Byggahus.se

Borrhål i betong - pluggen släpper

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag har satt upp en vägghängd sits i vår hall. Väggarna är av betong. Tyckte att allt satt stenhårt men drygt en vecka senare har pluggarna börjat vandra ut (se bilder nedan). Har använt mig av en plugg som har funkat tidigare i våra betongväggar, rätt dimension på hål och skruv men inser att belastningen när man sitter på sitsen blir väldigt stor.

Jag vill helst inte flytta på sitsen utan hade tänkt mig att jag skulle antingen använda längre skruv och kanske fylla hålet med något som gör att skruven sitter bättre.

Har ni några förslag på lämpligt tillvägagångssätt? Har hittat något som heter Ankarmassa, kan det vara en lösning? Tacksam för alla tips jag kan få

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2465.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2466.jpg

2. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Det blir ju en hästångseffekt när någon sitter på sitsen, som en kofot. Och lägger du 70kg längs ut kommer draget i övre skruvarna vara stort. Om väggen är tjock nog - prova med större plugg gjorda för betong (tex Fasadplugg)? Och borra efter rekommendation.

3. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar
    Väggen går mot ett hisschakt så den borde vara ganska tjock

4. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Med fasadplugg kan du få bra styrka, problemet är just att din belastning inte är vertikal, utan du får en stor horisontell komponent. Ankarmassa kan man använda för att närmast gjuta in tex en gängstav i väggen, vilket jag gjort för att stabilisera ett plank bland annat. Men det känns lite overkill, du kommer få bila bort det vid ev borttagning (eller kapa med vinkelslip).

5. N
    Medlem Nivå 14
    Precis, sitsen kommer ju fungera lite som en kofot och verkligen dra hårt i pluggen.

Om sitsen är 30 cm lång och man sitter med 70 kg längst ut blir det ett vridmoment på 21 kgm.

Om avståndet i höjdled mellan skruvarna (eller mellan konsollens underkant och övre skurvhålen) då är 10 cm så är det 210 kg som drar i skruven. Nu har du iofs 4 skruvar så det är bara 50 kg per skruv. Men sitter man på ena hörnet så är det nog bara två av skruvarna som tar kraften så du får nog räkna med 100 kg per skruv.

Hur många kg last är pluggen specade för?

6. S
    Medlem Nivå 7
    Jag skulle bytt till
    Pinnexpander.png
    Pinnexpander

7. 1
    Medlem · Nivå 14
    Är det rätt längd på skruven? I många plugg så ska skruven gå igenom pluggen för att fungera.
    Vad är det för plugg?
    Vad är det för betong? lättbetong?
    Ankarmassa fungerar men tycker inte det är rätt för en liten sittpall samt att ankarmassan fungerar bäst utan plugg och då går det inte bra att demontera igen.
    Personligen gillar jag betongskruv utan plugg men frågan är vilka dimensioner som går att använda i pallen.
    Med bra plugg och skruv så borde det fungera bra.
    Annars är det vanligt att man monterar en platta/bräda på väggen först om det är problem med infästningen och sedan fäster pallen i brädan.
    Allt beror på vilka förutsättningar som finns.

8. T
    Medlem · Nivå 6
    etongskruv FS-H
    14376312
    FSH- Försänkthuvud.
    För infästning i betong, tegelmursten, lättbetong, natursten, gasbetong och håltegel. För montering av fönster- och dörrkarmar av trä, metall och konstmaterial. Med FS-H betongskruv spar man tid tack vare enkelt och snabbt montage. Konstant och spänningsfritt avståndsmontage. Stor belastbarhet vid små borrdiametrar.
    Rekommenderade lastvärden i betong C20/25 - vid 30 mm sättdjup Draglast/Tvärlast 2,5 kN, vid 40 mm sättdjup Draglast/Tvärlast 3,8/2,5.
    Tekniska Data
    Beteckning FS-H
    Diameter 7.5-7.5 mm
    Bits storlek TX 30
    Huvuddiameter 11.5-11.5 mm
    Borrdiameter 6-6 mm
    Ytbehandling Gul/krom
    Användningsområde Fönsterkarmar - Dörrkarmar - Reglar - Bärläkt - Skenor
    Sättdjup betong 20-50 /40/50 mm
    Sättdjup lättbetong 20-50 /40/50 mm
    Sättdjup tegel 20-50 /40/50 mm

9. G
    Medlem Nivå 1
    Nerre: Tittade på förpackningen men det står inget om belastning så jag vet faktiskt inte. Vi har dessutom varit noga med att inte sitta bara på kanten

123abc: Det är rätt längd på skruven, det var jag noga med. Pluggen är en universalplugg som ska funka i både cement och andra material. Blev rekommenderad den på Fredells byggvaruhus när jag var där.

Vi vill ju kunna demontera stolen så ankarmassa verkar inte vara lösningen. Så alternativen är Fasadplugg, Betongskruv eller Pinnexpander. Får kolla dimensionen på hålen i stolen och se vilket som funkar

10. A
    Medlem · Nivå 9
    En relaterad fundering... får man någonsin ut en pinnexpander igen? Jag trodde de var att jämställa med ankarmassa relaterat till borttagning.

11. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Jag demonterade ett svetsbord en gång som satt i betonggolvet med pinnexpander, en vägg som tillkommit efter bordets tillkomst omöjliggjorde demontering av muttern så jag tog en truck och lyfte bort bordet.
    PANG!!!!!!!
    Pinnexpandern tog med betonggolvet...........
    Bra skit alltså.

• Laddar…
  12. G
    Medlem Nivå 1
    hmmm låter som att Pinnexpander går bort om jag vill kunna demontera.

13. G
    Medlem Nivå 1
    Och tack för alla tips!

14. S
    Medlem Nivå 7
    Om betongen är gammal och porös kan det gå att få ut den genom att först banka in den lite och sedan sätta gängstaven på skruvdragaren och pss vidga hålet på sin väg ut. Men går inte det är det till att kapa den, banka in den och spackla över. Vill man göra det lätt för sig kan man ju se till att hålet är djupt nog för hela bulten, så är det bara att banka in den utan att behöva kapa.

När jag kollar på bilden så ser det lite tajt ut med att få plats med bult och mutter (och inte så snyggt), så kanske det egentligen är bättre med en invändigt gängad expander (slagankare) + en snygg FSH bult.

15. B
    Medlem Nivå 3
    Du kan göra hålet djupare än expandern och slå in den i väggen och spackla över när den ska bort.