man pratar godkända lås så avses låsklass 3 och skyddsklass 1 men det skiljer även på olika byggnader.
Det du beskrivit som befintligt är enligt låsklass 2 på sidodörrarna och kl3 på andra dörrar vilket kan vara vad de kräver av dig men jag kan även ha tolkat fel.
Jag brukar säga att man bör leva upp till de krav som framgår av försäkringsbrevet så man lever upp till sin del av ett avtal, varje försäkring är individuell så allt kan skilja men det är bra att kontrollera innan man gör större ändringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.