I
Hej,

Har en gammal IKEA Gomorron-kommod på 80 cm i badrummet, installerad när det renoverades 2010. Gomorron serien omarbetades 2017 vilket innebar att vi inte längre kunde fåtag på reservdelar, nu har vi valt att ersätta det med en IKEA Ängsjön. Men vid montering upptäckte vi att de nya fästena inte matchar de gamla hålen på väggen! Trots att vi vet hur man borrar och tätar i badrum vill vi gärna undvika att göra nya hål – särskilt när de hamnar så nära varandra. Risken att skada kaklet eller, ännu värre, borra i vattenrör på baksidan känns onödigt hög. Är det vanligt att kommodtillverkare inte följer någon standard för väggfästhål? Jag kan tänka mig att många badrum till slut har en hel del hål efter byten, särskilt med tanke på att många kommode är gjort av spånskiva vilket generellt rimmar dåligt med fuktig miljö?

IKEA meddelar att de inte kan garantera att någon av deras kommoder passar i samma fästhål, eftersom de använder olika tillverkare och därmed saknar en standard för placering av fästhål. De rekommenderade att täta de gamla hålen med silikon och borra nya.

Vi har även tittat på kommoder från andra tillverkare. De är visserligen betydligt dyrare, men kanske har de faktiskt börjat följa någon typ av standard för väggfästen?

MVH

BirgitS
Jag har inte hört talas om någon standard för kommoders fästpunkter utan det varierar nog mycket.

Du behöver vara säker på att det går att skruva fast den nya kommoden i något stabilt, trä eller betong, absolut inte bara gips.

När vi renoverade badrummet rätt nyligen var den gamla kommoden 20 år gammal och inte det minsta fuktskadad.

J
I Ironside skrev:
Hej,

Har en gammal IKEA Gomorron-kommod på 80 cm i badrummet, installerad när det renoverades 2010. Gomorron serien omarbetades 2017 vilket innebar att vi inte längre kunde fåtag på reservdelar, nu har vi valt att ersätta det med en IKEA Ängsjön. Men vid montering upptäckte vi att de nya fästena inte matchar de gamla hålen på väggen! Trots att vi vet hur man borrar och tätar i badrum vill vi gärna undvika att göra nya hål – särskilt när de hamnar så nära varandra. Risken att skada kaklet eller, ännu värre, borra i vattenrör på baksidan känns onödigt hög. Är det vanligt att kommodtillverkare inte följer någon standard för väggfästhål? Jag kan tänka mig att många badrum till slut har en hel del hål efter byten, särskilt med tanke på att många kommode är gjort av spånskiva vilket generellt rimmar dåligt med fuktig miljö?

IKEA meddelar att de inte kan garantera att någon av deras kommoder passar i samma fästhål, eftersom de använder olika tillverkare och därmed saknar en standard för placering av fästhål. De rekommenderade att täta de gamla hålen med silikon och borra nya.

Vi har även tittat på kommoder från andra tillverkare. De är visserligen betydligt dyrare, men kanske har de faktiskt börjat följa någon typ av standard för väggfästen?

MVH
Kan du ta en bild på baksidan av kommoden? Kanske går modda den så att hålen passar?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du inte hittar nån bra fästpunkt så sätt dit ett par ben och kör

J
J Jocke Best skrev:
Kan du ta en bild på baksidan av kommoden? Kanske går modda den så att hålen passar?
Kollade anvisningen. Verkar ju vara en skena du kan borra i hur du vill. I värsta fall går det väl till och med ändra höjd om du fäster en annan plåt på skenan.
Monteringsanvisning av skena på skåp med vattenpass för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I
Tack för alla svar! Vi har nu plockat bort gamla kommoden, bifogar lite bilder.

