Om ni nu skall vara realistiska.
Förmodligen skiljer priser ganska mycket pga att hantverkare periodvis har olika mycket att göra. Hur mycket läser vi inte här i forumen om vi vill att hantverkaren skall komma när vi vill, men man tänker sällan på att de förmodligen har pågående projet som kanske blir fördröjt. Många gånger pga våra frågor och jämförelser.
Mitt i detta vill vi ha offerter från så många som möjligt. Då blir det som sagt lite dominoeffekt.
Hantverkarna vet att 90% av allt de räknar på bara används som jämförelse dokument och 10% kan bli reella projekt. Den tid de lägger på att räkna på luftprojekt skall också betalas av någon, eller?
Tänk om någon började gå runt på din arbetsplats och bad dig lägga anbud månad för månad för att jämföras med konkurrerande arbetstagare.
Är helt övertygad om att det skulle skilja radikalt mellan offerterna där också.
Jag som er andra vill givetvis inte betala för mycket för utförda tjänster, men är klarsynt när det gäller anledningarna till skillnadena i priser.
Har faktiskt fått de bästa prisena när jag sagt gör det så bra och billigt ni kan med dessa förusättningar.

Helt ok att tycka att jag är en idiot, men sug på argumenten.
Vänligen
Bose

Jag är benägen att hålla med! Personligen orkar jag inte hålla på att ta in offerter från höger och vänster.

God moral innebär ju faktiskt en massa tidsspillan för mig med att vänligt tacka nej till givna offerter till alla hantverkare som varit vänliga nog att lägga offert osv. Att inte höra av sig är inte snyggt.

Timpriser är väl något av det sämsta man kan göra att jämföra rakt av och ta beslut därefter. Billig måste ju dra ut på tiden för att få det hela att gå ihop.

Min "taktik" är att vara rak mot hantverkarna. Gör ett bra jobb som ni utan att skämmas det minsta kan ta bra betalt för. Var sen säker på att jag i framtiden alltid kommer anlita just Er. Men försök inte blåsa mig......

En sån relation är superviktig för hantverkaren och inte minst för kunden. Med en sån god relation kan du räkna med att alltid vara i första rummet när hantverkaren har överskott på arbete och kan vraka och välja.

Det där med att krångla med massor av olika firmor tror jag inte ett dugg på. Ingen bryr sig om just dig då.

Vi har fantastiska hantverkare här på vårt bygge. Det är helt suveränt att ha den där goda relationen där jag kan ringa varenda inblandad jeppe och bara presentera mig i telefonen och direkt få hjälp.

När man sen kan lita på varandra blir det ännu roligare. En av mina leverantörer är nystartad som egen. Givetvis har en sån kille liten kassa och gissa om han blev glad när han fick betalt i förskott för rubbet. På min begäran då jag kan ana hur tufft det är för honom som nystartad i dessa tider.

En annan liten leverantör som ändå har stor påverkan på bygget har även han fått betalt i förskott....

Gissa vilken kund dessa små firmor kommer att prioritera och tala väl om inför sina andra kollegor inom hantverkarbranschen?

Risken finns ju givetvis att man blir blåst. Men den tar jag för känslan av att vara Vip är värt mycket mer.

En av fördelarna med att bo på landet och att alla känner varann med förnamn.....Kalles nystartade rörkrökarfirma i storstan åtnjuter nog inte samma förtroende.

Bose skrev:
Tänk om någon började gå runt på din arbetsplats och bad dig lägga anbud månad för månad för att jämföras med konkurrerande arbetstagare.
Bose
Jo, det är ju så det ser ur på väldigt många försäljningskontor. Tex så görs alla offentliga upphandlingar till flera parter och så gör förstås även andra privata företag.

Som kund, speciellt när man vänder sig till mindre företag, ska man givetvis ha ett ärligt uppsåt när man ber om en offert. Jag har som princip att alltid ta in ett eller två extra anbud på det jag ska köpa men jag för aldrig (extremt sällan) en diskussion med någon där jag på förhand vet att det är inte är aktuellt med affär. För mig är det också viktigt att agera just under upphandlingen och därmed återkoppla till de parter som halkar ur upphandlingen av ett eller annat skäl och det ska göras så snart som möjligt.

Bose skrev:
...
...
Det är som vanligt i alla företag där man säljer en tjänst eller vara mao !?

