Hej gott folk!
Nu vill jag få klarhet i brunnsfrågan. Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag.
Jag köpte huset för ett år sedan, byggt 1946. Två nära grannar är helt säkra på att det är en borrad brunn. Dom har båda grävda brunnar och haft problem med vattenbrist i torkan, den ena 2016 och den andra nu i år. Jag har inte haft problem. Grunden här skall vara granit, med ett stenbrott i närheten om det kan ha betydelse.
Så långt till teorin.
I praktiken har jag en jetpump (?) i källaren som jag satte dit eftersom den gamla var otät vid inflyttningen. Max pumphöjd är ju då som vanligt ca. 8 meter. Nu sist idag läste jag att borrade brunnar ALLTID har en dränkpump i borrhålet. Va??? Har jag två pumpar? Eller ingen borrad brunn? Vad är det som stämmer nu?

Det kan tilläggas att det finns ett filter mot hög manganhalt, jag tycker att det också tyder på en borrad brunn, men säker är jag inte. Och när jag tar bort brunnslocket ser jag bara vatten...

• Vattenpump och trycktank i källare med anslutna rör och vattenfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund brunnslock av betong på gräsmark med en sten ovanpå, indikerar möjlig placering av en borrad eller grävd brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Blir till att pumpa ur brunnen så du ser botten och ev . ett rör som går ner i mark
Det kan var så att stenbrottet har sprängt och skapat vibbrationer så din brunn alltid
har vatten även i torrtid
Skulle en kallkälla vara där så brukar det vara ett bra vatten , och som du säger pumphöjden
är riktigt uppfattad

Vi har borrad brunn och jetpump, så det är ingen omöjlig kombination.

Beror på hur djupt vattnet ligger och hur bra tillrinningen är.
En grävd brunn bär väl oftast inte så djupa?

W
Kan inget om brunnar men en grävd är väl logiskt sett mkt bredare än en borrad? De grävda jag har sett är iofs gamla men där fick man då plats 2 personer om man ville.

@ 13th Marine
Brorsans sambo nämnde att det finns borrade brunnar som bara är några meter djupa. Då tycker jag att man inte sitter så säkert vid en torka. Men visst, tillrinningen är nog den stora frågan.

@ WarHawk
Hos mig är det så att om brunnen nu verkligen är borrad så borrade man då i den gamla grävda brunnen. Och den är bred ja. Brunnslocket på bilden är nog en meter ungefär.

R
Grävd eller med borrhål bara det finns vatten , vilken pump spelar ingen roll , bara det
kommer i kran samt att det räcker i torrtid
Det finns grävda brunnar som kompliterats med borrhål , då alla slangar och annat redan fanns där

Har själv en grävd och en borrad. Den borrade är 16m och jag kör en liten pumpautomat med 6m slang i, har funkat bra i över 10 år, först denna sommar som djupet blivit lite klent. Har alltid tänkt att dra ner en dränkpump när den börjar strula, så kanske är det dags. Det.är alltså fullt normalt och beror snarare på vilket djup man har vatten på och ens behov.

Vår är på 30m, men det kan vara för tillrinningens skull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.