För ca 15 år sedan, när jag byggde badrummet, tog jag det mindre kloka beslutet att inte göra hål för toalettavlopp (då hade vi mulltoa och spoltoalett var inte alls aktuellt, vilket det är nu). Istället för att sätta en malpump som kvarnar toalettvattnet ut genom ett 40mm rör så har jag möjligheten att göra en genomföring i väggen för toalettavloppet och dra ut ett vanligt 110mm rör.

Högst medveten om att detta punkterar tätskiktet under kaklet så undrar jag därför om denna idé är tillrådig?
Det kommer inte ske någon direkt vattenbegjutning vid utloppet men kapillärt kan det förstås förekomma att vatten kryper in och i övrigt kan stänk förstås förekomma. Duschen ligger ca 1 m ifrån och avskärmas av ordentliga duschväggar.

Synpunkter på denna lösning? Försäkringsmässigt kanske tveksamt om något händer men samtidigt, om inget händer på 15 år så kanske det ändå är dags att renovera badrummet då? Behöver jag i praktiken vara orolig om jag genomför detta?

Som du själv skriver så tror jag att den största risken är om inte vattnet i duschzonen kan komma ner i golvet och mot brunnen och då kapillärt söker sig längs väggen.

Bästa är ju att kunna plocka en kakelplatta och göra en genomföring som du kan täta med manschett.

Utgår jag från att du har en regelbaserad trävägg och inte kan byta ut plattan så hade jag i så fall "fuskat till det" enligt följande.

1. Kör ett hål i väggen vad ditt avloppsrör kräver +5mm typ.
2. Täta med silikon runt om i hålet mot tätskikt/kakel/gips/plyfa eller vad nu väggen består av.
3. Stoppa in röret på plats där du ska ha det.
4. Fyll springan mellan vägg och rör med silikon.

Då har du gjort en fuling som jag rent praktiskt skulle kunna tänka mig göra i mitt eget badrum om jag var i din situation då jag inte ser att det skulle kunna inträffa något som medför ett problem.

Dock är det aldrig något man som hantverkare får rekommendera någon att göra men du är ju också medveten om att försäkringen inte kommer gälla om något mot förmodan skulle inträffa.
Samtidigt är badrummet så gammalt redan så du skulle ändå inte få så mycket ersättning av dem i slutänden. ;)

• Gilla
urk
  • Laddar…
Ok, tack. Som jag också bedömer att man borde kunna göra. Jag står med risken och kan jag riskeliminera, genom att inget vatten hamnar i närheten så bör det gå bra i många år.
Principen är ju också samma som vid håltagning för skruv och plugg i badrum, som ibland sitter på ställen där det är väldigt mycket vatten, t ex vi duschblandare.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Som du själv skriver så tror jag att den största risken är om inte vattnet i duschzonen kan komma ner i golvet och mot brunnen och då kapillärt söker sig längs väggen.

Bästa är ju att kunna plocka en kakelplatta och göra en genomföring som du kan täta med manschett.

Utgår jag från att du har en regelbaserad trävägg och inte kan byta ut plattan så hade jag i så fall "fuskat till det" enligt följande.

1. Kör ett hål i väggen vad ditt avloppsrör kräver +5mm typ.
2. Täta med silikon runt om i hålet mot tätskikt/kakel/gips/plyfa eller vad nu väggen består av.
3. Stoppa in röret på plats där du ska ha det.
4. Fyll springan mellan vägg och rör med silikon.

Då har du gjort en fuling som jag rent praktiskt skulle kunna tänka mig göra i mitt eget badrum om jag var i din situation då jag inte ser att det skulle kunna inträffa något som medför ett problem.

Dock är det aldrig något man som hantverkare får rekommendera någon att göra men du är ju också medveten om att försäkringen inte kommer gälla om något mot förmodan skulle inträffa.
Samtidigt är badrummet så gammalt redan så du skulle ändå inte få så mycket ersättning av dem i slutänden. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.