Att en egenföretagare inte har tid att gå igenom allting, eller råd att anställa en säljare för det har jag all förståelse för. Så tacka nej om tiden inte finns - rakt och ärligt.
Att skriva nej tack på ett snyggt sätt i ett mail tar inte mer än ett par sekunder...

Självklart förutsätter detta att man har en fingertoppskänsla för vilka förfrågningar som det är värt att gå vidare med - som i alla branscher där säljande är inblandat.

Men jag förstår ärligt talat inte poängen med ditt inlägg ?!!? :)
Är det ett argument för att ta betalt för offererande, eller en bedjan till konsumenter att inte slänga ut förfrågningar till höger och vänster som inte är seriöst menade ?

/K

Om nu Bose tror att det bara är hantverkare och småföretagare som räknar på jobb så har tydligen bristande erfarenhet av hur näringslivet fungerar. Det här med att lämna offerter - "räkna på jobb" - är någonting man ständigt håller på med i alla säljande organisationer. Och det är inte bara månad för månad. Det kan handla om att lämna flera offerter om dan.

Jag har själv arbetat som tekniker och fast jag inte varken var säljare eller offertingenjör så var det ett ständigt återkommande arbeta att räkna på vad saker kostade. Även om man inte ansvarade för den totala beräkningen så räknade var och en på sin lilla del av det hela.

Och på precis samma sätt så är det bara en liten del av jobben man verkligen får. Och på precis samma sätt så kom det här räknandet i vägen för andra projekt man höll på med.

Skillnaden mellan ett stort företag och ensamföretagaren är naturligtvis att den ensamme får ikläda sig flera olika roller. På det stora företaget är det en som svarar i telefon, en som konstruerar, en som sammanställer offerten, en som skriver ut offerten etc etc. Småföretagaren får göra allt själv, vilket givetvis ibland kan kännas stressande. Men å andra sidan är det ju något man måste vara införstådd med om man väljer att bli egenföretagare.

Mikael_L
MathiasS skrev:
Jag har som princip att alltid ta in ett eller två extra anbud på det jag ska köpa men jag för aldrig (extremt sällan) en diskussion med någon där jag på förhand vet att det är inte är aktuellt med affär. För mig är det också viktigt att agera just under upphandlingen och därmed återkoppla till de parter som halkar ur upphandlingen av ett eller annat skäl och det ska göras så snart som möjligt.
Hur gör du när du sen har 2-3 offerter framför dig. Ger du "förlorarna" en chans att vässa sitt pris lite, dvs spelar ut företagen mot varandra?

Mikael_L skrev:
Hur gör du när du sen har 2-3 offerter framför dig. Ger du "förlorarna" en chans att vässa sitt pris lite, dvs spelar ut företagen mot varandra?
Ja självklart får var och en en möjlighet att förbättra sitt bud, det kan ju vara svårt att räkna rätt från början och man kan ha tolkat min förfrågan på olika sätt. Jag brukar dock vara väldigt tydlig med vad jag förväntar mig för att kunna ge affären till företaget ifråga i det läget. Någon segdragen kohandel har varken jag eller motparten tid med.

Utan att skapa en konkurrenssituation är offerterna värdelösa så man måste "spela ut" parterna mot varandra, som du vet.

klaskarlsson skrev:
Det är som vanligt i alla företag där man säljer en tjänst eller vara mao !?

Att en egenföretagare inte har tid att gå igenom allting, eller råd att anställa en säljare för det har jag all förståelse för. Så tacka nej om tiden inte finns - rakt och ärligt.
Att skriva nej tack på ett snyggt sätt i ett mail tar inte mer än ett par sekunder...

Självklart förutsätter detta att man har en fingertoppskänsla för vilka förfrågningar som det är värt att gå vidare med - som i alla branscher där säljande är inblandat.

Men jag förstår ärligt talat inte poängen med ditt inlägg ?!!? :)
Är det ett argument för att ta betalt för offererande, eller en bedjan till konsumenter att inte slänga ut förfrågningar till höger och vänster som inte är seriöst menade ?

