Borrhål tillräckligt?

2k läst  4 svar

1. P
    Medlem Nivå 7
    Har fått en offert på bergvärme och den är på en 8 kW Thermia med separat 220 liters v.vattenberedare och ett 150 meters borrhål.

Räcker 150 meter? Har sett att andra här som oxå ska ha en Thermia 8 kW men då har ett borrhål på 180 meter.

Huset är ett gammalt trähus på ca 130 kvm men ska byggas ut i framtiden ca 30 kvm.
    Priset vi fått är 125 000 och då ingår elektrikern och borttagning av pannan.

Hur låter detta?

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Borrhål tillräckligt?

1. är 150 total djup eller aktivt djup?
    2. du ser i oferten om hålet räcker. är köldbärar tempen som lägst 0 grader så räcker hålet.

se till att firman bekostar ett exta borr hål om kb in är lägre än vad det står i oferten, när borran är 3 år gammal

3. B
    Medlem Nivå 7

Kan du borra 180 så gör det det är ingen nackdel Sa dom till mig :-/
    Jag skrev på kontraktet igår med Termia duo 8 med MBH 300 TWS separat tank på 300 liter med ett hål på 180 meter för 122 000 :)

4. P
    Medlem Nivå 7

Skulle oxå tagit en 300-liters tank men det är lite snålt med takhöjden i källaren i mitt hus, så därför fick det bli en 220 liters tank.

Ska kolla upp det med det aktiva djupet och så. Enligt deras beräkningprogram så ska 110-120 meter vara tillräckligt för mig egentligen men dom har lagt på dessa metrar. MEn funderar ändå på att iaf ta 10 meter extra när vi kommer så långt.

Återkommer med mer siffror.

5. P
    Medlem Nivå 5

Hej Petersson

Storlek på pump är inte så avgörande på djupet, utan det är den energi du ska hämta från borrhålet som avgör.

Bor du i Malmö eller Luleå avgör också djupet dvs. grundvattentemperaturen är flera grader varmare i Malmö.

Framledningstemperatur är också en faktor som ska räknas med.

Känner du till husets tidigare värmebehov?
    I vilket län finns huset?
    Vet du vilken temperatur du behöver till radiatorerna vid t.ex. -10°?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: