Behöver borra hål i väggen och taket högst upp precis där vägg möter tak för att fästa en 12kg projektorduk. Har med en multimeter (UNI-T 139C) inställd i läge för att känna av elektricitet testat att leta efter elledningar. Får kraftiga utslag nästan överallt. I taket är det 12mm gipsskiva. Man kan inte göra några inställningar gällande känslighet på multimetern.
Det är ett landshövdingehus renoverat mellan ~1970-1985. Hur drog man kablar vid installation under denna tiden? Kan man ha dragit kabel uppe längs kanten inne
I väggen just för att det är ett ställe man sällan hänger något? Allt är invändigt i väggarna. Känns ju lite obra om man klamrat fast rör inuti väggarna längs reglar eller så. Vet att en elektriker drog en kabel från taklampan in till toaletten ganska obehindrat.
Finns något instrument som verkligen är bra för detta och kan visa med noggrannhet?
Det är ett landshövdingehus renoverat mellan ~1970-1985. Hur drog man kablar vid installation under denna tiden? Kan man ha dragit kabel uppe längs kanten inne
I väggen just för att det är ett ställe man sällan hänger något? Allt är invändigt i väggarna. Känns ju lite obra om man klamrat fast rör inuti väggarna längs reglar eller så. Vet att en elektriker drog en kabel från taklampan in till toaletten ganska obehindrat.
Finns något instrument som verkligen är bra för detta och kan visa med noggrannhet?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Reagerar multimetern på metall eller elfält? Det kan ju vara plåtreglar för gipsskivorna så då kan det vara kapacitivt kopplade ströfält som Du ser. I hörn är det alltid svårt att använda bra väggsökare då sensorn har en viss storlekR Robertr81 skrev:Behöver borra hål i väggen och taket högst upp precis där vägg möter tak för att fästa en 12kg projektorduk. Har med en multimeter (UNI-T 139C) inställd i läge för att känna av elektricitet testat att leta efter elledningar. Får kraftiga utslag nästan överallt. I taket är det 12mm gipsskiva. Man kan inte göra några inställningar gällande känslighet på multimetern.
Vet ej jag använder denna multimeter i NCV läge:P poba53 skrev:
https://www.electrokit.com/digital-...Aezl75nKi-aY9IL-XoD6YxWxtsr0orzhoCUnMQAvD_BwE
Testborrat lite med tunnt borr försiktigt. Känns som trä längs med väggkanten i taket ca 3cm sen gips. Hade det varit metall där längs kanterna hade det nog varit mer kännbart
Om du köper en inspektionskamera för 300 kr på Amazon eller nåt och sen borrar ett litet hål i gipsskivan och stannar precis när du är igenom kan du titta på insidan och se om det ligger nåt där. Har själv gjort så i mitt hus....
Det är en bra idé men om någon klamrat fast elkabel på en regel och jag drar en skruv igenom regeln och kabeln blir det inte bra. Men jag vet inte hur man brukar/brukade göra med elinatallationer inuti väggar.Farstatjej90 skrev:
Har du tips på kamera du varit nöjd med?
Det finns massa olika från Kina som säljs på Amazon, Temu och så vidare. Det är säkert samma kvalitet på allihop men jag tyckte den gjorde jobbet. Du kan alltså komma in bakom gipsskivan och titta runt om det finns något du inte ska borra i där.R Robertr81 skrev:
Ja till exempel, kunde undvika att dra elkabel längs fasaden och istället med kameran leta mig fram i väggen och fiska ut en ledare på rätt plats och sen dra igenom kabeln med den (från en dosa högre upp på insidan). Fick med en liten krok till min kamera men går säkert med ståltråd man böjer till också. Blev snyggt!sysmali skrev:
Nu kollat med en sådan kamera i takhålen. Hål med röd ring har massa mjuk isolering ovanför. Hål med blå har trä ptecis efter gipset. Vill gärna skriva inträet men vet ju inte hur tjockt det är och om något ligger bakom. Om jag väljer en skruv som går igenom. Sen vill jag inte borra ett 8mm långt hål genom träet heller för att se bakom då har ju skruven inget att ta i sen. Sen piper det längs med väggens kant hela vägen där uppe precis innan taket med kabelsökare
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden