borra för djupt?

4k läst  12 svar

1. J
    Medlem Nivå 2
    Kan man ha för djupt borrhål?
    jag sa till vår leverantör att jag ville ha lite djupare än han skrivit i offerten och han tyckte det var onödigt för de beräknar på lite djupare än man behöver. jag sa att jag vill lägga till extra för att jag ska vara helt säker på att pumpen klarar sig fint men han sa då att det är mer så att vi får för mkt vattenflöde här i denna kommun, kan det stämma?

alla våra grannar runtomkring oss har borrat, är det ett skäl att borra lite extra eller det berör inget?

2. M
    Medlem Nivå 1

Re: borra för djupt?

Hejsan!

Jag upplever samma osäkerhet som du som konsument! Vi har offerter från tre leverantörer, men man vill ju vara säker på att de är rätt dimensionerade. När borde man "gå upp en storlek" på värmepump, och när räcker det att "borra djupare"? Hur vet man hur mycket djupare man borde borra? (Du kan se 2 av våra offerter & uppgifter på inlägget "Bedömning av offerter - rätt dimensionerade?"). Hur mycket längre hade du tänkt att borra och hur har du resonerat?

3. E
    Medlem · Nivå 21

Man kan inte borra för djupt, för varje extra meter får man lite högre temperatur på brine och därmed en ökande verkningsgrad, däremot år det många borrare som inte tycker om att borra djupt för det går saktare ju djupare man kommer och har man inte en bra maskin är det svårt att komma till under 200 meter.

4. C
    Medlem Nivå 14

man kan aldrig borra för djupt. ju mer slang du har i berget desto bättre!

sen så beror den tpå vad du har för cirkulationspump till KB. dom flästa cirkulationspumpar för KB klarar inte en slang längd på över 200M (lite öve gör inget)
    då får man iställert paralell koppla 2 eller fler borror om man ska ha mera slang.

jag har själv 170m aktivt djup (180m totalt) till min Nibe 1215-8,5 & den är kopplad til ett hus som kräver 25 000kWh/år i värma varmvaten. det djupa hålat gör att maskinen levererar ca 12kW så här års & 10kW i slutat på vintern.

5. J
    Medlem Nivå 2

de har satt en nibe 1230, 8kw. och en borra på 140m. inte aktivt. han sa de borde räcka. jag har sagt att jag vill ha minst 170m aktivt. på nibes hemsida står det 120-140m aktivt. då borde det bli perfect med en 170m?

De har även sagt att jag inte behöver ngn acctank utan klarar mig på den inbyggda, inga problem där?

6. C
    Medlem Nivå 14

hur mycke energi drar huset? det är det vi ska dimensionera borran efter.
    om en 1230-8 är rätt för huset så behöver du inte 170m aktivt djup. men 150m kanske är lagom om du vill ha en bra borra (här spelar ju bergarten in ocså så jag kan ju bara gissa)

7. J
    Medlem Nivå 2

förra ägaren har gått o dött så jag kan inte fråga honom =(
    men tror han hade förbrukat 40000 kwh, han körde med elpatron. kan dock ha kört lite med olja med ibland. han hade rätt varmt inomhus, närmare 30 grader.
    hur låter det? för mkt?

8. C
    Medlem Nivå 14

hur vet du att han hade näörmare 30 grader? det bukara vara nått mäklarna drar till med för att släöta över en dyr elräkning!!!
    var han gammal så var det säkert mycket liten del av dom där 40 000kWh som var hushåls el.
    här skulle jag då gå på dina 170M aktivt djup & gå upp en pumpstorlek till en 1230-10

9. C
    Medlem Nivå 14

vad har ni räknat på o oferterna?

10. J
    Medlem Nivå 2

det var min morfar så jag vet att han hade så varmt. men vet ej om han körde med olja samtidigt =/

om man skulle välja en större pump, men bara behöva effekten för den mindre, skulle de då bli dyrare att driva den?

11. C
    Medlem Nivå 14

nej den blir inte dyrare att driva. men du måste ha ett regälare radiatorsystem för att inte tempraturen ska drivas upp för högt, vilket kan orsaka problem.
    detta går att lösa genom en volymförstoringstank på 200liter.
    tankan ska bara vara en ren volymförstorare, ingen ack!!!
    tattnet från värmepumpen ska gå in i tanken & sen ut, för att efter tanken gå till radiatorsystemet.
    på det viset har värmepumpen mer vattenvolym att arbeta med & den högre effekten tas tilvara på på ett bättre sätt.

----------------------------
    värmepumpen kan ju bar ge max effekt, den kan inte gå på halv fart. & det är erför vi vill ha volym förstoringen.
    tänkdig en vanlig vattenkockare. häller du i 2dl vaten så kockar det på noll tid, lika så kyls vattnet av snabbt. häller du istället i 15dl vatten så tar det längre tid innan det kockar & vattnet håller sig också varmt en längre stund.

så volymförstorings tanken hjälper en överdimensionerad anläggning att arbeta gynsamare, du får färre start o stopp (detta kan du även reglerra inne i menyerna)
    Men volym förstoraren gör en annan sak också, den håller även ner framledningstempraturen & på det viset håller vi COP på en högre nivå, så till vis del kan vi säka att en för stor pump kan göra driften dyrare, men med en volymförstorare så blir inte driften dyrare.
    jag ahr ett diagaren på Nibes 1215 pumpar & där kan man se att dom stärre pumperna är snålare i drift än dom mindre.

jag skulle inte tveka att köra på en överdimensionerad pump.
    jag själv har en Nibe 1215-8,5 (motsvarar 1230-10) mitt hus drog 25000 kWh i värme varmvatten innan jag hadde värmepump.
    jag har en 160 liters volym förstorare, men jag har också ett väldigt kraftigt radiatorsystem, vilekt är til STOR fördel.

Jag har som jag sa tidigare en borra på 170m aktivt djup till detta & även den är då överdimensionerad , vilket ger mycket varma tempraturer!

12. B
    Medlem Nivå 9

Visst kan en "volymförstorare" ha den fördel som Carman beskriver men det tar lång tid att räkna hem en sån investering.
    Jag cirkulerar endast det vatten som går i radiatorsystemet. Det är endast då maskinen går ett fåtal timmar per dygn som "volymförstorare" ger någon fördel. Då maskinen ändå går mer än halva tiden så är det ingen större ide annat än teoretiskt.
    Men har du plats och en gratis acktank så koppla in den, men betala inte massa tusenlappar extra för det.

13. C
    Medlem Nivå 14

om man har kraftig överdimesnionering så har man stor nytta av volymförstoraren, får då går ju pumpen bara i bland, även om det är kallt ute!
    desutom så kan en kraftig pump vröma en liten mängd vatten snabt vilket leder till onödigt hög framlednings tempratur & COP sjunker.
    en volymförstorare behöver inte vare en dyr investering, en gammal elektrisk varmvatten beredare finkar utmärkt som volymförtorare

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: