personstar

Bordskiva i MDF, fräsa kant

1k läst  11 svar

  1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!

    Jag tänkte tillverka en egen bordskiva från MDF. Är det någon som vet hur man sågar alternativt fräser en sådan profil som jag skissat på? Jag har en bra cirkelsåg och även handöverfräs... är van att använda de med bra resultat. Det är en mycket "lång" fas jag tänkt mig och kommer inte på hur jag ska gå tillväga. Finns det ett så långt frässtål...eller tänker jag fel?

    Är det någon som vet hur? Eller är det att gå till ett snickeri och få det utfört?

    Bordskiva.jpg
     
  2. P
    Medlem Nivå 10
    Det där är en rejäl fas! Har svårt för att tro att du hittar ett frässtål som löser detta. Har inte googlat stål men har inte tidigare sett något för handöverfräs som har en tillräcklig diameter.

    Lösningen kan kanske vara fräsjiggen som OlaC konstruerade, se inlägg #81 i denna tråd:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-soffbord.281685/page-6

    Du lär få fräsa fasen i omgångar men det bör gå att ordna.
    Lycka till, posta gärna bilder!
    //Ronnie
     
  3. L
    Medlem Nivå 2
    Kanske göra tre bitar där den fasade är en bit? Det kan gå att såga den avfasningen i en bättre bordssåg.
     
  4. Ola C
    Medlem · Nivå 19
  5. P
    Medlem Nivå 1
    Kanon! Stort tack för tipset Ola C!

    Snygg jigg...är det något frässtål som passar utmärkt till detta jobb? Var brukar ni inhandla bra frässtål till bra pris?:)
     
  6. Ola C
    Medlem · Nivå 19
    Tror du får det jämnare ju bredare diameter du har på stålet. Det är möjligt du måste ha ett långt stål eller förlängare. Jag hade nog byggt jiggen först o köpt stål sen. Läs vad jag skrev i vectrex tråd om att få fräsen längre ner mot ämnet (vilket är en fördel, behövs inte lika långt stål). Utmärkta stål köper jag från https://www.wealdentool.com/acatalog/Router_Cutters_1.html
     
    Pysslarn gillar
  7. Hedens
    Verktygstokig · Nivå 11
    När jag gör den typen på skiv kant brukar jag ta avverkningen med en gammal handhållen elhyvel pga mindre fin damm än fräs...

    Sen justerar jag med planslip och excenterslip.
    Är det bara en bordsskiva kör jag på frihand men brukar rita ut profilen i tre steg.

    Är det serie produktion har jag gjort 2 kilar i mdf som jag sätter en rätskiva emot som får funger som hanhåll till hyveln.

    5CADE014-639C-427D-92CF-D64995F0AA10.jpeg
     
  8. P
    Medlem Nivå 1
    Kanon, tack för tipsen!

    Blir resultatet bra med elhyvel? Lika slätt och fint som med fräsen? Fäster du en mdf-bit i elhyveln för att glida längs med arbetsbänken? Positivt om det blir mindre damm än med fräsen. Jag har ingen erfarenhet med elhyvel... kanske blir att inhandla en.

    Tanken är att kanten/ fasen/ undersidan ska målas/ lackeras. Ovansida bordskiva tänker jag limma ett laminat. Funderar på ett Formica Color Core.
     
  9. Hedens
    Verktygstokig · Nivå 11
    Mdf är ju alltid lite si och så. Så länge stålen är vassa tycker jag det funkar. Men ett varv med 160 papper och sen 240 så tycker jag man har en kant så blir grym även vid sprutlackering.

    Prov på en spillbit och känn in. Vrickar ta ganska grovt först sen sänka avverknings djupet när jag kommer närmar slutet.

    Om det blir lite vågigt kan jag rekommendera sprutspackel från tex hagmans för kararoseri arbeten. Smidigt att applicera på tex välvda ytor och extremt lättslipat.
     
  10. Hedens
    Verktygstokig · Nivå 11
    Sorry missade sdin fråga Gällande själva riggningen.

    Jag brukar Göra så här 2 kilar som 90-den vinkel du vill ha på fasen. Mellan dem sätter jag en regel eller två. Sen lägger jag en rätskiva eller nån bit skivmaterial mot kilarna med dubbelhäftande tejp.sätter om jag orkar tejpar jag en bit 10mm mdf på landen av hyveln då den har ett helt slätt motorhus, behövs det inte. Hyvel jag använder till detta är köpt på öob för typ 200kr ville inte köra min svarta i mdf.... men den funkar fint

    Sen sätter jag mitt anhåll med en tving i arbeta bordet och linjerar upp skivan.
    Men med din längd hade på skiva har jag nog gjort en mer seriös jigg som går att tving i skivan du hyvlar...[/QUOTE]
     
  11. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset med sprutspackel.

    Jag har använt Biltemas 2-komponentsspackel "fin". Det härdar fort och brukar bli ok. Men på långa kanter som detta blir det tidskrävande. Kanske borde prova sprutspackel. Är det enkelt att applicera? Maskera den släta ytan bredvid sågsnittet?

    Skivan blir väldigt tung! Ca 65kg. Ser att det finns en MDF Air som har lägre densitet. Väger ca 45kg för min skiva. Är det någon som har erfarenhet av denna MDF Air? Eftersom jag ska laminera ovansidan kanske det är helt ok. Kan tänka mig att sågsnittet kräver mer slip o spackel. Stor fördel med reducerad vikt.
     
  12. Daniel_N
    Moderator · Nivå 18
    Rekommenderar lamellträ för denna typ av konstruktion. Lätt, styvt, starkt.

    Vill man ha en kant helt i mdf kan man själv limma ihop lamellträskivan med mdf i utsidan.
     
    Hedens gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: