Byggahus.se

Borrade in till grannens lägenhet

1. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Är det bara jag som undrar hur sjutton man kan borra genom två tegelväggar av misstag?!

TS: Om du vill vara en tölp, säg då till din granne: "Det där får du fixa själv. Pucko." eller så är du en hedersknyffel och säger: "Vad var det för garderob och vad var det för färg? Jag fixar ett nytt bakstycke åt dig från IKEA och så får du en femhundring som plåster på såren. Självklart hjälper jag dig att byta bakstycket och spackla igen hålet om du vill.". Be till gudarna att din granne inte har italiensk mockatapet.

Femhundringen kan såklart justeras beroende på era respektive livssituationer. Är ni studenter så kan det vara en kasse öl och är du Stefan Persson så kan det vara en begagnad helikopter.

2. E
    Medlem · Nivå 11
    Begagnad var väl gnidet...

3. B
    Medlem Nivå 6
    Långt borr,stressad, allmänt irriterad och förbannad ungefär.
    Det va något i stil med hedersknyffelalternativet jag hade tänkt. Du skrev det så bra så jag kanske snor det rakt av faktiskt ;)

Det verkade lite som att han tyckte hela garderoben var förstörd nu så jag förberedde mig på det värsta.
    Det va bra att jag fick reda på att det finns reservdelar, får se vad han säger.
    Väggen är målad och dom hade färg kvar.

4. C
    Medlem · Nivå 17
    Man får väl att utgå från att han inte har alltför höga tankar om din hantverksskicklighet i det här läget, så man får ju ha en viss förståelse om grannen inte vill ha dig inne och snickra hos honom också. Hans fokus ligger nog just nu inte heller så mycket på hur man kan fixa detta så billigt som möjligt. Så ta det försiktigt med upplägget.

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Med den inställningen så är det nästan så jag hoppas din granne sätter hårt mot hårt. Jag tror det är rätt många som kan vittna om att man vinner i längden på att vara smidig.

Du har gjort en jäkla dundertabbe, då ÄR man smidig om man har något hyfs i kroppen.

6. P
    Medlem · Nivå 8
    Nja, bara för att det inte var meningen betyder det ju inte att det inte var vårdslöst, och av TS förklaring till händelsen lite senare i tråden verkar det ju vara just så skadan uppkom, d.v.s. p.g.a. vårdslöshet.

Den som orsakar annan en sakskada p.g.a. vårdslöshet skall ersätta skadan (Skadeståndslagen 2 kap 1 §).
    Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för:
    - sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning:
    - annan kostnad till följd av skadan; och
    - inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet.
    (5 kap 7 §)

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Nivå 8
    Formellt sett har du rätt att återställa skadorna själv, förutsätt att du kan göra det på ett sätt som försätter den skadelidande i samma sits som om du inte hade orsakat skadan från början. Grannen har inte rätt till en ny garderob om det går att laga den förra på ett sätt som gör att skadan inte syns.

Men i det här fallet är det väl inte så stora summor som skiljer så skulle grannen vilja ha en ny garderob så skulle inte jag knussla om den saken. Om grannen tar detta via sin försäkring har ju dessutom försäkringsbolaget en möjlighet att regressa hela beloppet gentemot dig.

8. C
    Medlem · Nivå 17
    Absolut, men vad skall grannen göra om TS menar att han inte varit vårdslös och därmed inte skall ersätta skadan? Inget brott har begåtts, så det enda grannen kan göra (utöver att ge TS ett kok stryk) är att ta det till tinget själv eller via ombud. Där blir det småmål så det kostar grannen minst 900:- och TS riskerar inget utöver ersättning för själva skadan. Gissningsvis blir det förlikning på några tusen om inte grannen på något övertygande sätt kan visa att TS varit vårdslös, vilket inte är så lätt.

9. Purre
    Medlem Nivå 3
    Fast att borra genom 20cm vägg oavsett vad man ska sätta upp själv måste ändå ses som vårdlöshet. Är väggen 5cm så visst då köper jag det men inte nu.

• Laddar…
  10. P
    Medlem · Nivå 8
    Hur svårt det är att visa vårdslöshet i det här fallet är ju förstås lite svårt att svara på men jag skulle nog ändå som grundregel mena att det är vårdslöst att inte förvissa sig om hur långt man kan borra i lägenhetens ytterväggar innan man börjar borra. Har TS förlitat sig på en ritning som senare visade sig vara felaktig är det ju förstås en annan femma men så länge det inte finns speciella omständigheter satsar jag mina pengar på att skadan har orsakats genom vårdslöshet från TS sida.

När det gäller det avsnitt jag fetstilat ovan bör man vara uppmärksam att ersättningsgilla kostnader i småmål är begränsade men inte helt försumbara. De omfattar:
    - Rättslig rådgivning motsvarande en timme till taxebelopp
    - Ansökningsavgift till tingsrätten
    - Resa och uppehälle för parten eller ställföreträdare/ombud i samband med sammanträden (kan bli aktuellt om grannen inte bor på orten)
    - vittnesbevisning (sakkunnigbevisning om "säkerhetsföreskrifter vid borrning", vittnesförhör med andra grannar o.s.v.)
    - översättning av handlingar (lär inte vara aktuellt här)

Det ersättningsgilla beloppet kan alltså utan större svårigheter närma sig femsiffrigt.

11. N
    Medlem Nivå 14
    TS får betala de där 900 om grannen vinner målet.

Sen är ju frågan vad fastighetsägaren tycker om att TS har borrat i väggen, det är inte bara grannen som TS behöver vara orolig för.

12. A
    Medlem · Nivå 14
    Du måste ha haft en rätt lång borr? :)

13. B
    Medlem Nivå 6
    Kan meddela att jag va smidig och grannen har accepterat 500 spänn för besväret plus kostnaden för ett nytt bakstycke. Han ville inte ha någon hjälp, undrar varför:rolleyes:
    Han verkade rätt trevlig faktiskt.

Jag ringde till ikea och efter 40 min fick jag svaret att bakstycket inte gick att beställa separat men att det antagligen finns på återköp eftersom dom säljer mycket pax. Hur troligt är det att det finns, eller säger dom bara det för att man ska köra till ikea?:)

I värsta fall får jag betala för en hel stomme ca 500 kr.
    Tack för alla svaren

14. A
    Medlem · Nivå 14
    Det är bara fixa det å sen är saken ur världen.

15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Är det inte bara att köpa en masonitskiva tillsågad i rätt storlek hos vilken bygghandel som helst.
    Om det råkar vara 3,2 mm i st. f. 2 mm masonit gör väl det hela bara bättre?
    Borde inte kosta mer än en hundring ungefär (1220x2440x3,2 54,00 kr / st).