Byggahus.se
Halloj, har sökt men inte hittat något i just detta ämne.

Jag skulle sätta upp en hylla i hallen och förutsatt att det bara var dubbelgips, men efter jag borrat första hålet för expandern ser jag att de är en OSB bakom gipsskivan. Vilket i sig kanske är bra, däremot mindre bra att jag borrat upp ett 10mm hål nu.

Vad gör jag nu?
1.) Bör jag flytta hyllkonsollerna några centimeter och spacklar igen hålet jag borrat upp?
2.) Eller ska jag borrat igenom osb skivan också och sätta trippelexpander? Eller låter detta helgalet?

Vill göra så lite åverkan på väggen som möjligt och fortfarande få hatthyllan att sitta där den ska.

3.) Visst bör det hålla med vanlig träskruv när det är dubbelgips + osb? Hyllan är 120 cm bred, normal hatthylla.

Skruva upp hyllan med vanliga träskruv.
Billigare, mindre hål den dan du behöver flytta den och håller garanterat lika bra.
Ett tips, även om det är en gipsvägg prova alltid med en skruv först innan du borrar för mollyplugg.
Kan ju vara så att du träffar en regel och då sparar du lite bekymmer med mollypluggen:)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sätt dubbelexpander i hålet, kör träskruv för resten.
Har du bara borrat igenom gipsen kan du ioförsig sätta träskruv där med, med eller utan spackling beroende på om konsollen täcker hålet

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.