Hejsan!

Har haft renovering av badrummet och en duschvägg som skulle fästas med ett limmat golvbeslag har istället borrats av hantverkarna. På besiktningen sa hantverkarna att beslaget var limmat - det är alltså det som står i protokollet.

Veckan efter besiktning skulle duschväggen plockas ner då den var fel storlek, och det var då borrhålet upptäcktes.

Hantverkarna sa först "Nemas problemas, vi trycker i lite silicon och fogar ovanpå så är allt lugnt!"
Kändes inte jättelugnt för mig med ett besiktningsprotokoll som sa en sak och en verklighet en annan, kändes som upplagt för problem med försäkringsbolag om en vattenskada skulle uppstå i framtiden..

Efter många om och men har de nu hört sig för bland besiktningsmän (oklart hur många eller vilka) som anser att en korrekt åtgärd är att knacka loss berörda plattor, skära bort en bit av tätningsduken, fylla med silicon, och lägga en ny duk ovanpå som tätas mot befintlig. Efter det på med platta och fog som vanligt.

Värt att tilläggas är kanske att det går elburen golvvärme i hela badrummet, vilken verkar ha klarat själva borrningen men jag har ingen aning om den kan påverka hur materialen beter sig i lagningen.

Min fråga till alla er experter där ute är helt enkelt om detta är en godkänd metod?

Från vilken tillverkare kommer tätskiktet? Tillverkaren av tätskiktet bör kunna svara på om det är OK.
Man skall inte "skita" ner tätskiktet med silikon om man skall limma på en laglapp då limmet fäster sämre.

Tack för svar!
Ska höra med hantverkarna vad de använt för tätskikt! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.