Matti_75 Matti_75 skrev:
Det finns modernare borrar och så vill jag tipsa om Hilti. De har Atc vilket gör att dina handleder kommer tacka dig
Milwaukee har också kastskydd. Säkert flera andra tillverkare också.

Metabo har en batterimaskin där du kan sätta 3x moment växel på. Ger 360Nm. Finns med både chuck och bits/fyrkant.

nanowire nanowire skrev:
Tror inte hans maskin har mindre ompf än din bara för att den går på batteri?
[länk]
Jag får inte ihop jämförelsen.

Man kör ju på ungefär 300-400 varv i minuten. Enligt Eibenstock har min maskin då 22 Nm vridmoment. Ibland orkar den inte och då växlar jag ned och får 75Nm med lägre hastighet.
Som jämförelse är borrkapaciteten i järn 32mm.

DeWalt påstår att deras maskin har 296 Nm vridmoment vid samma varvtal. Det är 10 gånger högre än min Eibenstock.
Som jämförelse är borrkapaciteten i järn 13mm. Och den har en 13mm chuck. Det är allmänt känt att en 13mm chuck inte kan överföra det vridmomentet som en 38mm dymlingsborr kräver utan att själv vridas sönder.

Hur hänger det här ihop? Ljuger DeWalt om sitt vridmoment?

Jag har kört 30mm dymlingsborr och 150mm hålsåg utan problem med:
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gsr-18v-150-c-06019J5001

Även använt den för att blanda flytspackel och fästmassa, ruskigt stark/tålig och det långa handtaget man får med behövs verkligen. Ungefär motsvarande finns väl dock hos respektive tillverkare beroende på vilken batteriplattform man har.

H heimlaga skrev:
Jag får inte ihop jämförelsen.

Man kör ju på ungefär 300-400 varv i minuten. Enligt Eibenstock har min maskin då 22 Nm vridmoment. Ibland orkar den inte och då växlar jag ned och får 75Nm med lägre hastighet.
Som jämförelse är borrkapaciteten i järn 32mm.

DeWalt påstår att deras maskin har 296 Nm vridmoment vid samma varvtal. Det är 10 gånger högre än min Eibenstock.
Som jämförelse är borrkapaciteten i järn 13mm. Och den har en 13mm chuck. Det är allmänt känt att en 13mm chuck inte kan överföra det vridmomentet som en 38mm dymlingsborr kräver utan att själv vridas sönder.

Hur hänger det här ihop? Ljuger DeWalt om sitt vridmoment?
Du har säkert rätt i att chucken är den svagaste länken här. Siffrorna för vridmomentet skulle jag ta med en nypa salt, kan vara allt från pr till felöversatt. Hikokis motsvarande maskin angavs till 176 Nm någonstans, de brukar inte ljuga men inte heller säker på att det är ”officiell” siffra.

Kan det funka med en borrhammare? :thinking:

Jag har en Hilti TE2-M som är grymt stark i lågväxelläget och har kört riktigt grova träborr med denna utan problem. En stor fördel är att den har ett skydd via en kopplingsmekanism så den kuggar över om momentet blir för högt, skyddar handlederna från att brytas av. Men ingen batterimaskin detta, sladd.

Innan jag skaffade Eibenstock maskinen provade jag att dra dymlingsborren med en stor Hilti borrhammare. Den orkade inte.

En borrhammare ska vara bra på att hamra, inte vrida. Borrarna lär inte bli långvariga om man hamrar dom genom stockarna.

useless useless skrev:
En borrhammare ska vara bra på att hamra, inte vrida. Borrarna lär inte bli långvariga om man hamrar dom genom stockarna.
Du vet att man kan slå av slagen på en Hilti?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du vet att man kan slå av slagen på en Hilti?
Ja, men då blir det bara en borrmaskin som inte är gjord från början att bara vara en borrmaskin.

Hilti TE2-M är just en multimaskin; borrhammare med sin SDS+ chuck (med två slagstyrkor) och sedan en riktigt bra 13mm borrchuck där man ställer in hög- resp lågväxel.

H Harald Blåtumme skrev:
Hilti TE2-M är just en multimaskin; borrhammare med sin SDS+ chuck (med två slagstyrkor) och sedan en riktigt bra 13mm borrchuck där man ställer in hög- resp lågväxel.

Fast den går ändå inte att jämföra med en bättre batterimaskin med ett vridmoment på 100+ Nm. Enligt manualen klarar Hiltin 20 mm träborr på ettans växel och 10 mm på tvåan. Makitan TS funderade på klarar 50 mm och Milwaukeen som nämnts tidigare i tråden klarar 90 mm enligt tillverkarna.

Eftersom TS tänkt borra 34 mm så är det väl ingen idé att tipsa om en maskin som bra klarar hälften av det?

Det jag säger är att jag kört väldigt mycket grövre träborr än 20mm med den utan några som helst problem. Skulle borret fastna tex i en spik så slår användarskyddet till för att man inte ska vrida armarna av sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.