P
Först vill jag önska att det inte kommer någon moralpredikan om att jag skulle mätt och så innan. Nu blev det som det blev.

Håller på att renovera rätt rejält.
Vissa enstaka uttag på övervånginen är tillfälligt driftsatta för vi ska ha "bygg-el". Sen har det satts dit många fler men dessa är inte inkopplade då området runt elcentralen är inte klar, men kablar är dragna.

Igår när jag lite tillfälligt skulle plocka bort ett uttag, som jag hade för mig inte var driftsatt, måste jag ha råkat kortsluta det på något sätt då säkringen gick. Vet inte vilka trådar som kom ihop, det blev bara mörkt...

Övervåningen matas från källaren och är där säkrad med en 3-fas 20A säkring.
Sen sitter det en undercentral på övervåningen som har egen JFB och enskilda säkringar till x antal grupper. Dessa enskilda säkringar är på 10A. Allt är nya centraler och dvärgbrytare.

Nu när jag råkade få ihop trådarna så gick 20A säkringen i källaren. Inte den enskilda säkringen på övervåningen.

Hur kan det gå ihop? Den enskilda är ju hälften än källarens.
Kan det vara det där med utlösningsvillkor, kabelareor eller vad? Har det blivit fel någonstans?

Porslins säkringar eller Automatsäkringar ? Snabba/Tröga ? B/C karakteristik ?

A
Låter som det finns brister i den elanläggningen om inte närmaste skydd löser ut. Det ska det göra.

P
Som jag skrev så är allt dvärg/automat. Den gruppsäkring som gick var typC.
Källarens vet jag inte. Får titta när jag är hemma igen.
Men oavsett om det är en B eller C så är det lite konstigt om källarens går före gruppens.
Den är ju dubbelt upp mot gruppens och då har ju inte gruppsäkringen någon funktion.

Dvärgbrytare kanske är trasig och löser inte ut, eller så är fel kopplat i undercentral.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det är inte alls konstigt. Dvärgbrytare har i praktiken ingen selektivitet mellan sig. Det funkar dålig även mellan dvärgbrytare och smältsäkring. Den lilla dvärgen mannen brytaren är helt enkelt dålig på kortslutning.

Brytningen bygger på att en solenoid ska sätta en hammare i rörelse som slår till brytarmekanismen så att den bryter. Det är mekanik som tar ung lika lång tid oberoende av kortslutningsström. Om bara strömmen i ditt fall är en bit över 100 A så kommer både C10 och C20 att triggas, dvs börja knuffa på denna hammare. Har förloppet gått tillräckligt långt i C20 så kan det inte avbrytas av att C10 bryter strömmen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A
Du har rätt Bo. Det är inte alls säkert att selektivitet finns och det finns inget krav att detta måste finnas heller så första skyddet behöver inte vara trasigt.

Jag erkänner att jag var fel ute i inlägg #3. Hade bara säkringar i åtanke av någon anledning. Dvs en anordning med smälttråd. Inte en mcb eller minibrytare som det numera heter.

P
A avh67f skrev:
Låter som det finns brister i den elanläggningen om inte närmaste skydd löser ut. Det ska det göra.
Det är ju det jag var rädd för. Min elektriker är av den äldre generationen men mycket förståelse för mina ideer om automatisering så jag vill inte tappa honom om jag ifrågasätter det som är gjort.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte alls konstigt. Dvärgbrytare har i praktiken ingen selektivitet mellan sig.
Så det är inget fel?
Att det sattes en säkring på matarkabeln mellan centralerna var för att "skydda kabeln". Har för mig att det är en 4mm² mellan medans inkommande är 10mm². Men samtidigt så är huvudsäkringarna 20A (porslin) dom också.
Men behövs säkringen för övervakningen då?

Det är ofta man inte får en selektivitet mellan flera dvärgbrytare vid kortslutning. Men om jag förstår dig rätt löste 20A-säkringen men inte 10A-säkringen. Min erfarenhet är att det är vanligt att båda löser. Inte att bara "fel" säkring löser. Men sedan kan det ju också vara att det fanns andra stora laster på 20A-säkringen så att den redan var varm och löste lättare. Om det inte är en trepolig 20A personskyddsautomat och den löste för jordfel.

Säkringen för övervåningen? Kanske inte. Lillen ska skydda mot överlast också så man behöver titta på ledningen till nästa central. 4 mm² räcker tumregelmässigt till 20 A.

Man bör också dimensionera för högsta möjliga mätarsäkring i en vanlig bostad, 25 A. Annars kan det kosta mer att i efterhand skydda de ledningar som inte längre räcker till. Det räcker troligen med dina 4 mm², men det får man titta närmare på.

Dessutom, utan denna C20A så ska alltså mätarsäkringen skydds mot både överlast och kortslutning. Man behöver mäta kortslutningsströmmen på övervåningen.

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man bör också dimensionera för högsta möjliga mätarsäkring i en vanlig bostad, 25 A.
Nu är detta ute på landsbygden och jag har över 600m serviskabel. Enligt nätägaren så kan jag bara ha 20A som max men jag hör dig.
Att det blev 4mm² var för att det är lite trångt i röret upp till övervåningen.

Jag får berätta lite lätt att jag jag råkade kortsluta och blev förvånad att inte gruppen löste.
A Avemo skrev:
Men om jag förstår dig rätt löste 20A-säkringen men inte 10A-säkringen
Det stämmer. Bara 20A löste. Inget mer, varken JFB eller säkringar.

P PappasHammare skrev:
Det stämmer. Bara 20A löste. Inget mer, varken JFB eller säkringar.
Om det inte vid tiden fanns en stor last på 20A-säkringen som inte passerade 10A-säkringen skulle jag säga att det är lite udda. Men inte så udda att jag skulle tro att något var fel baserat på bara den händelsen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det inte vid tiden fanns en stor last på 20A-säkringen som inte passerade 10A-säkringen skulle jag säga att det är lite udda. Men inte så udda att jag skulle tro att något var fel baserat på bara den händelsen.
Helt rätt, tänk att huvudsäkringen redan var belastad med 15 A av andra förbrukare i huset då har den bara 5 A kvar. Det är snarare regel än undantag att huvudsäkringen går först och inte alls något ovanligt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.