Idag var jag dum nog att tro att jag skulle kunna hänga upp ett stativ till en TV på vägen, utan att Murphy skulle hälsa på.
Tidigare ägare av huset har haft en tv ett så det sitter ett envägsuttag och ett antennuttag. Jag slog av strömmen och monterade ut se för att se var ledningarna tid vägen. De försvann snett uppåt till höger så jag trodde att jag tryggt kunde borra snett upp till vänster om uttaget. Självklart så svängde ledningarna snabbt till vänster och lika självklart så lyckades jag träffa de med borren med resultat att proppen gick.
Nu har jag sågat ut runt om och det ser ut så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gör jag bäst nu för att temporärt kunna skruva i proppen igen? Kapa rör och ledningar strax ovanför skadan och sätta dit wago?
Sen ska det såklart lösas på riktigt och väggen lagas, men inte ikväll. Jag vill bara få igång andra saker som delar säkring med den skadade kabeln.
Idag var jag dum nog att tro att jag skulle kunna hänga upp ett stativ till en TV på vägen, utan att Murphy skulle hälsa på.
Tidigare ägare av huset har haft en tv ett så det sitter ett envägsuttag och ett antennuttag. Jag slog av strömmen och monterade ut se för att se var ledningarna tid vägen. De försvann snett uppåt till höger så jag trodde att jag tryggt kunde borra snett upp till vänster om uttaget. Självklart så svängde ledningarna snabbt till vänster och lika självklart så lyckades jag träffa de med borren med resultat att proppen gick.
Nu har jag sågat ut runt om och det ser ut så här.
[bild]
Vad gör jag bäst nu för att temporärt kunna skruva i proppen igen? Kapa rör och ledningar strax ovanför skadan och sätta dit wago?
Sen ska det såklart lösas på riktigt och väggen lagas, men inte ikväll. Jag vill bara få igång andra saker som delar säkring med den skadade kabeln.
Du kan temporärt göra som du tänkt, dvs kapa röret, klipp bort den skadade biten av kablarna, skala kablarna, och skarva med Wago förutsatt att det finns tillräckligt med slack i kablarna så det inte blir sträckt. År kablarna för korta kan du lösa det genom att skarva in en bit FK emellan med en Wago till per kabel.
Jag tänkte inte koppla ihop det med uttaget, utan bara säkra ledningarna. Det känns som rätt sätt, men en fråga kostar inget, mer än att man får framstå som en klant och det kan jag leva med.
Jag tänkte inte koppla ihop det med uttaget, utan bara säkra ledningarna. Det känns som rätt sätt, men en fråga kostar inget, mer än att man får framstå som en klant och det kan jag leva med.
OK, då är det bara att kapa röret, klipp bort skadat, skala och terminera med Wago så kan du sova lugnt sen.
Varför inte koppla bort i anslutande dosa då du verkar vara bekväm med wago så får jag känslan du inte inte är främmande med att koppla el. Stämmer inte detta så gör som du tänkte.
Du kan oxå koppla loss i den ände som trådarna matas från. Troligen det närmsta uttaget vid golvet på samma vägg. Då har du elsäkrat lite mer bestående i väntan på att du lagar röret med en muff och drar i nya trådar.
Du kan fästa ett snöre och dra ut trådarna för att inspektera skadan. Om minst 1/3 av ledarna är intakta kan du eltejpa omsorgsfullt och dra in trådarna igen sålänge.
Så köper du nya imorgon bitti, det ska man alltid ha hemma, och sen drar om.
Då säkringen gick så är det ju troligt att 2 ledare är skadade och förstår inte varför man ska strula med att få igång det akut. Koppla ur i matande dosa och gör rätt från början om man inte har trådar hemma så man kan göra rätt på en gång.
Jag har inget behov av uttaget förrän TVn är på plats och nu kommer det dröja för jag ska laga detta, laga väggen, spackla, måla etc. Nu ska jag bara säkra inför kvällen så det blir en Wago 221 till varje.
Jag har inget behov av uttaget förrän TVn är på plats och nu kommer det dröja för jag ska laga detta, laga väggen, spackla, måla etc. Nu ska jag bara säkra inför kvällen så det blir en Wago 221 till varje.
Jättedum fråga, och inget illa ment. Men varför tänkte du att du skulle borra istället för att bara skruva rakt i regeln?
Och TVn är så viktig att man tejpar ledare i ett rör? Är den så viktig drar man fram en skarvsladd.
Givetvis drar man om ledarna i första hand och kanske snävar till svängen på röret lite och sätter en muff om det är möjligt, annars två och en bit rör mellan.
Men jag håller med dig, dåliga tillfälliga lösningar är aldrig bra, skulle tråd skaparen bli påkörd av bussen imorgon är risken stor att väggen bara sätts igen med de skadade ledarna. Och nu behövdes visst inte uttaget heller så egentligen tror jag TS kunde svaret redan innan frågan ställdes.
Och TVn är så viktig att man tejpar ledare i ett rör? Är den så viktig drar man fram en skarvsladd.
Har du ens läst frågan? Eller tråden? Du har ju ingen aning om varför han vill spänningssätta trots att han beskrivit det. Och det har inte med TV uttaget att göra...