2 710 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Borrat fel i lättbetong - spackla och försöka igen?
Hej! Jag håller på att sätta upp ett elfasystem, tre skenor (så ej hängskenorna uran det äldre "bokhylle"-systemet) i hallen. I systemet ska vi ha hatthylla och flera andra hyllor för upphängning av kläder samt en skohylla. Första två har gått bra men när sista skenan skulle upp hamnade första översta hålet för högt upp vilket skulle skapa snedbelastning. Så ut med den skruven och pluggen!
Problemet nu är att jag vill ha hålet precis där fast 5 mm längre ner. Hur gör jag enklast? Det ska ju ändå klara ganska mycket tyngd, även om det finns fler fästpunkter som kommer lyfta tyngden.
Huset är från -51 och väggen består av lättbetong.
Kan jag husfixa igen hålet och borrat på nytt? Eller ska jag utvidga hålet ytterligare nedåt till passande plats och sen fylla igen med något (pl400 har jag läst om? Aldrig använt själv dock) ovanför pluggen och låta det härda? Är det bättre att använda något rejälare än husfix (Och vad skulle det vara isf?) i lättbetong eller kommer det vara omöjligt att borra I sen?
Problemet är alltså både att hålet nu är för stort och preciiiiis för off för att funka med resten av skenorna.
Hur löser jag detta på säkrast och smidigast sätt?
Problemet nu är att jag vill ha hålet precis där fast 5 mm längre ner. Hur gör jag enklast? Det ska ju ändå klara ganska mycket tyngd, även om det finns fler fästpunkter som kommer lyfta tyngden.
Huset är från -51 och väggen består av lättbetong.
Kan jag husfixa igen hålet och borrat på nytt? Eller ska jag utvidga hålet ytterligare nedåt till passande plats och sen fylla igen med något (pl400 har jag läst om? Aldrig använt själv dock) ovanför pluggen och låta det härda? Är det bättre att använda något rejälare än husfix (Och vad skulle det vara isf?) i lättbetong eller kommer det vara omöjligt att borra I sen?
Problemet är alltså både att hålet nu är för stort och preciiiiis för off för att funka med resten av skenorna.
Hur löser jag detta på säkrast och smidigast sätt?
Jag skulle utvidga hålet och limma fast pluggen så som du säger. Det kommer bli skit när du ska försöka borra så nära det igenmurade hålet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips täcka felborrat hål?
Hantverkare -
Baffelvägg med inbyggda högtalare i källare, regelvägg eller lättbetong?
Byggmaterial & Byggteknik -
Borrat fel i tegel , var borrar jag nu?
Borrat till fel pipa skorsten, kamin
Borrat hål i radiatorledning, vems fel?
Värme allmänt