Hej!
Vi har en plattgång mellan hus och carport där jag tänkte bygga en enkel skiljevägg. Vi har Benders 400x400x50 på plattgången och jag skulle vilja borra hål i plattor för att sätta stolpsko.
Har ni tips på vad jag kan använda för borr för att borra hålet i plattorna?
Likaså, tänker jag rätt att jag lyfter plattorna i fråga och gräver upp under för att hälla i någon sorts cement? Som ni märker har jag inte erfarenheten av detta.
Tack på förhand!
(Ursäkta om det är fel avdelning, hoppas admin flyttar rätt isf.)
Vi har en plattgång mellan hus och carport där jag tänkte bygga en enkel skiljevägg. Vi har Benders 400x400x50 på plattgången och jag skulle vilja borra hål i plattor för att sätta stolpsko.
Har ni tips på vad jag kan använda för borr för att borra hålet i plattorna?
Likaså, tänker jag rätt att jag lyfter plattorna i fråga och gräver upp under för att hälla i någon sorts cement? Som ni märker har jag inte erfarenheten av detta.
Tack på förhand!
(Ursäkta om det är fel avdelning, hoppas admin flyttar rätt isf.)
Det låter som ett tillkrånglat sätt att borra hål i plattan. Det väsentliga är väl att få ner en plint som antingen gjuts på plats eller gräves ner som färdiggjuten. Det är bra om plinten är högre (5-10 cm) än omgivande plattor så ändträt inte står onödigt långt ner. Därefter kan du kapa till med vinkelslip erforderliga passbitar av marksten runt plinten.
Jag är med på hur du, TS menar. Jag tror det fungerar med en vanlig betongborr som du sätter i en borrhammare (oftast SDS eller SDS+ eller SDS Max). Den borrhammaren/maskin du ska använda avgör vilket typ av fäste du ska ha på borren. Borren för den här typen av arbete köper du med fördel på Biltema. Tror du kommer behöva en borr på minst 20mm men stäm av med stolpskon som du kommer använda.
Jag hade märkt ut på de befintliga plattorna, där de nu ligger med ett kryss i varje platta. Gärna då att hålen hamnar något sånär i mitten på plattan (mindre risk att plattan går sönder när du borrar).
Därefter hade jag lyft plattorna och precis som du skriver grävt en grop. Jag hade eventuellt valt att gjuta i ett papprör för att ha full kontroll på den slutliga nivån. Den vill du ju ska bli i samma nivå som alla andra plattor. Häller du bara ner betong i hålen så finns det ju en risk att plattan sjunker något.
Den finns alltid en risk att tjälen kommer flytta på din betong och ju djupare du gräver desto mindre är risken. Det är som alltid en avvägning mellan tid och förväntat långsiktigt resultat.
Lycka till!
Edit: Testa att gör ett provhål i en platta som du har liggandes eller köp en ny och testa så att det funkar utan att plattan spricker. Eventuellt skulle en blöt platta kunna hålla ihop bättre än en torr (killgissning). Till din betongrop ska du ha vanlig färdigblandad betong som är märkt ”grovbetong”. Till exempel:
https://www.bauhaus.se/probau-grovb...MI-fPx1Kuo9wIVB9GyCh0VsQvgEAQYASABEgK86vD_BwE
Jag hade märkt ut på de befintliga plattorna, där de nu ligger med ett kryss i varje platta. Gärna då att hålen hamnar något sånär i mitten på plattan (mindre risk att plattan går sönder när du borrar).
Därefter hade jag lyft plattorna och precis som du skriver grävt en grop. Jag hade eventuellt valt att gjuta i ett papprör för att ha full kontroll på den slutliga nivån. Den vill du ju ska bli i samma nivå som alla andra plattor. Häller du bara ner betong i hålen så finns det ju en risk att plattan sjunker något.
