3 356 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Borrning inför bergvärme
Sida 1 av 2
Vi har nu fått in tre offerter på bergvärme och de är likvärdiga förutom borrdjup, 2 av 3 rekommenderar 150m emedan den tredje tycker att 180m är lämpligt. Någon som ha koll på kostnaden för 30 meter borr och 60 m slang?
Har du inte fått en uppgift i offerterna vad ev tillkommande meter borr kostar? Räkna med runt 300kr meter tror jag, när man redan är etablerad.
Jag tycker du ska be om ett pris för 180m från de två så att offerterna kan jämföras exakt.
Jag tycker du ska be om ett pris för 180m från de två så att offerterna kan jämföras exakt.
Tack för snabba svar.
När jag titta vad de närmsta grannarna har för djup och verkar det finnas en tendens man borrar djupare över tid. Grannen har 115m (1999), sedan kommer 160m (2012), 160m (2020) och slutligen 200m (2023)
Vad jag läst mig till är det lika bra att ta till lite extra inför framtiden då värmepumparna kommer att blir ännu effektivare.
Har nu tagit prisskillnaden mellan det två som ligger bäst och den är 12.000kr, det innebär att de extra 30 metrarna skulle kosta 400kr/m vilket ser rimligt ut. Nu vet jag inte om det händer att under borrning kan uppstå en situation att 150m inte är tillräckligt och då blir prisbilden annorlunda, står riggen på plats så har man ju inte mycket att välja på....
När jag titta vad de närmsta grannarna har för djup och verkar det finnas en tendens man borrar djupare över tid. Grannen har 115m (1999), sedan kommer 160m (2012), 160m (2020) och slutligen 200m (2023)
Vad jag läst mig till är det lika bra att ta till lite extra inför framtiden då värmepumparna kommer att blir ännu effektivare.
Har nu tagit prisskillnaden mellan det två som ligger bäst och den är 12.000kr, det innebär att de extra 30 metrarna skulle kosta 400kr/m vilket ser rimligt ut. Nu vet jag inte om det händer att under borrning kan uppstå en situation att 150m inte är tillräckligt och då blir prisbilden annorlunda, står riggen på plats så har man ju inte mycket att välja på....
För länge sedan dimensionerade man värmepumparna för att använda rätt mycket elpatron, så vill man ju inte göra längre. Därför har värmepumparna blivit större och därmed borrhålen djupare så att man kan ha 100% effekt och energitäckning från systemet.
Du ska absolut dimensionera för full effekttäckning så du slipper elpatron, du köper antagligen en inverterpump och då går det bra utan extra åtgärder.
I övrigt, snåla inte med hålet, borra hellre 20meter för mycket än för lite. Det är småpengar i sammanhanget.
Jag borrade 160m 2004 eller så och kör utan elpatron. Men, borrade jag idag skulle jag absolut gå på 200m för att ha mer marginal.
Du ska absolut dimensionera för full effekttäckning så du slipper elpatron, du köper antagligen en inverterpump och då går det bra utan extra åtgärder.
I övrigt, snåla inte med hålet, borra hellre 20meter för mycket än för lite. Det är småpengar i sammanhanget.
Jag borrade 160m 2004 eller så och kör utan elpatron. Men, borrade jag idag skulle jag absolut gå på 200m för att ha mer marginal.
Kolla även specifikationen på pumpen så att den klarar önskat djup.
Mitt tips brukar vara att offerterna är utformade för att bli så billiga som möjligt, inte för att ge den lägsta kostnaden över tex 10 år. I många fall blir totalekonomin bättre med djupare hål då man får bättre verkningsgrad på pumpen
Jag borrade i augusti och det blev 200 m. I offerten ingick 6 m foderrör och utöver det kosta extra 700 + moms per meter. De borrade 21 meter till berg så det blev 15 m extra utöver offert + 3000 för container som tog borrkaxet. Har en Thermia Atlas 12 bvp.
Detta med bergvärme var inte så lätt, som ni tipsar om att företagen vill lägga så lågt som möjligt, men väl på plats kan det blir obehagliga överraskningar. En fördel är att samtliga rekommenderar IVT Geo 608 C, vad som skiljer är borrdjupet. När jag frågade om en av de tre om 150m borrdjup fick jag svaret:
- Det räcker med ca 100 meter men vi brukar offerera 120 meter för att ha marginal. Resterande metrar är egentligen bara för att få Stockholms stad nöjda....