De markeringar med pilar anger uppifrån toppen på kommoden enligt den som satt där tidigare, de två lägre är för skruvhål. Man kan se att de hamnar i helt andra plattor men samtidigt i hyfsat samma position vertikalt. Det är svårt att se, men jag får uppfattningen att man inte använt några pluggar till skruvarna, eller så har man använt väldigt små pluggar som smulats sönder när man dragit i skruvarna. Jag tänker återanvända skruvarna i detta fallet.

Som jag ser det borde det inte vara några problem här att täta de gamla hålen med silikon och borra nya.

Det gamla kommoden hade ben, och eftersom vi inte vet hur mycket belastning väggen klarar, sätter vi ben även på det nya.

Badrumsvägg med borttagen kommod, vita kakelplattor, synliga skruvhål och avloppsrör. Tape markerar tidigare kommodposition.
Skapa konto
Kaklad vägg med två borrhål markerade med små pilar. Spår av skruvar syns där kommoden tidigare var monterad.
Skapa konto
Skruv och metallbricka på kaklad yta, kopplade till diskussion om att byta kommod och skruvhål.
Skapa konto
Hål i väggen efter borttagen kommod, synliga markeringar runt hålet som visar tidigare skruvplacering på kaklat underlag.
Skapa konto
Närbild på ett borrhål i en vit kakelvägg, omgivet av en mörk cirkelmarkering.
Skapa konto
Hål i vitt kakel, med svart markering runt omkring, visar gammalt skruvhål från borttagen kommod i badrum.
Skapa konto
Hål i kaklad vägg med mörk markering runt omkring, visar spår av tidigare borttagen kommod, med antydan till skruvhål utan pluggar.
Skapa konto
Ett närbildsfoto av ett borrhål i en ljus kakelvägg, med en mörk ring runt hålets kant.
Skapa konto
Närbild av ett skruvhål i en kakelplatta på en vägg där en kommod tidigare suttit, med märken runt hålet.
Skapa konto
Närbild på ett skruvhål i en kaklad vägg där en gammal kommod varit monterad, inga pluggar synliga.
Skapa konto

J
Absolut, det blir ju bra, men tror ändå att du enkelt kan höja skenan. Den sitter väl med vinkeljärn, som du borde kunna fästa högre upp, i nuvarande hålens höjd?

BirgitS
I Ironside skrev:
Det är svårt att se, men jag får uppfattningen att man inte använt några pluggar till skruvarna, eller så har man använt väldigt små pluggar som smulats sönder när man dragit i skruvarna.
Om man skruvar i trä så ska man inte använda någon plugg. Vad har du för väggkonstruktion, vad finns bakom kaklet i de gamla skruvhålen?

I
Ja, man hade kunnat borra nya hål i sidstyckena på kommoden och fästa vinkeljärnen högre upp för att matcha hålen, men då måste man tänka igenom att de inte hamnar i vägen för någon annan del av konstruktionen. Dessutom passade hålen inte helt horisontellt, det slog på ett par millimeter, så risken är stor att åtminstone en skruv hade hamnat snett. Enligt manualen till den nya kommoden ska det också finnas en skruv i mitten, men jag borde väl kunna hoppa över den eftersom jag använder ben?

För övrigt hade jag tänkt använda Biltemas Multibond vit mellan handfat och kakel och sedan en genomskinlig Illbruck Building & Wet Room Silicone på resten. Det borde väll vara okay? Hur länge bör man vänta innan man kan använda handfatet?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
I
BirgitS BirgitS skrev:
Om man skruvar i trä så ska man inte använda någon plugg. Vad har du för väggkonstruktion, vad finns bakom kaklet i de gamla skruvhålen?
Ganska säker på att det är gips och sen OSB. Hur tjockt vet jag dock inte så det får jag kontrollera när jag kommer dit. Men vet att jag satt upp handukshängar där innan och då var det bara att skruva in skruvarna direkt, det gav bra stöd, hör krävs det dock lite mer såklart.

BirgitS
Med OSB ska man inte använda plugg utan då är det träskruv i OSB-skivan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.