Den finns alltid en risk att tjälen kommer flytta på din betong och ju djupare du gräver desto mindre är risken. Det är som alltid en avvägning mellan tid och förväntat långsiktigt resultat.
Lycka till!
Edit: Testa att gör ett provhål i en platta som du har liggandes eller köp en ny och testa så att det funkar utan att plattan spricker. Eventuellt skulle en blöt platta kunna hålla ihop bättre än en torr (killgissning). Till din betongrop ska du ha vanlig färdigblandad betong som är märkt ”grovbetong”. Till exempel:
https://www.bauhaus.se/probau-grovb...MI-fPx1Kuo9wIVB9GyCh0VsQvgEAQYASABEgK86vD_BwE
Redigerat:
Eventuellt är det lite väl mycket jobb att göra hål i alla plattor och eventuellt skulle det vara enklare och lika snyggt att placera stolparna så att stolpskorna hamnar i skarven mellan plattorna. Har du en väldigt tight skarv så kan du med en vinkelslip göra plats i stenen för att få plats med skon som därmed står mellan två plattor.
Det är här TS inslagna väg blir tillkrånglad eftersom en platta ska placeras över ett gjutrör med färsk betong dvs en hålborrad marksten placeras och stolpskon sticks ner. Om något går fel i detta moment går det inte att justera plattan efteråt varken dag 2 eller när en sättning uppstår. Det är därför jag avråder från metoden.D Derbyboy skrev:
Oavsett är det ju väldigt svårt att justera en fastgjutna stolpsko. Men det blir ju såklart ännu svårare att justera om dessutom plattan sitter fast.
Skulle man göra det korrekt, dvs få ett bra resultat även på lång sikt skulle jag gräva ner till frostfritt. Ställa ett papprör och sen gjuta fast stolpskon i skarven mellan två plattor.
Skulle man göra det korrekt, dvs få ett bra resultat även på lång sikt skulle jag gräva ner till frostfritt. Ställa ett papprör och sen gjuta fast stolpskon i skarven mellan två plattor.
Troligen ska skiljevägg linjera med något annat vilket gör att TS inte kan välja att sätta stolpskor i en plattskarv med urtag på närliggande platta/plattor (som även jag anser vara ett bättre alternativ än borra hål).
Om plinten får synas är kvadratisk form att föredra, lättare att anpassa plattbitar brevid.
Om plinten får synas är kvadratisk form att föredra, lättare att anpassa plattbitar brevid.
Jag skulle fundera ett varv till på lösningen. Framför allt på vad är det för typ av vägg och vilka belastningar kommer den att utsättas för.
När du gjuter använder du betong.
Utan att ha reda på allt så kolla vilka andra storlekar av betongplattotna det finns. Det kan vara enklare att gjuta en plint I samma höjd som plattorna och sedan t ex lägga en halvplatta bredvid.
När du gjuter använder du betong.
Utan att ha reda på allt så kolla vilka andra storlekar av betongplattotna det finns. Det kan vara enklare att gjuta en plint I samma höjd som plattorna och sedan t ex lägga en halvplatta bredvid.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Ta bort plattor där plintarna ska vara. Gräv hål i marken med en grovdammsugare. Gräv djupt och bottna med stenkross/grus. Skruva fast alla stolpskor på en lång planka och rikta ner dem i de grävda hålen, palla upp plankkan i rött höjd och fyll med betong till ca 4 cm under de andra betongplattorna. Låt stå. Nu mäter du ut var hålen för stolpskon ska vara i plattorna. Dra ett rakt streck över märkningen och kapa av plattan med betongkap. Slipa ur för hålen och lägg dit den delade plattan på en sandbädd i rätt höjd.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Borra hål för nätverkskabel
Fasad -
Hur borra hål för stolpskor i berg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Borra hål i tegelvägg
Verktyg & Maskiner -
Hur borra ett axialt hål genom ett rundblock utan metallsvarv?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Hur borra stora hål i marksten?
Byggmaterial & Byggteknik