Har ett funkiskök jag målat om. Nu ska jag borra i nya handtag. Har köpt en borrmaskin men träet är för tjockt och massiv trä. Borrmaskiner gick inte, den borrade bara knappt 1 mm trots full kraft och lite press. Vad gör jag?😕

• Gilla
UltraKatty
  • Laddar…
Låter som att du har en slö borr eller fel sorts borr. Foto på borr och maskin?

ACME
S Smoulinka skrev:
Vad gör jag?😕
Byt rotationsriktning på maskinen

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Borrmaskin är Cocraft HD12. Och borren heter HSS 4.

ACME
Om borren är vass och roterar åt rätt håll så ska det inte vara några konstigheter, inte ens om borren är lite slö.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Säger också, snurrar åt fel håll byt rotationsriktning.

RoTe
Righty tighty lefty loosy gäller även borr kan man säga.

Den sitter ådraget ordentligt

RoTe
S Smoulinka skrev:
Den sitter ådraget ordentligt
Det är inte vad vi pratar om, du måste ha rätt rotationsriktning på maskinen. Det är knappen "ovanför" avtryckaren som man skjuter åt höger eller vänster.

Borren ska snurra till höger. Snurrare den åt vänster så kommer det inte fungera. Även med en slö borr borde du kunna borra i trä.

Den snurrade åt höger. Det gick att borra men bara ca 1 mm. Sen gick inte mer. Väldigt trögt. Det är tjockt trä, massiv trä. Ej vanliga luckor som de från Ikea som är enkla att borra i 🥲

ACME
Det spelar ingen roll om det är massivt trä. Med den stålborren ska det gå enkelt ändå. Borren är inte trasig? Kan du ha träffat någon metallförbindning i luckan? Allt blir lättre med bilder..

RoTe
S Smoulinka skrev:
Den snurrade åt höger. Det gick att borra men bara ca 1 mm. Sen gick inte mer. Väldigt trögt. Det är tjockt trä, massiv trä. Ej vanliga luckor som de från Ikea som är enkla att borra i 🥲
En HSS borr klarar av att borra i ganska tjockt STÅL bara så du vet. Trä är inget problem överhuvudtaget.

Läste att jag ska ha en speciell borr, trässpiralborr 4 mm. Stämmer det?

S Smoulinka skrev:
Läste att jag ska ha en speciell borr, trässpiralborr 4 mm. Stämmer det?
Även en vanlig spiralborr borrar med lätthet ett 4 mm hål i trä. Det är inte borren det är fel på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.