Hej!!

Jag behöver bygga ett staket runt huset, i nät, så att katterna inte råkar illa ut. Jag har aldrig byggt nåt i mitt liv, pappa brukar ta hand om det mesta men nu vill han inte fixa detta, så jag får väl kavla upp ärmarna och göra det.

Min fråga är: eftersom jag tänker bygga det här runt huset, så måste jag väl ha pelare, stänger, pinnar av nåt slag typ var tredje meter som håller upp nätet. Hur ska jag få ner dem i marken, som är hård. Finns det något verktyg som borrar genom jorden?
Hur ska pelarma stå upprätt? Vad är det som gör att de inte ramlar ner? Asså jag menar hur jag ska fixera dem.

Jag är otroligt tacksam för ALL hjälp jag kan få!!

Redigerat:
Allt beror på vilket nät ska du ha. Katter hoppar lätt över 1,5m!

Skriv lite mer om ditt problem och vad det får kosta?

Kostnaden har jag inte tänk på, jag har inget val, det får kosta vad det kostar...

Tänkte ha det kanske 1,5 meter högt, och på toppen ha en kanske 30 cm nät sluttande inåt, tror inte de kommer att hoppa över det.

Hönsnät är materialet. Pelare... vettefan, typ metall?? Eller?

Du vill låsa katterna inne? :O
Har själv 5 katter. Hade katter i 20 år. Lyckades inte att få de stanna på tomten!
Men i bostaden-ja.
Vill du kunna ha de inlåsta, får du satsa på en 3m hög mur :D ;)

Annars för att hålla kostnaden nere kan du köra med trästolpar (impregnerade eller vamliga 45x70) som man spetsar och slår in i marken. Med en järnspett kan du förberedda hålen i marken så att det blir lättare att slå ner stolparna.
Sen Med galat skruv/spik fäster du hönsnät till den önskade höjden.

Nä katterna tar sig nog ut ändå om dom vill.

Men titta på stolpspjut som man bankar ner i marken, finns i ett par olika storlekar.
Sen sätter du impregnerade stolpar i dessa. Enkelt och smidigt, slitter borra eller gräva och det håller bra också.

Hönsnät kommer bara att skada kissarnas tassar. Som alla skriver, dom kommer att hitta vägar ut iaf. Har du då inhängnat tomten så kommer dom kanske inte in o drar istället.
Om du ändå vill prova så är det nog plastbeklätt stängsel du ska leta efter, tänk på att kolla med grannarna åxå samt att du även bör kolla med kommunen för det kommer inte bli vackert, lite fängelsestuk över det hela.

Hemmakatten
En annan variant är att bygga en kattgård, tillräckligt stor för att katterna skallkänna att de är ute. Att ha staket runt hela tomten tror jag inte heller på.

En kattgård kan du ha så stor eller liten du vill: Du behöver inte bygga den precis vid huset om du inte vill. Katterna kan få gå i en (nätad) gång till gården. Kattgården har förstås tak.

Om du letar lite här i forumet så finns det några trådar om katt gårdar. Skriv in ordet kattgård i rutan högst upp till höger där det står Sök på byggahus.se

Kattgård? Det är smart!

Om jag skulle dölja stängslet med massa träd och buskar, kan jag då slippa fråga grannarna och kommunen om lov?

Hemmakatten skrev:
En annan variant är att bygga en kattgård, tillräckligt stor för att katterna skallkänna att de är ute. Att ha staket runt hela tomten tror jag inte heller på.

En kattgård kan du ha så stor eller liten du vill: Du behöver inte bygga den precis vid huset om du inte vill. Katterna kan få gå i en (nätad) gång till gården. Kattgården har förstås tak.

Om du letar lite här i forumet så finns det några trådar om katt gårdar. Skriv in ordet kattgård i rutan högst upp till höger där det står Sök på byggahus.se
Vad är skillnaden på en kattgård och på ett stängsel runt tomten?

Tror inte du behöver bygglov för ett staket, så länge det inte är så tätt att det räknas som plank eller mur.

Men grannarna kanske inte tycker det är så snyggt med ett högt hönsnät, man skall ju tänka på grannsämjan också.

En kattgård kan du ju bygga med rejält högt staket runt en mindre yta. Och då kanske ett lite bättre staket än hönsnät som katterna troligen kan klättra över.

hempularen skrev:
En kattgård kan du ju bygga med rejält högt staket runt en mindre yta. Och då kanske ett lite bättre staket än hönsnät som katterna troligen kan klättra över.
Du menar heltäckande staket? Det blir ju lite som att vara inomhus... Jag vet inte vad jag ska göra... Vill ju inte reta upp grannarna, men å andra sidan flyttade jag till ett hus för att katterna ska kunna vara ute och det är ju vår tomt. Jag blir inte klok på den här situationen.

hempularen skrev:
Tror inte du behöver bygglov för ett staket, så länge det inte är så tätt att det räknas som plank eller mur.

Men grannarna kanske inte tycker det är så snyggt med ett högt hönsnät, man skall ju tänka på grannsämjan också.
Syfta inte på bygglov utan att ett hönsnät flera meter högt runt en tomt inte passar i omgivningen då det är fruktansvärt fult, här kan kommunen mycket väl tycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.