Jag håller på och renoverar ett kök. Ska sätta upp ett standard IKEA-kök på en betongvägg.
Jag började med att montera upp en Metod-skena, borrade två hål i väggen och skruvade upp. Fungerade finfint.
När jag, som den paranoiker jag är, gick runt och tittade på andra sidan väggen, så såg jag till min fasa att fogen mellan ett par av plattorna hade lossnat, på de platser där jag borrat och skruvat. (se bilderna). När jag knackar på plattorna så låter det "ihåligt" med, precis som om dom har släppt lite.
Väggen jag har borrat i är en betongvägg, men ganska tunn, ungefär 8cm tjock. Jag var väldigt noga med att inte borra för djupt, hålen är ca 5cm djupa, så jag har inte gått igenom väggen, så frågan är vad som kan ha hänt här. Har vibrationerna från borren skakat loss kaklet eller?
Jag började med att montera upp en Metod-skena, borrade två hål i väggen och skruvade upp. Fungerade finfint.
När jag, som den paranoiker jag är, gick runt och tittade på andra sidan väggen, så såg jag till min fasa att fogen mellan ett par av plattorna hade lossnat, på de platser där jag borrat och skruvat. (se bilderna). När jag knackar på plattorna så låter det "ihåligt" med, precis som om dom har släppt lite.
Väggen jag har borrat i är en betongvägg, men ganska tunn, ungefär 8cm tjock. Jag var väldigt noga med att inte borra för djupt, hålen är ca 5cm djupa, så jag har inte gått igenom väggen, så frågan är vad som kan ha hänt här. Har vibrationerna från borren skakat loss kaklet eller?
Ja troligen. Det har noll betydelse.Scuttle skrev:
Jag håller på och renoverar ett kök. Ska sätta upp ett standard IKEA-kök på en betongvägg.
När du säger noll betydelse, menar du då rent funktionsmässigt? Jag förstår att där är ju en fuktspärr under kakelplattorna, så sålänge den inte bryts så är ju badrummet "säkert".
Du menar att problemet då bara är estetiskt? Jag får fixa fogen typ?
Du menar att problemet då bara är estetiskt? Jag får fixa fogen typ?
Precis, du verkar inte ha brutit spärren och även om du gjort det har du borrat högt upp på väggen där fuktskador aldrig inträffar. Lagas tex med lite fog.Scuttle skrev:
Vad är det för typ av betongvägg?
Hur kraftigt borrade du?
Kan vara så att betongen/putsen har fläckts sönder när du borrade.
Vi har/hade lättbetongvägg med puts på bägge sidor, tjockleken är knappt 10 cm med putsen.
Hur kraftigt borrade du?
Kan vara så att betongen/putsen har fläckts sönder när du borrade.
Vi har/hade lättbetongvägg med puts på bägge sidor, tjockleken är knappt 10 cm med putsen.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 739 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 739 inlägg
Förr var det ganska vanligt att man byggde vad man ofta kallar "hjärtehus" där väggen mellan kök och badrum bara är 68mm tjock.
Borrar du som du skrev 50mm djupt så är risken att du träffat en sten i betongväggen och då gör den ett genomslag på baksidan och trycker ut betongen där.
Den gamla fogen har säkert vittrat sönder av vibrationerna.
Borrar du som du skrev 50mm djupt så är risken att du träffat en sten i betongväggen och då gör den ett genomslag på baksidan och trycker ut betongen där.
Det är exakt ett "hjärtehus". Byggt '67 av Skånska Cementgjuteriet.Paul-Staffanstorp skrev:
Förr var det ganska vanligt att man byggde vad man ofta kallar "hjärtehus" där väggen mellan kök och badrum bara är 68mm tjock.
Efter dom här småsprickorna så tänkte jag om och bytte till skruv med plugg som skulle in 4cm. Funkat finfint. Inga nya sprickor på andra sidan och köket hänger stabilt på väggen.
Klicka här för att svara