/K
Är helt enkelt bara vad jag satt och funderade på när man läser om alla som tycker synd om sig själva, när det sittet väntar på offerter och kontakter från hantverkare.
Är det någon som tänkt på att det oftast är de som jagar sin hantverkare 5- 10 ggr per dygn och de som har begärt in offerter från mer än 3- 4 firmor som upplever att det är de har störst problem? Nu vill jag inte med detta säga att det inte finns fula fiskar och hantrverkare som är dåliga på att komunicera. Men det finns faktiskt de som jagar och jagar och kan få den mest harmoniska företagare att bli blå.
Så mitt inlägg var mest en liten förståelse för att det kanske inte bara ligger hos företagaren att det blir drygt och krångligt i alla fall man läser om.

andersmc skrev:
Om nu Bose tror att det bara är hantverkare och småföretagare som räknar på jobb så har tydligen bristande erfarenhet av hur näringslivet fungerar. Det här med att lämna offerter - "räkna på jobb" - är någonting man ständigt håller på med i alla säljande organisationer. Och det är inte bara månad för månad. Det kan handla om att lämna flera offerter om dan.

Jag har själv arbetat som tekniker och fast jag inte varken var säljare eller offertingenjör så var det ett ständigt återkommande arbeta att räkna på vad saker kostade. Även om man inte ansvarade för den totala beräkningen så räknade var och en på sin lilla del av det hela.

Och på precis samma sätt så är det bara en liten del av jobben man verkligen får. Och på precis samma sätt så kom det här räknandet i vägen för andra projekt man höll på med.

Skillnaden mellan ett stort företag och ensamföretagaren är naturligtvis att den ensamme får ikläda sig flera olika roller. På det stora företaget är det en som svarar i telefon, en som konstruerar, en som sammanställer offerten, en som skriver ut offerten etc etc. Småföretagaren får göra allt själv, vilket givetvis ibland kan kännas stressande. Men å andra sidan är det ju något man måste vara införstådd med om man väljer att bli egenföretagare.
Jag ser att du har en gedigen insyn i hur byggbranschen fungerar.
Bose

Bose skrev:
Är det någon som tänkt på att det oftast är de som jagar sin hantverkare 5- 10 ggr per dygn och de som har begärt in offerter från mer än 3- 4 firmor som upplever att det är de har störst problem?
Nej, det har nog ingen tänkt på. Kanke för att det inte finns något som tyder på det?

Störst problem får den som bara ringer en hantverkare utan att kolla vad det kommer att kosta.

Är du själv hantverkare med fullgod insyn, Bose?

Bose skrev:
Är helt enkelt bara vad jag satt och funderade på när man läser om alla som tycker synd om sig själva, när det sittet väntar på offerter och kontakter från hantverkare.
Är det någon som tänkt på att det oftast är de som jagar sin hantverkare 5- 10 ggr per dygn och de som har begärt in offerter från mer än 3- 4 firmor som upplever att det är de har störst problem? Nu vill jag inte med detta säga att det inte finns fula fiskar och hantrverkare som är dåliga på att komunicera. Men det finns faktiskt de som jagar och jagar och kan få den mest harmoniska företagare att bli blå.
Så mitt inlägg var mest en liten förståelse för att det kanske inte bara ligger hos företagaren att det blir drygt och krångligt i alla fall man läser om.
Som tidigare påpekats så är offerter mer regel än undantag för företag som säljer tjänster så det är ingen unik situation för exempelvis hantverkare. Självklart måste man som företagare sålla bland anbudsförfrågningarna, och vill man inte ha ett jobb eller är ointresserad av andra skäl så räcker det troligen att säga nej så slipper man den kunden.

I många branscher har man inte den lyxen, särskilt i dagens läge, att kunderna hör av sig och vill att man lämnar offert utan som företagare får man ofta jaga jobb som man erbjuder sig att lämna offert på och då oftast i konkurrens med andra företag.

Oberoende av hur många offerter man som kund begärt in så vill man väl i första stadiet ha ett besked om Ja eller Nej från den som erbjudit sig att lämna offerten och sen information om när man kan räkna med att ha offerten i sin hand. Är kunden jobbig, vill man inte ha jobbet eller är man fullbokad har man ensamrätt som företagare att välja sina kunder. Det är bara att säga nej om man anar problem med en besvärlig kund eller att man känner på sig att man bara är en i mängden som ska lämna offert och man bedömmer att det är liten sannolikhet att man kommer att få jobbet.

