Borrmaskin - med sladd

6k läst  11 svar

1. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Om man vill lägga max 800 kr, får man någon bra maskin för de pengarna eller är det lika bra att fortsätta att handla borrmaskiner på ÖB och byta ut dem på garanti när de går sönder?

Borrhammare har jag men jag vill ha en stark maskin som orkar hålsågar och liknande utan att brinna upp.

2. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Kanske kan du köpa en chuck på SDS-fäste och köra hålsåg med borrhammaren?

3. L
    Medlem Nivå 6
    Får da alltids en brukbar Bosch drill i grønn farge

4. screamin-daemon
    Medlem Nivå 8
    Chuck med SDS fäste tycker jag alltid blir vingligt. ÖB maskiner är inte bra heller...

Antingen ska du lägga lite mer pengar eller köpa t.ex. clas ohlsons COtech, de brukar vara bättre än de flesta andra billigare verktyg.
    De har en 1050 watt 2 växlat sak med steglöst varvtal. 0-900 0-2500 varv/min

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=26652812

5. Rund_skruvad
    Medlem Nivå 7
    Innan jag visste bättre vad man skulle ha till tegel och betong väggar hade jag en FERM slagborrmaskin på 1000W och den fungerade hur bra som helst (funkar fortfarande men nu har jag en borrhammare)

6. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Hmm, kanske smidig är ett krav också, ingen mening om borrmaskinen är lika klumpihg som borrhammaren.
    Nån som har bra priser på Grön Bosch?

Nån mer med åsikter om Ferm eller liknande?

7. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Vilka varvtal ska man leta efter att den ska ha?

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vill du ha en stark maskin (för hålsågning och bruk/flytspackel-blandning t.ex.) så ska den givetvis vara lågt växlad.
    Nånting mellan 500 - 1200 rpm känns som en lagom kompromiss mellan hastighet och styrka.
    Men väljer du en tvåväxlad så får du "allt".

Får några månader sedan skulle vi blanda flytspackel med visp och en "vanlig" borrmaskin på cirkus 3000-4000 rpm.
    Borrmaskinen var nära att brinna upp, det rök ordentligt om den.
    Lyckligvis hade en granne en lågväxlad maskin (kring 1000 rpm). Fast den inte var på speciellt många fler watt så klarade den ändå jobbet galant.

9. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Jag skulle vilja dra det ett steg längre, sikta på en maskin med varvtal på runt 500 rpm max. Det går fort nog till hålsågar ändå, och den behöver inte vara på så många watt för att ha högt vridmoment.

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du har antagligen rätt. Men utbudet på maskiner blir väl rätt litet om vi snackar så här pass nedväxlade borrmaskiner.

11. A
    Medlem · Nivå 13
    Köp en grön bosh på bauhaus eller nåt för runt 999 kr den när du kunna göra det mesta med och den lär hålla ett tag.

12. J
    Medlem Nivå 1
    Kan rekommendera Claes Ohlssons CO/Tech 1050 watt 2 växlar med steglöst varvtal. 0-900 0-2500 varv/min.
    Har bl.a. använt denna till att dra upp 25ton takpannor på en ramp med en skate board.

Denna maskin är ap-stark och verkar vara odödlig. Tror att den kostade 500:-

Dock tycker jag att den är lite högljudd på lågväxel.

Trodde med en tår i ögat att det givit upp för ett tag sedan, men det var bara sladden som behövde kortas av en decimeter :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: