Byggahus.se

Borra för 110mm rör genom bjälklag

16k läst  25 svar

1. M
    Medlem Nivå 3
    Nytt projekt på gång. Ska öka på med en dusch i ett toautrymme på ovanvåningen.

Jag har rivit inredning och tagit upp det spontade golvet för genomsyn hur man drar nya rör. Rummet är placerat vid sidan om ett litet "kallvindsutrymme" i ett hus byggt 1968. Golvreglarna går från tegelyttervägg fram till en skorsten och är 220x50mm och ca 3 meter långa.

Som en liten surprise när jag rykte golv och isolering så tittade mina ljuskannor för downlights upp i trossen. Kanske inte helt optimalt men bör väl inte orsaka några problem hoppas jag? De är inte i vägen för avlopp och vattenrörsdragning. Men det ligger ju en del elrör. Skapar det problem?

Reglarna är 220x50 och frågan är om man kan borra för 110mm och 70mm avloppsrör som visas på bild? Jag tänker på att försöka dra nytta av det befintiga 110mm röret och helt enkelt vända ner pipen och koppla på en förlängning. Hur mycket lutning behövs på ca 1,5 meter rör från toa till "stam"?

I annat fall får jag installera en toalett med bakåtutlopp och lägga röret på baksidan av väggen ovanför golvet i "vindsutrymmet, men då måste jag ha tänka om med anslutningar då det befintliga röret som syns på bild har ett avluftningsrör på andra sidan av väggen och fortsätter horisontellt mellan reglarna ca 2 meter till insidan av ytterväggen och ner.

Den gröna ramen är ytan som var innan jag dubblerade rummets storlek i samband med renovering av ovanvåning. Det är nu tänkt som duschområde. Förr fanns det ett handfat på kortväggen och det befintliga avloppsröret för toaletten ser ni på bild. Det ska installeras elslingor och klinkers på golvet.

Jag är öppen för alla tips och idéer.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    duschrum.jpg

Redigerat 31 jan 2013 16:15
  2. B
    Medlem Nivå 6
    Jag har precis själv letat information för att göra hål i träbjälklag för avlopp.
    Jag vågar inte säga något om dina planer då jag inte är sakkunning, men här finns lite att läsa i alla fall. :)

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1251

Edit: Kom på en sak..... kan du inte dra avloppet från handfatet rakt ut mot toa-avloppet? Då sparar du ju in ett par håltagningar.

Redigerat 31 jan 2013 19:22
  3. M
    Medlem Nivå 3
    Tack för länken. Ska ta mig en titt i den nu.

Edit: Ja, det var ju ett tips som tål att tänkas på. Det är vid sådana här tips som gör forumen ovärdeliga. :)

Ska ta en funderare på detta om det blir tillräckligt med fall från handfat till toa-avlopp men det rör sig bara om 2 meter från vägg till vägg. Hur mycket lutning är "standard" på två meter?

Redigerat 31 jan 2013 19:35
  4. M
    Medlem Nivå 3
    Har läste träguide nu och där faller ju min plan. Men om man borrar 111mm cc på bjälken och skruvar i ½ meter långa 40 x 5mm plattjärn både över och under på var sida så torde ju det bli om än mer stabilare än nödvändigt?

5. H
    Medlem Nivå 7
    Ytterligare ett alternativ , som kanske inte är så snyggt, är att låta 110 röret gå ovan golv till det befintliga röret. Då slipper du den stora håltagningen. Problemet är ju att pga fallet så tar du "styrkan" ur den hitre regeln då du inte kan borra i "hälften av höjden" utan måste flytta hålet uppåt.

6. M
    Medlem Nivå 3
    Ser man på, ytterligare ett tips som man inte funderat över.

Huset är 1½ plan så "toaväggen" är 155cm hög och vinklas sedan av taket. Jag kan ju regla den väggen och bygga in röret i den. Men rörböjen kommer ju då för hög. Dåfinns i alla fall alternativet att ett inbyggt rör med stussen från väggen och förlora 5% spillyta eftersom det är en snedvägg ovanför.

7. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Limma och spika plywood på sidorna.....

8. M
    Medlem Nivå 3
    Du menar på reglarna för att förstärka upp dem och sedan borra igenom?

9. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14

Ja.....bitar på kanske 60cm.....

10. Robinvvs
    Medlem Nivå 4
    Kapa bort 5-9cm från toppen av bjälkarna. 9 var OK enligt konstruktören på vårt bygge men det beror självklart från balk till balk. Lägg rören i skålen som bildas och höj golvet ifall du måste. Du kanske bara behöver höja golvet någon centimeter och du får alla rör där du vill ha dem. Men jag vet inte hur det ser ut i rummen bredvid...

11. H
    Medlem Nivå 7
    Du menar att du kan dra toaröret bakom väggen ?
    Och då ställa / hänga dit en wc med bakutkast ?
    Om så, är beslutet klart ?

12. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    1cm per meter är "standardfall" på avloppsrör. Jag tycker också det är givet att du kör med bakåtkastande toa, varför inte en vägghängd? Med de där plankväggarna är det ju bara att skruva dit den, du behöver ingen fixtur!

13. A
    Medlem · Nivå 18
    Jag förstår inte hur detta ska fungera då det finns en brunn för dusch också, kräver ju att hela golvet byggs upp med 150mm. Eller är det något jag har missat?

14. M
    Medlem Nivå 3
    Tack för all input.

Anledningen till första tanken att ta upp hål i reglarna var att undvika att ha ett avloppsrör liggandes i golvnivå på sidovinden. Förslaget med en ny innervägg går ju att göra någotsånär snyggt men då går jag bet på vaskens avloppsrör som ändå får gå som första skissen visar med tanke på avrinningen.

Har legat och grubblat på detta hela natten och vad som slog mig är att jag för några år sedan byggde uop en dubbelvägg på bottenvåningen i linje med med de gula sträcken på bilden. Varför jag gjorde en dubbelvägg på bottenvåningen var att jag gjorde utrymme för inbyggda HTPC och stereoenheter i väggen till kök och vardagsrum. Så de två 45x70 regelväggarna på bottenvåningen borde troligtvis avlasta en del.

Tror att detta som den nya bilden visar blir det bästa alternativet och att jag förstärker de två reglarna med plyfa.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    dusch_v2.jpg

Nu ska jag bara försöka fundera ut hur jag ska dra tappvattnet. Är kluven till om jag ska använda Rörirör eller prisol. Väggarna som vattenledningarna ska in i är 45mm. Ni ser var inkommande tappvattnet finns och det kommer att anslutas på sidovinden. Förutsättningarna är goda men uj så svårt det är att tänka ut någonting vettigt, så jag behöver tips där med :confused:

15. Robinvvs
    Medlem Nivå 4
    Använd RiR, billigare. Annars samma funktion som Prisol. 45mm är ju inga problem att göra en 90 bock på med bockfjäder. Bäst är att göra bockarna först och sedan bygga in dem så att de sticker ut. Dessa kan du även borra hål för i balkarna utan problem med hålsåg 25. Använd tomrörsklammer 25 för fästning då du lättare kan dra ut alupexen/pexen ur tomröret i framtiden ifall ett läckage skulle ske. 25 gäller för 16 slang.

Alupexen rekommenderar jag då den inte fjädrar tillbaka som pexen gör när man ska knäcka till den.