Byggahus.se

Bordcirkelsåg Metabo TKHS 315. Är det sågen eller jag som är kass?

8k läst  6 svar

1. B
    Medlem Nivå 6
    Jag köpte den här sågen i somras efter jag sålt min Elu (kap/ger/klyv)... 743 tror jag den hette.

Elu'n gick det fint att klyva med, men det fanns inga hjul på den, samt att jag trodde att en renodlad klyvsåg som denna skulle vara ännu bättre.

http://www.verktygshopen.se/bordcirkelsag-tkhs-315-c-20-wnb/30-0

Nu har jag haft denna såg ett tag, men drar mej för att ta fram den eftersom jag hitintills inte lyckats göra en enda snygg klyvning. Allting tenderar att bli smalare mot slutet tycker jag.
    Jag har eftersträvat att få anhållet så parallellt som möjligt med klingan, men jag har även provat med att vinkla det både inåt och utåt en grad (ungefär) i testsyfte, men jag får ändå bara ut skräp känns det som. :(

Anhållet är långt ifrån stumt trots att allt är åtdraget. Anhållets "glidskena", som ligger parallellt med framkanten på sågbordet, sticker upp några tiondels millimeter ovanför sågbordets plan.... dock endast närmast anhållet.

1. Finns det någon bra modifikation till anhållet?
    2. Finns det något bättre anhåll som det kan vara värt att köpa och utrusta sågen med?
    3. Kan det vara så att det ska funka bra med detta sunkiga anhåll och att det är klingan som är boven i dramat?
    4. Borde jag köpa en ny såg?
    Om ni svarar ja på fråga 4 så kanske ni kan ge en kommentar om följande såg, Ryobi ETS 1825.
    http://www.bergx.se/proffsverktyg/bordsag/ryobi-ets-1825-s201998.html

Säg till om ni behöver bild på något för att bedöma om allt är som det ska. :)

Redigerat 3 jan 2012 18:06
  2. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Vilka längder pratar vi om och hur mycket skiljer sig dimensionen i fram/bakkant?

/Kent

3. Kilensnickare
    Medlem Nivå 6
    Har ingen erfarenhet av just denna såg, men har en mycket lik klyvsåg. Misstänker att modellen finns i massor av versioner från många tillverkare.

Först monterade jag en bräda på undersidan av bordet så att man lätt kan använda en tving för att få anhållet stabilt. Bra men lite omständligt...

Därefter köpte jag en superstark magnet som jag monterade ett handtag på, Efter lite "övning" kan jag fästa magneten i bordet bakom anhållet, utan att påverka anhållet. Det är ju lätt att anhållet flyttas i toppen då magneten suger tag i bordet...

Tredje versionen var att använda en magnetfot till en mätklocka. Mycket enklare när man "kan slå på och av" magneten utan att flytta på magnethuset. Smidig och bra lösning.

4:e och sista versionen var att jag tog bort hela original skenan och anhållet och ersatte med ett anhåll från en Makita bordsåg. Mycket stabilare trots att inte det främre anhålls fästet kan användas som på Makitan. Fungerar riktigt bra, men när jag kör tyngre reglar eller stora skivor så kommer magneten fram igen som extra säkring i toppen.

4. B
    Medlem Nivå 6
    50-100cm långa så får man räkna med att det skiljer minst 1mm, inte ovanligt med 2mm heller.
    Det kan vara så att jag vinklar trycket jag lägger på för snett in emot anhållet, istället för att pressa på rakt fram.... men jag tycker iofs jag har testat att trycka på alla sätt.

5. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Grundregeln är att anhållet skall vara ett stöd, inte det som styr, dvs trycker man emot anhållet så går oftast saker fel. Svårt att förklara på annat sätt.

Sen kan en klyvkniv som inte linjerar med klingan ställa till saker med så prova att såga efter en ritad linje på arbetsstycket, det skall fungera och om inte så justera klyvkniven med vad som krävs.
    Står klyvkniven fel så kommer den att tvinga arbetsstycket åt ena hållet och det blir så gott som omöjligt att följa anhållet då.

Ta dock inte bort klyvkniven utan justera in den istället, jag har bockat en del klyvknivar rätt ordentligt för att få dem att funka och på billigare maskiner så är inställningar milt sagt totalt kass.

/Kent

• Laddar…
  6. B
    Medlem Nivå 6
    Bra tips, jag ska testa det i helgen när jag kan såga i dagsljus. =)
    Bara att rita en rät linje på en planka och såga utan anhåll då alltså?!?

Ett stort tack till "Kilensnickare" också för tips & trix. :surprised:)

Redigerat 3 jan 2012 20:46
  7. Kilensnickare
    Medlem Nivå 6
    Jo, håller med Snickarboden, klyvkniven måste vara i linje. Det var det inte på min såg, nu när jag tänker efter. I original var kniven både krökt och vriden! Det tog ett tag att få hyfs på den, men skam den som ger sig :) Själva klyvknivinfästningen var dock helt Ok, så när väl kniven var rak så blev allt i linje hela vägen upp till toppen på klyvkniven.

Tricket med Snickarbodens tips är att inte "forcera" sågen efter den räta linjen på arbetsstycket.

Om kniven inte är i linje så kommer du spänna arbetstycket mellan sågblad och klyvkniv och kommer säkert såga i både framkant och i bakkant på sågbladet. Risken är stor att du "tror" att du sågar rakt men i själva verket gör en stor kurva. DVS framkant på sågbladet går i den ritade linjen medan sågbladets bakkant "fräser" ett bredare spår i arbetsstycket. Desto längre du sågar, ju mer fel blir det och ju mer måste du kompenserar för att hålla framkant i linje.... desto bredare "fräsning" i bakkant...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: