Byggahus.se

Borrad brunn till permanetboende - vad krävs?

1. N
    Nybyggare · Stockholm · 200 inlägg

nevinator

Nybyggare
    Har en 60m borrad brunn på tidigare sommarstugefastighet som nu ska bli permanentboende. Är helt vilse i vilken utrustning som är lämplig och söker råd.
    Jag har förstått att hydrofor kan vara för mig bättre än hydropress, eftersom vi har gott om utrymme på fastigheten och gärna har lite marginal om strömmen skulle gå. Runt 300l har jag läst mig till är hyfsad marginal. Verkar det rimligt?

När det kommer till pump är det lite mer oklart för mig, det verkar finnas pumpar för allt från 1'-15'kr, och jag lyckas inte se skillnaden. Vad är viktigt att leta efter?

Helst hade jag köpt ett helt paket (ex nåt från denna sidan https://www.vvsbutiken.nu/category.html/pump-paket-for-brunn), om någon har en sådan rekommendation tar jag gärna emot det. Trefas finns vid behov.

Installation av reningsverk kommer jag leja ut. Jag har tolkat svårighetsgraden på färskvattenaläggning som något lägre och tänkte därför montera det själv. Är det en rimlig bedömning?

Uppskattar ev svar!

2. N

nevinator

Nybyggare
    Kan nämna också att hushållet bör vara dimensionerat för 4 personer

3. N

nevinator

Nybyggare
  4. M
    Medlem · Örebro · 1 751 inlägg

mogge_73

Medlem
    Jag skulle rek. En hydropress. En hydrofor blandar luft och vatten vilket innebär att vattnet kommer äta upp syret vilket då måste fyllas på med jämna mellanrum. Syret kan också ge stora förändringar om vattnet skulle visa sig innehålla järn och mangan. Även kostnaden är bättre på en hydropress som skiljer av vatten och luft med en blåsa.

Volymen lurar man sig på oftast på, man omsätter inte hela vattenvolymen i ett tryckkärl.
    En hydrofor använder 1/4 av volymen medans en hydropress använder 3/4 av volymen mellan pumpens start och stopp. Med andra ord får du mer ”effekt” ur en 75liter hydropress än med 150liters hydrofor.

• Laddar…
  5. N

nevinator

Nybyggare
    Tack för rekommendationen mogge_73. Jag har läst många trådar och hydrofor eller hydropress verkar vara lite som bensin eller diesel, apple eller android.

Om någon har förslag på vilka delar som behövs för att få färskvatten ur brunnen, oavsett om det blir till hydrofor eller hydropress, tas det tacksamt emot.

6. M
    Medlem · Örebro · 1 751 inlägg

mogge_73

Medlem
    Jag skulle rek. En hp i komposit typ. Wellmate 60liters räcker gott och väll. Pump spelar inte så stor roll dom är i stort lika bra på marknaden. Generellt brukar jag rek. En storlek upp mot vad man behöver. Har du 60meter välj en för 70m så har man marginal.
    Sen bör du montera en borrhålstätning, en gummihuv över foderröret med genomgång för elkabel och pem-slang. Då slipper du oönskat besök av naturens mindre väsen i din brunn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.