Hej!
Skulle sätta upp en bärlist från Elfa med fyra skruvar i väggen i klädkammaren i vår hyreslägenhet, och började borra.
Märker att det tar stopp ganska snabbt och tar en bild, och inser att det är metall som gör att jag inte kommer längre (armeringsjärn?). Har ändå lyckats göra ett ett mindre hål enligt bild. Men hur går jag vidare? Hur fäster jag bäst och smidigast bärlisten i en vägg med en tunn ~1cm-gipsplatta och metall bakom? Går det?
-
Medlem · 13 inlägg 6 mar 11:51
-
-
Medlem · 13 inlägg 6 mar 12:006 mar 12:00 #3
-
6 mar 12:13 #4
Med en plåtskruv.
Men beroende på hur mycket du ska hänga på skenan bör du nog använda flera gipsankare också. Eller överväga att ställa detta på golvet istället. -
Medlem · 13 inlägg 6 mar 12:236 mar 12:23 #5
Kan givetvis kolla upp detta själv också, men vad är det jag behöver förutom expanderskruv/gipsankare? På videon jag såg hade de ett speciellt verktyg för att få skruven att expandera, men det kanske inte är nödvändigt? -
6 mar 13:04 #6
Ett verktyg för att expandera expanders är bra, när man skruvar känner man inte alltid när vingarna skär in i gipset med lägre hållfasthet som följd. Med verktyget är det enklare att dra lagom….
-
Stefan N
Verktygstokig- Stockholm Täby
- Medlem jan 2009
- 11 867 inlägg
- 9 129 gillningar
- 1 010 bilder och filmer
6 mar 13:09 #7Kostar väl 39:- för nån risig variant som ändå duger, inte mycket att spara in på.
-
-
Medlem · 13 inlägg 6 mar 14:096 mar 14:09 #9
-
6 mar 15:41 #10
en vanlig stålregel är u-formad och där man skruvar gipsen normalt är den 38mm bredd , så det är risk att expander inte kan utveckla sig rätt utan hamnar på sniskan
en vanlig vass träskruv går det att skruva i plåtreglen med sen är det frågan hur mycket tyngd den klarar -
Medlem · 13 inlägg 6 mar 17:166 mar 17:16 #11
-
-
Medlem · 13 inlägg 6 mar 17:236 mar 17:23 #13
-
6 mar 17:26 #14
Man fäster normalt inte i stålreglarna, de är inte gjorda för att bära last. Där man vill fästa tunga saker kortlar man vanligen med träreglar.
Det ser ut som att du är väldigt nära taket. Om du flyttar ner 5-6 cm så går du nog fri från stålregeln och kan köra med molly som vanligt. Det fyller inget syfte att ha bärlisten så högt som möjligt, du kommer ändå inte ha någon hylla så högt upp.
Däremot skulle jag vara väldigt försiktig, det ser ut som enkelgips och det ska du nog inte belasta med allt för mycket. Jag hade också rekommenderat golvstående hyllor. -
Medlem · 13 inlägg 6 mar 17:386 mar 17:38 #15
Det är inte värt att prova gipsankare i originalhålen jag gjort, genom gips och regel? En i varje hål, totalt 4 st fördelade på en elfa-bärlist på ca 1 meter. Det kanske är totalt 50 kg kläder som kommer hänga på denna list (på skenor). Eller kommer regeln inte hålla?
Liknande trådar
-
Borrat i vägg där det är gips + osb
Byggmaterial & Byggteknik -
Borra i betongvägg full med armeringsjärn?
Gipsexpander borrade igenom - går det att rädda?
Borra i gipsvägg med (stål?)-reglar
Borra hål i gips för spottar i badrum
El