Byggahus.se

Borra bergvärme. Borrkronan gick av!

1. B
    Medlem Nivå 1
    Dom skulle borra 135 meter för bergvärme men kronan gick av vid 110 och går inte plocka upp.
    Endagarsjobbet är inne på dag 3 nu.
    Firman säger dom ska borra helt nytt hål vid sidan om och kassera det gamla.
    Nya hålet blir "gratis" men jag får betala för foderrör i det gamla hålet.
    Har inte fått några siffror men det är ca 25m till berget.
    Är det rimligt?

2. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Givet att du inte betalar foderrören i nya hålet, ja!
    Men det känns som vi behöver mer info.

3. T
    Medlem Nivå 3
    Går det inte att få det nya hålet på lagom avstånd? Då har du ju 110meter i ”reserv” inför framtida ändringar......

4. L
    Medlem · Nivå 11
    Be dom grada ut det nya hålet så båda hålen går att använda. Har du vatten i det första kanske du kan ta och använda det till bevattning eller för framtida utbyggnad av systemet.

Sen spelar det ingen roll om du betalar för foderrören i gamla eller det nya utan det viktiga är att du bara betalar foderrör för ett hål. Att dom kör för hårt och pajjar kronan ska inte drabba dig ekonomiskt

5. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Ännu hellre i så fall att de vinklar det nya hålet rätt rejält, då jag antar att TS dels inte har valt platsen rent slumpmässigt och gärna drar ledningar 10m åt något annat håll, dels att det då inte blir lika uppenbart att de inte följer det tillstånd som TS troligtvis har fått utfärdat av kommunen.

6. B
    Allvetare · Nivå 7
    Skall du betala foderrör för det gamla, då bör du få använda det också. Sätt ned slang i det hålet också och parallellkoppla dom så får du fina förutsättningar för din pump.

Då du har så långt ned till berg så har du lite sämre förutsättningar, då du inte kan ta ut lika mycket energi ur hålet. Samt risken för att vid eventuell frusen borra slangen skall tryckas ihop.

7. B
    Medlem Nivå 1
    Det är lite trångt på tomten och inte mycket marginaler mot grannarna.
    Resonemanget att borra ett kortare extra hål med lutning gick bort på att det blir svårare att få jämnt flöde med så olika djup på hålen.
    Om det stämmer med verkligheten vet jag inte.
    Nu borras det nytt hål allafall...
    Jag vill egentligen veta vad som är praxis i såna här fall.
    Om det nu finns nån.

8. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Om du får två hål invid varandra på det viset så kommer du ju inte få någon nytta av det, i och med att du bara kommer sno värme från det andra...
    I så fall är det väl lite upp till vad avtalet du har skrivit med dem säger.
    I mitt fall så stod det att jag beställde ett borrhål på 160m och en viss mängd foderrör ingick, utöver det skulle det debiteras med x kr extra per meter.
    Nu drabbades jag inte av några problem och hade bara 1m foderrör, så jag har ingen praktisk erfarenhet, men jag ser inte varför du ska betala för mer foderrör än de som används för ditt aktiva/beställda hål.
    Det får de väl ta på samma försäkring som borrkronan och de förlorade arbetsdagarna?
    Om du däremot har något udda avtal där du betalar dem per timme eller så kanske det är rimligt, men något sådant har jag inte sett hos nån av de jag fick offerter från...

9. C
    Medlem Nivå 4
    Det stämmer inte,,,jag kan ordna flödet så det blir perfekt som jag vill oavsett om 1 hål är 10m och det andra 250m . Man balanserar det bara, borraren måste gått en kurs hos Thermia, de så förr att man behöver inte mäta in de olika hålen, de balanserar sig själva när det ena blir kallare än det andra :crysmile:

Man dimensionerar och balanserar efter ett specifikt uttag kyleffekt per m hål, helst 30w men 40 ibland 50 funkar.

10. E
    Hobbyelektriker · Nivå 9
    Vad är det för värmepump du beställt? 135 meter låter lite kort, speciellt om 25 meter går bort i foderrör?