Byggahus.se

Borohus, prisvärda?

1. H
    Medlem Nivå 2
    Efter att ha gått igenom hustillverkarna en för en tycker jag att Borohus verkar ligga riktigt bra till i pris, vad anser ni andra?

2. P
    Medlem Nivå 7
    "Man får vad man betalar för" är ett utslitet uttryck, som dock stämmer väl överens när det gäller hustillverkares kataloghus. Att säga att Borohus är mer prisvärt än andra beror till stor del vad du prioriterar själv. När jag pratade med en säljare för drygt ett år sedan kunde de inte erbjuda totalentreprenad, och deras standardgolv var 8,5 mm parkett. Om detta är ett bra sätt att få ett lågt pris beror på vad köparen värderar.

3. H
    Medlem Nivå 2
    Jag antar att det kan skilja beroende på vilken hustyp man väljer, men jag tycker att den standard Borohus levererar är jämförbar med andra hustillverkare såsom Eksjöhus, Myresjöhus, Brahus etc, men ligger några hundratusen lägre i pris.

4. P
    Medlem Nivå 7
    Jag har inget emot Borohus, och jag har inte heller gjort någon detaljjämförelse mellan företagen som nämns ovan. Men om man tittar på sidan 3 i följande dokument kan inte jag säga att jag blir direkt imponerad: http://www.borohus.se/UserRsx/docum...af/Borohus Jämför själv Fritidshus, F2008.pdf

Att det t.ex. följer med ritningar torde väl vara självklart? Och att takhöjden är 2,40 är knappast något att skryta med (finns det någon som har lägre?). Inte heller 190 mm isolering i yttervägg är så där överdrivet bra då många andra tillverkare har mer än så. Eller trappa i furu? Det som sticker ut tycker jag är att Borohus har isolerade innerväggar som standard.

Borohus levererar säkert bra hus, men jag tror att både Eksjöhus och Myresjöhus levererar med totalentreprenad och har hus med tjockare ytterväggar. Detta kan troligtvis förklara en del av prisskillnaden.

5. volvo
    Medlem Nivå 10
    Man får inte ha lägre rumshöjd i nybyggda bostadsutrymmen.
    2,4m i takhöjd är ett minimimått.

6. P
    Medlem Nivå 1
    Nu tittade du iofs på leveransbeskrivningen för fritidshus, i villor är takhöjden 2,50 som standard, och jämfört med andra tillverkare billig att höja.

7. P
    Medlem Nivå 7
    Där ser man... slarvigt av mig! Jag ser nu att till villorna har Borohus 240 mm isolering, och 2,50 m takhöjd. Avsevärt bättre! Men jag såg också i leveransbeskrivningen att man endast har 8,5 mm parkett som standard.

8. J
    Medlem Nivå 8
    Även LB-hus körde med 8,5 mm parkett i Ugglanserien när vi byggde för två år sedan. Att uppgradera till 14 mm är inte så dyrt att det är något att hänga upp sig på.

9. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Det kan vara intressant att veta att Västkustvillan och Mjöbäcksvillan har samma fabrik som Borohus. Alla har t.ex. Traryds fönster vilka har fått uselt i test av SP. Elitfönster som många andra har är mycket bättre - och dyrare. Deras BoroBas-hus mycket prisvärda om man kan tänka sig delad entreprenad men de övriga kataloghus tycker jag är för dyra jämfört med konkurrensen.

10. P
    Medlem Nivå 6
    Var har du sett fönstertestet? Skulle gärna vilja ta del av testresultatet.

11. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Kolla råd&rön.

http://www.radron.se/templates/test____5658.asp

Regntätheten i Traryds fönster är under all kritik. Vet inte om de har förbättrat sig nu - men elitfönster lär ju inte ha försämrat sig.

Lämna inget åt slumpen vid val av hustillverkare :)

12. P
    Medlem Nivå 6
    Detta var ingen rolig läsning för en som köåt trarydfönster. Tur i oturen at jag bara har köpt två stycken än så länge. Prisskillnaden verkar inte vara stor så det lär inte vara nåt och fundera på när det blir dax att byta resten..