4 161 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Borrning för bergvärme sker från enskild väg, intrång, rätt till ersättning?
Sida 1 av 2
Halloj!
Ett företag ska borra efter bergvärme till sin fastighet. Fastigheten ligger precis bredvid vår enskilda väg som fastigheten inte inte är ansluten till. Borrningen kan inte ske från något annat håll än från vägen och de kommer alltså behöva stå med maskiner, containrar med borrmassor, samt själva hålen på vår väg (samfällighet).
Bortsett från att de kan betala ersättning för nyttjande av vägen, själva körandet, vad har vi för rätt att kräva ersättning, vad ska man hänvisa till och vad ska man begära i belopp.
Hoppas någon har en idé
Ett företag ska borra efter bergvärme till sin fastighet. Fastigheten ligger precis bredvid vår enskilda väg som fastigheten inte inte är ansluten till. Borrningen kan inte ske från något annat håll än från vägen och de kommer alltså behöva stå med maskiner, containrar med borrmassor, samt själva hålen på vår väg (samfällighet).
Bortsett från att de kan betala ersättning för nyttjande av vägen, själva körandet, vad har vi för rätt att kräva ersättning, vad ska man hänvisa till och vad ska man begära i belopp.
Hoppas någon har en idé
Du menar att de ska borra hålen i vägen och inte på sin fastighet? Och därmed någon form av servitut eller avtal?jarvis skrev:
Det låter som en märklig lösning och det är ju frågan i sådana fall hur det påverkar vägen i och med att temperaturen lokalt kommer vara lägre där, särskilt på våren.
lät helskumt med borrandet.... sådant brukar alltid ske på en egna mark... Nu måste det finnas något servitut eller liknande...
Dock tror jag inte att ni har rätt till ersättning för att de använder vägen, men ni borde kunna kräva att de återställer vägen om de har sönder den...
Dock tror jag inte att ni har rätt till ersättning för att de använder vägen, men ni borde kunna kräva att de återställer vägen om de har sönder den...
De borrar väl inte PÅ er väg utan FRÅN er väg? Dvs, hålen blir på deras egen tomt men de behöver vägen för access?jarvis skrev:
Rent spontant tycker jag det är lite gnidet. Det är en engångsföreteelse och så länge de återställer eventuella skador så ser jag inte varför de skulle betala något för att använda en enskild väg.
Om man ser på det strikt juridiskt så finns det något som kallas slitageersättning som den som inte är med i finansieringen av underhållet betalar när enskild väg används. Då räknar man hur stor andel av det totala antalet tonkilometer som används och så betalar man ersättning för underhåll i förhållande till detta.
Så frågan blir då hur stora underhållskostnader per år som ni har för vägen. Sedan får du räkna ut hur mycket vägen används totalt (och multiplicera det med era bilars vikter) och så får du räkna ut hur många meter de kommer att köra på vägen och multiplicera det med vikten på deras utrustning, så får du fram hur mycket du kan kräva.
Redigerat av moderator:
Ja, självklart är det det. Men varför kan de inte borra på sin egen fastighet? Får de ens tillstånd till det, det är inte säkert att kommunen beviljar det. Helt spontant, utan referensramar så skulle jag sagt 10 papp för det. Mest för att få igång diskussionen om de inte kan ha hålet på sin egen tomt. Det jag inte gillar med upplägget är risken för att deras borrhål skadas oavsiktligt en gång i framtiden när man gör om vägen. Det borde ju vara bättre att de lägger hålen precis i tomtgräns eller möjligen i vägdiket och då med toppen så djupt att det inte blir problem med dikning, framtida kabelgrävning eller vad som nu kan komma att hända.
Det är en enskild gata i stan och deras hus går i fastighetsgräns mot gata. De kan endast borra från vår gata OCH borra hål i vår gata in under deras hus. Hålen kommer alltså vara på vår mark. Det är ett stort företag som investerar i bergvärme så det är inte fråga om villagrannar sas.
Ni bör ju skriva någon form av servitut och de har en ju uppenbarligen en ekonomisk vinning av detta så det är inte mer än rätt att du får ersättning. Du får väl be om ett par, tre procent av den förväntade besparingen
Skämt åsido men summan är svår, men gå ut hårt men ödmjukt, du har en bra förhandlingsposition och det är en industrifastighet så det finns inte så mycket grannsämja att ta hänsyn till ändå gissar jag. Deras ekonomiska intressen kommer sannolikt alltid att väga tyngre än hänsyn till grannarna inom lagens råmärken. I den installation de är på väg att göra så skulle jag tro att ett par 10-tusen hit eller dit inte spelar någon roll större roll utan att veta förutsättningarna närmare.
Man får väl utgå från att gubbarna och gummorna har koll på vad de gör, men eftersom det verkar vara asfaltsbeläggning (jag fick för mig det var grusväg tidigare - varför vet jag inte) så är det ju lämpligt för framtida underhåll att de sätter cementringar över hålen och brunnsbeteckningar så de kan komma åt hålen utan att riva upp vägen. Men betäckningar innebär större underhållskostnader så antingen ska du få en rejäl slant för det eller så skall ni i servitutet skriva in att företaget skall bekosta underhållet av dessa. Problemet med det senare är att ni kanske inte är kommer vara överens om när underhåll är nödvändigt, särskilt eftersom företaget inte använder vägen. Det finns säkert fler och kanske bättre lösningar men min poäng är att den problematiken behöver behandlas och vara långsiktig.
Man får väl utgå från att gubbarna och gummorna har koll på vad de gör, men eftersom det verkar vara asfaltsbeläggning (jag fick för mig det var grusväg tidigare - varför vet jag inte) så är det ju lämpligt för framtida underhåll att de sätter cementringar över hålen och brunnsbeteckningar så de kan komma åt hålen utan att riva upp vägen. Men betäckningar innebär större underhållskostnader så antingen ska du få en rejäl slant för det eller så skall ni i servitutet skriva in att företaget skall bekosta underhållet av dessa. Problemet med det senare är att ni kanske inte är kommer vara överens om när underhåll är nödvändigt, särskilt eftersom företaget inte använder vägen. Det finns säkert fler och kanske bättre lösningar men min poäng är att den problematiken behöver behandlas och vara långsiktig.
Jag har inga siffror, men det är väl inte särskilt stor andel andel av anläggningarna där det är så men visst förekommer det. En del kommuner är också restriktiva med att ge tillstånd för det.