Byggahus.se

Bordssåg för enklare uppdrag, bra budgetval?

1. C
    Medlem Nivå 3
    Skriver detta i halvledare läge på gräsmattan. Solen skiner och hantverkarna byter fönster åt oss. Jag tänkte ge mig på det invändiga jobbet själv, foder och lister. För det så förstår jag att jag inte klarar mig med cirkelsåg och kap, utan verkar behöva en bordssåg. Det går nog på ett ut mot arbetskostnaden om jag lejer bort det kan jag tänka mig.

Frågorna är:

Kan jag kapa rätt med bara en handhållen cirkelsåg?

Hur billig bordssåg kommer man undan med för så här enkla jobb?

Rekommendationer?

2. S
    Anonym
    inte foder och lister. nog för att det går så kanske det inte blir så snyggt.
    hyra kan ju alltid göra

3. End
    Medlem · Nivå 10
    Det mesta av byggtiden för den typen av jobb du har går åt att mäta, mäta, mäta och montera. Själva sågandet går fort. Så jag skulle inte hyra om jag var i ditt ställe då sågen mest står stilla medan man gör annat.
    Det du ska ha i åtanke är att ju närmare slutfinish du kommer desto dyrare maskiner förutom anläggningsmaskiner i första stadiet då. Byggmaskiner behöver inte samma precision och man klarar sig med billigare så det kan vara feltänk att tro att det är enkla jobb och borde bli billigt.

4. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 18
    Vad med foder och lister klarar du inte med Cirkelsåg och kap? (antar du menar kap-gersåg). Behöver du klyva något?

5. C
    Medlem Nivå 3
    Ja, klyva är väl termen. Vissa foderbitar skall vara 3-4 cm breda och drygt 2 meter långa, vissa betydligt bredare och kortare. Lister är ju inga problem, men de långa rackarna som skall vara skapligt smala känns vanskliga att kapa med cirkelsåg.

När jag härom sistens lade nytt golv fick jag roa mig med att klyva ändbitarna med Fein, vilket blev lite tjatigt efter en stund med slitna blad.

6. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Du klarar dig troligen med en enklare bordssåg. Du ska ju bara klyva ner lite planhyvlade brädor. Det går att göra med en sänksåg och troligen en cirkelsåg också, men det är betydligt lättare med en bordssåg.

Denna fungerar bra t.ex.
    http://www.toolab.se/produkt/Bosch-PTS-10-T-Klyvsag-1400W

7. C
    Medlem Nivå 3
    Kanon, tackar! Det var den jag hade kollat in, eller någon liknande. Det plus ett bord borde vara tillräckligt för att klara de flesta projekt framöver.

8. C
    Medlem Nivå 3
    Dagens I-landsproblem. Kom hem i förrgår efter att hantverkarna packat ihop och stuckit. Jag skulle fixa alla fönsterfoder och lister själv, utom ett stort fönster som de skulle göra, så att jag såg hur det gick till.
    När vi väl kommer hem så har de satt foder på 2 av de 4 fönster det behövdes på. Ingen aning om det kommer ett saftigt tillägg på fakturan, men jag tror inte det faktiskt. Tolkar det mer som ett sätt att få mer jobb, något vi pratade mycket om.

Innan vi kom hem så ringde jag och beställde en bordssåg som kommer i nästa vecka. Nu behöver jag den till totalt nio brädor... om ens det. Nåväl, alltid kul med ett verktyg till. :)

9. M
    Anonym
    Det brukar gå förvånansvärt lätt att hitta på nya projekt som passar till de nya leksakerna...