Thomas59
Bose skrev:
Jag ser att du har en gedigen insyn i hur byggbranschen fungerar.
Bose
Om ovanstående är menat som ironi är det inget annat än självmål.

Har "sugit" lite på dina argument och gissar att du anser dig ha insyn i byggbranschen. Tyvärr verkar den insynen inte ha bidragit till någon insikt i hur en normal affärsverksamhet fungerar.

Att ha insyn i byggbranschen säger tydligen inget om hur det BORDE fungera. Tvärt om. Vad man ser är ju exempel på hur det INTE borde fungera. Vad man ser är i värsta fall något som bäst kan liknas vid en dagisgrupp som försöker bygga ett rymdskepp. Man har ingen susning om vad man sysslar med, se dock reservation nedan. Jämförelsen med kommunalpolitiker som försöker leka företag baserat på hur man tror att företag ska drivas (parodi på hur företag drivs i verkligheten) dyker också upp på näthinnan.

RESERVATION; Nu talar jag i första hand inte om själva hantverket, som de flesta klarar med ok kvalitet, utan om allt annat; planering, administration, ekonomi, kalkyler, kommunikation med kunden, offertarbete, affärsmannaskap, ja listan kan göras lång.

Den utbredda uppfattningen att det är jobbigt med offerter (som man tappar) för att man inte får betalt beror ju i grunden på att man inte förstår hur affärsverksamhet fungerar. Har aldrig hört någon annan bransch som resonerar så. I alla andra branscher ses offertarbetet som en absolut nödvändighet och kostnaden för det arbete man lägger på tappade offerter förs in som en over head kostnad i kalkylpriset och ses givetvis inte som gratisarbete. Att hantverkarna lever med en utbredd uppfattning att detta arbete är gratis beror väl troligen på att dom inte vet hur man gör en kostnads/intäktskalkyl i ett företag.

Det är givetvis ok att avböja att lämna offert om man inte anser sig ha tid att offerera eller att utföra ett jobb. Det är också ok att inte lämna offerter alls, till någon, om man anser sig kunna driva sin verksamhet endast på de kunder som beställer jobb utan offert. Om det sen är klokt att jobba helt avtalslöst får ni avgöra själv.

Vad som inte är ok är strunta i att kommunicera detta till en potentiell kund. Då uppstår missnöje.

"Bose" - det finns säkert en gräns, som vissa överskrider, för när en ambitiös kund övergår från att vara noggrann till att vara en pain in the ass men de som råkar riktigt illa ut befinner sig nog snarare i andra av skalan som - MH- mycket riktigt påpekar.

Bose sällar sig, inte helt oväntat, till skaran som egentligen tycker att det är kunden fel. In inte helt ovanlig uppfattning bland hantverkare.

För att inte hamna i generaliseringsträsket måste jag slutligen inflika att det finns hantverkare som gör kanonjobb och i stort sett alltid lämnar nöjda kunder efter sig och också klarar planering, administration, ekonomi, kalkyler, kommunikation med kunden, offertarbete, affärsmannaskap. Vissa kan tom klara sig UTAN att vara världsmästare på planering, administration, ekonomi, kalkyler, kommunikation med kunden, offertarbete, affärsmannaskap. I de fallen är man nog så överdj-gt duktig på hantverket att kunden kan ha lite överseende med bristerna på andra områden.

Några av dessa finns säkert här på forumet och jag har en aning om vilka det är och det har säkert ni andra som köper hantverkare också.

Redigerat:
Iofs är det väl mest skuttföretag inom byggbranschen som inte har någon person som enbart sysslar med offerträkning.

Ofta är det dock såna som privatkunder kommer i kontakt med. De större firmorna siktar oftast in sig på företagskunder, eftersom det är lukrativare att göra affärer med dem.

Mitt bästa tips är att gå på rekommendationer av andra (som har liite koll), ev begära in offert från max 3 olika företag. Och glöm inte magkänlan, sist jag bortsåg från den kostade det oss åtskilliga hundra tusentals kronor och en rättegång...att man aldrig lär sig *suck*

Min erfarenhet är att man inte får offerter från mer än cirka hälften av dem man frågar även om man först frågar om de vill lämna offfert och de tackat ja. Det betyder att om man vill ha in cirka fyra offferter så måste man fråga cirka åtta företag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.