Det kan jag tolka som att Stockholm Stad säkerligen kan tycka att det kan krävas 180m med hänsyn till att det finns två grannfastigheter på enas sidan som kan tänkas installera bergvärme i framtiden. Borde inte anbudet innefatta den aspekten?
- Det räcker med ca 100 meter men vi brukar offerera 120 meter för att ha marginal. Resterande metrar är egentligen bara för att få Stockholms stad nöjda....
Det kan jag tolka som att Stockholm Stad säkerligen kan tycka att det kan krävas 180m med hänsyn till att det finns två grannfastigheter på enas sidan som kan tänkas installera bergvärme i framtiden. Borde inte anbudet innefatta den aspekten?
Tycker detta låter lite konstigt.
Hur får man 100-120m borra att räcka till en 8kW pump? Det förstår jag inte. Eller, jo det gör jag, för enda sättet det kan gå är att den inte tillåts köras på max kompressoreffekt vilket betyder att du får stötta med elpatron istället.
Att staden har synpynkt på hur borrhålen dimensioneras har jag inte hört om förut, men det kanske är något nytt....att ta hänsyn till att omgivande grannar kan tänkas borra i framtiden låter klokt, både genom extra borrdjup och genom att vinkla hålet mot mitten av fastigheten.
Tycker du ska fråga alla tre om borrdjupet, det är en viktig fråga. För egen del skulle jag sålla bort den som föreslår en 100m energibrunn till 8kW värmepump och fokusera på den som hade en mer realistisk offert på 180m.
Hur får man 100-120m borra att räcka till en 8kW pump? Det förstår jag inte. Eller, jo det gör jag, för enda sättet det kan gå är att den inte tillåts köras på max kompressoreffekt vilket betyder att du får stötta med elpatron istället.
Att staden har synpynkt på hur borrhålen dimensioneras har jag inte hört om förut, men det kanske är något nytt....att ta hänsyn till att omgivande grannar kan tänkas borra i framtiden låter klokt, både genom extra borrdjup och genom att vinkla hålet mot mitten av fastigheten.
Tycker du ska fråga alla tre om borrdjupet, det är en viktig fråga. För egen del skulle jag sålla bort den som föreslår en 100m energibrunn till 8kW värmepump och fokusera på den som hade en mer realistisk offert på 180m.
Det är som du skriver, det är villor som står nära varandra och det är nog över 75% som skaffat bergvärme det senaste 25 åren och då är det kommunen som ger tillstånd med hänsyn till framtida energibrunnar. En av tre anger 180m. Det verkar vara rimligt för egen del, skall jag skriva och fråga. Alla tre företagen har varit i mitt kvarter och borrat tidigare och villorna är likartade.
Förutom att be säljarna att motivera sin dimensionering av energibrunnen tycker jag en relevant fråga är hur mycket elpatron man räknar med. Givet att det är en inverterpump som kan tillåtas ha lite högre toppeffekt borde pumpen kunna ge 100% effekttäckning, noll timmar elpatron.
Man brukar ju räkna med cirka 30-50w per meter borrhål och givet det kan iallafall inte jag förstå hur man får ekvationen att gå ihop. Är ditt hus väldigt litet och/eller bra isolerat och har en effektförbrukning en kall månad som är avsevärt lägre än 8kW?
Man brukar ju räkna med cirka 30-50w per meter borrhål och givet det kan iallafall inte jag förstå hur man får ekvationen att gå ihop. Är ditt hus väldigt litet och/eller bra isolerat och har en effektförbrukning en kall månad som är avsevärt lägre än 8kW?
Har inte björnkoll på allt men jag lär mig vareftersom... 135 kvadrat byggt -59. Idag har vi vattenburen elvärme och ca:23.000kWh per år på två personer. Jag har fått förslag på effektbehovet mellan 5,7 upp till 9.0 kW
Med bara 23000 kWh till 2 pers så är värme och varmvatten ca 19000 kWh och effektbehovet för värmen ca 6 kW. Då behöver borrhålet inte vara så djupt alls men det är å andra sidan bra att borra med marginal för framtiden när man ändå borrar.
Närmare 400kr/m numera. Har gått upp rätt mycket i pris sista tiden till stor del pga dieselpriserna. Kompressor/borrigg drar rätt mycket .MathiasS skrev: