Byggahus.se

Borra i tak i lägenhet

6k läst  3 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Jag ska borra lite i taket (betong) i min lägenhet från 20-talet: två krokar för lampor, två brandvarnare och fästen för att hålla stolparna till en IKEA-hylla ("Broder") på plats (två hål per stolpe).

Behöver jag oroa mig för att borra in i vatten- eller elledningar? Hur djupt ligger sådana normalt?

De flesta hålen blir ju någorlunda mitt i rummen, men ena stolpen till hyllan ska stå precis mot väggen in till badrummet, är det något att oroa sig för?

Om jag måste köpa en detektor, vilken sort behöver jag? Kan man hyra istället?

2. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    För att vara helt säker måste du kolla med en detektor för metall/el. Finns billiga att köpa, annars går det säkert att hyra.
    Eftersom din lägenhet är från 20-talet så är det inte säkert att det är betong, det kan vara putsat på en trästomme. I vissa fall är det tjockt med puts på vassmatta. Då gäller det att ha riktigt långa skruv för att nå upp till trä. Man borrar hål i putsen och sedan drar man skruven upp i trästommen.

3. E
    Medlem Nivå 1
    Det har du förstås rätt i. Av någon anledning har jag bara utgått från att det skulle vara betong. Det tycks vara betong där hyllan ska stå (i en klädkammare) och mjukt resten.

Borra i sådant har jag aldrig gjort förut. Det borde kunna fungera med en vanlig borrmaskin då gissar jag? Hur brukar trästommen se ut (dvs. spelar det någon roll var jag "träffar")?

4. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Ofta är det plank ovanför putsen/vassmattan. Man kan missa och hamna imellan, då får man vinkla skruven så den träffar trä. Borra i puts är inget problem, vanlig betongborr. Putsen kan vara ganska tjock och det går att fästa lättare saker i den, men med lite belastning så brukar det säga "tjoff" så lossnar en "koka".

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka