Byggahus.se
Jag håller på att ta bort en större sten i sommarstugan mha snigeldynamit. Tanken var att det skulle räcka med min slaghammare (Aeg 2200 ex) och att jag skulle borra ett hål lite då och då. (Stenen ligger bakom vår friggebod och det är ingen brådska alls med att få bort den ...). Jag har SDS-chuck och köpte ett hyfsat borr, dvs inget biltema borr utan bra kvalitet...

Det visade sig vara otroligt segt att ta sig ner i stenen. Jag har nu kommit ner 17 cm och kan borra rätt kort tid innan borr och maskin är heta och jag får vila....

Vad finns det för trick för att det ska gå bättre? Jag provade att förborra med 10mm borr, men det gjorde ingen större skillnad.....

Måste jag ge upp och hyra en maskin eller vad tror ni?

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Det brukar funka, men man får vara lite ihärdig.
Spola konstant med trädgårdsslang
När borren blir varm så sväller den och det går trögt. Man vill också spola för att bli av med borrkaxet för det trögar upp som attan.
Jag brukar borra ner 2-3 cm sen köra maskin med ena handen och köra sprutmunstycke på trädgårdsslangen med andra

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hyr en 65:a så är jobbet gjort på en halvtimme, varför slita ihjäl sig när de finns grejer?

Tycker man ska undvika vatten, det blir kladdigt och segt att borra i.

En riktig maskin är det viktigaste, jag brukar börja med att borra med runt 15mm borr sen gå upp till biltemas största sds-max borr (24mm) och sen avsluta med 30mm sds-max borr, kör man mindre diameter så brukar det bli mest skit med snigeldynamit, iaf de gånger jag kört under 30mm hål.

Låta borren svalna av är viktigt med, borra 10cm åt gången, det är onödigt att bränna upp ett 30mm borr bara för man ska skynda på, det kortar livslängden rätt bra om man inte låter de svalna riktigt, man ska inte kyla dem med vatten

Tryckluft är viktigt med för att blåsa rent och att det inte är nått vatten i hålet eftersom snigeldynamiten är känslig för fel vattenmängd.

buspojken skrev:
Hyr en 65:a så är jobbet gjort på en halvtimme, varför slita ihjäl sig när de finns grejer?
En 51:åring?! :)

En 65:a är det samma sak som en kobra?

Försökt hitta vad det kostar att hyra men hittar inte det på nätet - vad är det för storleksordning för att hyra?

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Du har för liten maskin! Jag har en sexkilos Makita. Dryga 20mm borrar från Biltema och Jula. Båda fabrikaten äter sig ned i sten galant. Tqt någon minut att borra 30-40cm djupt.

Jag har testat dom flesta sätt att borra i sten och till slut står man där med kompressor och borrar i alla fall, det tar ca 1 min/hål med rätt grejer.

• Gilla
Neo111 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror också att en riktigt stöddig maskin är rätta lösningen.

Det kostar väl inte så mycket att hyra en bra maskin en enda dag. Och det kanske man sparar på att inte råka bränna och förstöra en borr eller två genom att använda en klen maskin så det går varmt.

• Gilla
Neo111
  • Laddar…
Jag börjar förstå att det är "hyr-läge" - det är ett rätt litet projekt och dessutom lågt prioriterat. Jag tror aldrig jag kommer att ha behov av större maskin än den jag har. Den funkar skitbra till betongväggarna i lägenheten....

Så frågan nu då är ungefär vad det kostar att hyra....

• Gilla
Neo111
  • Laddar…
Ah, jag brukar vara rätt ok på att googla fram priser men nu får jag väl skylla på semesterhjärnan. Tack för hjälpen.

Verkar som att jag kommer loss med 500 spänn och en heldag borrning då.... Upplägget blir ett annat. Jag får gå all in och borra alla dynamithål på en gång och hoppas det blir bra direkt. (Huvudspåret var från början att testa med ena delen av stenen först och se hur resultatet blev....)

C
Ett annat alternativ är förstås att köpa en bättre begagnad maskin och sälja vidare när du är klar. Så slipper du känna pressen. Om man vill jobba i lugn och ro kan hyran snabbt överstiga kostnaden för en maskin i samma skick som hyrmaskinerna.

• Gilla
Gallianoman
  • Laddar…
Tänk även på att borren blir riktigt dyra när du går upp i diameter, du måste hålla dig kring 30mm i diameter för att vara säker på att det spräcker tillräckligt bra, ett sånt borr kostar lätt mer än hyran av maskinen, de har en förkärlek att vilja erbjuda dessa borr i samband med att man hyr maskinen.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrhammare-RH-1250-MAX-2000030975/

Den maskinen har jag och har funkat förvånansvärt bra, borr köper man lämpligast på ebay i Tyskland för att få rätt pris.
Denna butiken brukar jag köpa av http://stores.ebay.de/konishop/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.