Byggahus.se

Borra upp hylla nära hörn (betong 1910-tal) ?

1. P
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Jag stod och måttade var jag skulle sätta hyllkonsolen när det plötsligt slog mig att jag kanske var på tok för nära hörnet på betongväggen (vägg mot hisschakt i hus från 1910).

1) Är betongens bärkraft svagare ut mot hörnen? Hur långt in bör jag sätta konsolen, eller kan jag ha den ända ute vid kanten?

2) Antar att det finns armeringsjärn i väggen, nån som vet med vilka avstånd de brukade sättas på den tiden huset byggdes?

(Om jag kan ha den hela vägen ut till kanten blir hyllan 110 cm med en skarvkonsol i mitten. På hyllan ska böcker ställas.)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CAM00736.jpg

2. C
    Medlem · Nivå 17
    Ja det är den. Ju högre belastning destå större minsta avstånd från kant. Typiskt 50 - 100 mm, men då talar vi å andra sidan dels primärt om sidokrafter och dels betydligt större laster än vad den där konsolen är avsedd för.
    Jag skulle gissa att det går alldeles utmärkt att ha den ute vid kanten som på bilden.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    risken med det där montaget är att väggen är putsad? Är det betong direkt under tapeten ser inte jag heller några problem med att borra och plugga.

4. V
    Medlem · Nivå 9
    Väggen är putsad, viket gör att pluggen inte sätts i btg eller murverk. Vad är belastningen på hyllan, om endast lite foton, småsaker då håller putsen. (iofs, ibland är gammal puts rena skiten, börjar du borra så faller putsen ner, troligen pga ålden samt för mycket barlast i putsen. enklast är dock att provborra.

5. G
    Medlem Nivå 7
    Jag vet inte hur väggarna är byggda hos dig, men i mitt hus från 1942 är det putsat tegel. Putsen är på många håll 2-3 centimeter tjock och är lika bra att fästa skruv i som maräng ungefär, man måste alltså fästa allt som ska sitta på väggarna i teglet längre in.

I ett hörn som ditt på bilden finns det ju en risk att det är omöjligt att fästa i annat än putsen om det är en liknande konstruktion, isf kommer det inte hålla. Men som sagt, det beror ju helt på hur dina väggar är byggda och hur porös ev. puts är.

6. C
    Medlem · Nivå 17
    Bra observation! Ḿissade hålkälen i takvinkeln vilket är ett tydligt tecken på att väggen är putsad.
    Skulle inte rekommendera att skruva konsolen i putsen.